تحلیل بازار دلار از روند مذاکرات برجامی وین

کدخبر: ۴۷۱۲۳۹
اقتصادنیوز : دلایلی که موجب شد تا دلار تهران از فاز نزولی خارج و وارد کانال 28 هزار تومان شود، در دو سطح قابل دسته‌بندی است. سطح اول به این باز می گردد که از روز گذشته معامله‌گران تاکید داشتند اگر معاملات رنج شود یعنی نوسان خاصی نداشته باشد، احتمال برگشت به کانال بالا وجود دارد.
تحلیل بازار دلار از روند مذاکرات برجامی وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، بازار قامتش بلند شد اما استقامت بالایی برای حفظ این افزایش قامت ندارد. این ضرب‌المثلی بود که معامله گران بعد از ورود دلار به کانال 28 و افزایش دلار هرات و طلای آبشده و سکه به کار بردند.

از نظر معامله‌گران اتفاقی که این روزها در بازار رخ می‌دهد بخاطر یک فضای دو قطبی خبری است. در معاملات پشت خطی که زمان معاملات آن متقارن با انتشار تب خبری در رسانه‌های خارجی است، جو معاملات منفی می شود.  این جو منفی خودش را در قیمت‌های باز شده و حتی در میانه‌های روز نشان می‌دهد. اما جو خبری در بازار نقدی داخل که همزمان با فعالیت رسانه های داخلی است  فضا مثبت است چون بیشتر خبرها پالس مثبت از توافق دارد.

دلایلی که موجب شد تا دلار تهران از فاز نزولی خارج  و وارد کانال 28 هزار تومان شود، در دو سطح قابل دسته‌بندی است. سطح اول به این باز می گردد که از روز گذشته معامله‌گران تاکید داشتند  اگر معاملات رنج شود یعنی نوسان خاصی نداشته باشد، احتمال برگشت به کانال بالا وجود دارد. محرک انتظاری که کمک کرد این تحلیل درست از آب دربیاد خبر رد شدن توافق موقت از سوی ایران بود. این خبر دیشب سروصدای زیادی کرد و تا حدودی فضای مثبت نسبت به مذاکره را تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر فضای خبری و رنج بودن، حرکت دلار هرات نیز در برگشت دلار تهران به کانال 28 موثر بود. دلار هرات از سطح 27 هزار و 200 به سمت 27 هزار و 500 تومان حرکت کرد و باند صعود دلار تهران به 28 هزار شد. بعد از ورود دلار به کانال 28، در طلای آبشده تقاضا زیاد شد و یک مثقال طلای آبشده به 5 میلیون 367 هزار رسید و حبابش مثبت شد.

اما با اینکه تمامی بازارها در سطح مقاومت درحال نوسان هستند چرا تصور بازاری‌ها اینست که حرکت قامت دلار، استقامت ندارد؟ نخستین دلیل  به چشم‌انداز توافق باز می گردد، با وجود اینکه روزها شاهد اخبار مثبت و شبها اخبار منفی بودیم اما برآیند تحلیل‌ها اینست که توافق صورت می‌گیرد.

بخش‌ قابل توجهی از پرانتزها و ابهامات متنی تا حدودی برطرف شده اما کماکان روی موارد اصلی که رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم هاست اختلافات وجود دارد. با این تفاوت که این دور از مذاکرات ایده‌های متعددی برای حل اختلافات، روی میز قرار گرفته است.

با وجود اینکه جناح صعودی دلار معتقد بود که برگشت نرخ به 28 می‌تواند روند را صعودی کند، اما برگشت امروز به یک دلیل فنی هم نظر جناح صعودی را تایید نمی‌کند. برخی از بازاری‌ها از شکل‌گیری الگوی اژدها در بازار ارز صحبت می‌کردند. الگوی اژدها در تحلیل‌های فنی و تکنیکال استفاده می‌شود و دو حال دارد که به زبان ساده به صورت W و M به تصویر می‌کشند. در حات ٌW، چشم‌انداز صعودیست ولی در حالت M روند معکوس است. برخی از تحلیلگران می‌گویند الگوی اژدهای شکل گرفته در بازار امروز از جنس برگشت موقت به سقف و ریزش از آن ناحیه‌ست، یعنی الگوی معکوس. برای همین باوجود اینکه 28 یک کانال تعیین کننده برای جناح صعودی بازار بود، اما تحلیلگران فنی به صعود امروز خیلی دل نبستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید