دست رد قطر به درخواست کمک به اروپا / روی ما حساب باز نکنید

کدخبر: ۴۷۱۶۴۶
اقتصادنیوز: قطر در صورت مختل شدن جریان صادرات گاز روسیه به اروپا، توانایی عرضه گاز طبیعی به این منطقه را نخواهد داشت.
دست رد قطر به درخواست کمک به اروپا / روی ما حساب باز نکنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با تولیدکنندگان بزرگ گاز شامل قطر درباره امکان عرضه بیشتر گاز به اروپا در صورت تهاجم روسیه به اوکراین و مختل شدن جریان صادرات گاز این منطقه گفت و گو کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مکررا هر گونه برنامه برای حمله به اوکراین را انکار کرده است.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) جهان است، در حال حاضر با تمام ظرفیت تولید می کند و عمده محموله‌های LNG قطر تحت قراردادهای بلندمدتی که نمی توانند شکسته شوند، به آسیا ارسال می شوند. حتی اگر عرضه بیشتر گاز به اروپا منافع سیاسی برای قطر به همراه داشته باشد اما این کشور حوزه خلیج فارس نمی خواهد شراکتهای آسیایی خود را به خطر بیاندازد.

شرکت دولتی "قطر انرژی" بخشی از محموله‌های LNG را در بازار معاملات نقدی می فروشد که می توانند به اروپا ارسال شوند. اما این حجم کوچکتر از آن است که تفاوت چندانی ایجاد کند.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در اکتبر گفته بود این کشور قادر نیست برای کمک به پایین آوردن قیمتها، گاز بیشتری تویلید کند. قیمتهای گاز سال گذشته در پی احیای اقتصاد جهانی از رکود ناشی از پاندمی ویروس کرونا و بهبود قوی‌تر از حد انتظار تقاضا برای انرژی، افزایش چشمگیری پیدا کرد.

الکعبی در آن زمان با اشاره به این که قطر به نهایت ظرفیت تولید خود رسیده است، گفته بود صادرات LNG قطر حدود ۸۰ میلیون تن در سال است. ما آنچه در توان‌مان است را تولید کنیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قطر تقریبا ۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید خود هزینه می کند اما این پروژه تا پنج سال آینده نهایی نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید