بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 6 بهمن 1400

ایران و آمریکا مذاکره مستقیم می کنند؟/ جلسه دولت برای بورسی ها

کدخبر: ۴۷۱۷۵۵
اقتصادنیوز: همچنان روند مذاکرات وین با حساسیت خاصی دنبال میشود و گمانه زنی های زیادی در این خصوص مطرح میشود.
ایران و آمریکا مذاکره مستقیم می کنند؟/ جلسه دولت برای بورسی ها

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی مذاکرات وین با حساسیت خاصی دنبال می شود که ایران گفته در صورتی که امریکا تحریم های یکجانبه را بردارد، جا برای هر گونه توافق وجود دارد. 

اخبار سیاسی | ایران و امریکا مذاکره مستقیم می‌کنند؟

وزارت خارجه آمریکا رسما اعلام کرده: دیدار مستقیم با ایران برای تسریع در تفاهم بر سر توافق هسته‌ای ضروری است. ما آماده‌ایم که مستقیماً با ایرانی‌ها درباره توافق هسته‌ای دیدار کنیم. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اظهارنظرها درباره دیدار ایران و امریکا گفته، تاکنون ارتباط با هیات آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیاز به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش های دیگر جایگزین میشود که توافق خوب در دسترس باشد. وزیر خارجه انگلیس مدعی شده، مذاکرات در حال نزدیک شدن به بن‌بست خطرناکی است. ایران الان باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد یک توافق را به سرانجام برساند یا مسئول فروپاشی برجام باشد. اگر برجام فرو بپاشد، تمامی گزینه‌ها روی میز هستند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه درحالی پیگیری می‌شود که تیم مذاکره کننده ایرانی برای دست‎یابی به توافقی پایدار و قابل اتکا، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع تضمین‌ها و راستی آزمایی دارد. ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفته است: ما مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است. رئیسی درباره مذاکره مستقیم با امریکا نیز گفته است، اگر تحریم‌های ظالمانه را لغو کنند، جا برای هر گونه توافق کاملاً وجود دارد.

اخبار اقتصادی | تصمیم دولت درباره دلار 4200 تومانی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دیشب  در تلویزیون در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته است: من قبلا گفته ام نباید مردم غافلگیر بشوند و نباید شوک به بازار وارد شود. امروز صبح وزیر اقتصاد، راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی بورس را به مردم اعلام خواهند کرد.

تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 نسبت به رقم مشابه سال قبل با نفت و بدون نفت به‌ترتیب 3.3 و 2.4 درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری در نتیجه تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ترتیب معادل 5.7 و 15.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است. حجم نقدینگی در پایان آذر‌ماه سال 1400 نسبت به پایان سال 1399 معادل 27.4 درصد رشد یافت. رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به آذر‌ماه 1400 به 37.6 درصد رسید.

مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد. کار گروهی با ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رییس جمهور ، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای  اقتصادی دولت تشکیل شده است و نظر صاحب نظران دریافت شد و پیشنهاداتی در حال تدوین است. در خصوص رمز ارزها نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله مورد بررسی قرار داد.  بهادر جهرمی، سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه خبر داد.

جلسه دیروز معاون اقتصادی رییس جمهور با انجمنهای پتروشیمی و فولاد، وزارت نفت، صمت، سازمان برنامه و بانک مرکزی در خصوص قیمت گاز طبیعی برای خوراک و سوخت برگزار شد. براساس جمع بندی جلسه، سقف قیمت خوراک ۵۰۰۰ تومان (صادراتی ایران به ترکیه) و سقف قیمت سوخت ۲۰۰۰ تومان (۴۰ درصد خوراک) در ادامه سال و سال آتی خواهد بود

اخبار شرکت ها | سهام دولت در خودروسازان واگذار میشود

#خودرو #خساپا | فاطمی امین، وزیر صمت گفته است: سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود. پایین بودن کیفیت خودروها را قبول و برای بالا بردن کیفیت آن برنامه‌ای داریم که با همکاری خودروسازان، قطعه‌سازان و البته دولت به نتیجه خواهد رسید.

#دامین | مزایده عمومی واگذاری 27 درصد سهام شرکت پخش مکتاف (سهامی خاص)  داروسازی امین در نظر دارد تعداد 43،200،000سهم شرکت پخش مکتاف را اصالتا وبه صورت یکجا برگزار شد.

#پارس | پتروشیمی پارس اعلام کرد: افزایش55 درصدی سودعملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل،بدلیل افزایش قیمتهای جهانی محصولات و نرخ ارز است.

#حتاید | طبق مصوبه هیات مدیره تایدواتر خاورمیانه با فروش و واگذاری بارج سوخت رسان تاید 15000 در جهت اصلاح ساختار مالی و برون سپاری فعالیت های عملیاتی و عدم تصدی گری به شرکت فرعی خدمات دریایی بندری خلیج فارس خط کیش با مالکیت صد درصدی با قیمت پایه 111.3 میلیارد تومان موافقت کرد.

#ومعادن #تجلی | توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری تجلی از اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس طلای جانجا واقع در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. این دو شرکت با مشارکت در کنسرسیومی متشکل از شرکت های چادرملو، گل گهر، گهرزمین، صنایع و معادن غدیر و به رهبری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در مزایده معدن طلا و مس جانجا برنده اعلام شد.

#کیسون | کیسون از قرارداد ECA بلوک سوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان به مبلغ 5600 میلیارد تومان خبر داد.

#چکارن | کارتن ایران از تهیه و تامین انواع کارتن ارسال و قهوه ای مورد نیاز جهت بسته بندی قطعات یدکی خودرو بر حسب اعلام خریدار به مبلغ 13.8 میلیاردتومان خبر داد.

#پلوله و #ونوین | مانده مطالبات از شرکت گاز لوله در تاریخ 1400/11/05 مبلغ 90 میلیارد تومان بود که توسط مشتری تسویه شده و از این بابت مبلغ 52.8 میلیارد تومان درآمد در دفاتر بانک شناسایی شد.

#کوثر | بیمه کوثر دلیل کاهش سود شرکت در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته را ناشی از فروش سرمایه گذاری ها نسبت به دوره مشابه با توجه به شرایط خاص بازار سرمایه در سال گذشته دانست.

#واعتبار |  افزایش سرمایۀ سرمایه گذاری اعتبار ایران از 80 میلیاردتومان به 180 میلیاردتومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#تمحرکه | گزارش توجیهی هیئت مدیره ماشین سازی نیرومحرکه به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 1218.4 میلیارد تومان به 2919.5 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#وساپا | گروه سرمایه گذاری سایپا در مجمع فوق العاده، 50 درصد افزایش سرمایه داد. یوسف ندیلی عضو هیات مدیره وساپا در پاسخ به سوالی در مورد زمان پذیرش شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا (سمیکو) در بورس توضیح داد: روند پذیرش این شرکت در بورس در حال انجام است، چندین بار تقاضای پذیرش شده است؛ اما به دلیل شرایط نامناسب بورس، عرضه آن به شش ماهه اول سال 1401 موکول شد.

#فاما | جلسه مجمع عمومی صنعتی آما با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (کیلومتر 17 بزرگره شهید لشگری(جاده مخصوص کرج) - خیابان 64- پلاک 2) در ساعت  9صبح روز دوشنبه 18 بهمن برگزار میشود.

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید