معامله گران ارزی گرفتار ترس و هیجان شدند

شایعه در بازار دلار /ماندگاری قیمت دلار در کانال 26؟

کدخبر: ۴۷۴۳۳۷
اقتصادنیوز: بازار ارز ایران روز گذشته با یک بمب هسته ای مواجه شد و قیمت دلار پس از ۵ ماه و نیم کانال 27 هزار تومان را از دست داد. اما معامله گران قیمت دلار را برای امروز 17 بهمن 1400 چگونه پیش بینی کرده اند؟
شایعه در بازار دلار /ماندگاری قیمت دلار در کانال 26؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز ایران روز گذشته با یک خبر مهم هسته ای مواجه شد. وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه  از بازگشت چند معافیت تحریمی در حوزه فنی هسته‌ای مرتبط با نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد و همین خبر مثل یک بمب در بازار دلار روز شنبه منفجر شد تا قیمت دلار  پس از ۵ ماه و نیم کانال 27 هزار تومان را از دست بدهد.

قیمت این اسکناس آمریکایی دیروز با 26 هزار و 880 تومان بسته شد. از سوی دیگر دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده کشور روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین با اشاره به لغو تعدادی از تحریم‌های هسته‌ای اذعان کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی خود شده است و همین خبر به خوشبینی معامله گران بازار دلار افزود. 


در اکو ایران بببینید؛ 

خبر دروغین در بازار دلار ایران 

دیروز همچنین یک خبر قدیمی و دروغین  در رابطه با مذاکرات هسته ای باز نشر شد. بیستم دی ماه امسال ، برخی رسانه های داخلی به نقل از رای الیوم تیتر زدند: «ایران و امریکا به توافق ۲ ساله اتمی رسیدند!» اما در انتهای معاملات مشخص شد که  این خبر بیشتر دروغ بوده است و در فضای هیجانی بازار به افت قیمت کمک کرده است. با این حال، این اتفاق موجب نشد که خریداران به بازار برگردند.

معامله گران بازار دلار معتقدند در صورتی که قیمت دلار امروز  نتواند به بالای محدوده 26 هزار و 800 تومان برود روند کاهشی قیمت دلار ادامه پیدا می کند. 

اما معامله گران قیمت دلار را برای امروز 17  بهمن 1400 چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته بر روی 7 هزار و 190 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی دیروز  90 تومان کاهش را نشان می دهد.  بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم نزولی است. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال 27 هزا ر تومان را از دست داد و وارد کانال 26 هزار تومان شد. قیمت دلار در بازار معاملات فردایی دیشب برروی 26 هزار و 450 تومان قرار داشت  که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی  جمعه شب گذشته  1 هزار و 20 تومان پایین رفته بود. در معاملات پشت خطی جمعه شب قیمت دلار فردایی بر روی 27 هزار و 470 تومان قرار داشت. بنابراین  معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز یکشنبه 17 بهمن  1400 را  نزولی پیش بینی کرده اند

پیش بینی  قیمت دلار  از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار 26 هزار تومان را از دست داد و وارد کانال 25 هزار تومان شد. . این اسکناس آمریکایی  دیشب با 25 هزار و 880 تومان معامله شد که نسبت به قیمت  جمعه  شب  1 هزار و 20 تومان پایین رفته بود . جمعه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی  26 هزار و 900 تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال   کاهش قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  یکشنبه 17 بهمن پایین می رود. 

بازار ارز گرفتار هیجان و ترس

تحلیل‌های فنی می گوید کف بعدی قیمت دلار 25 هزار و 500 تومان و بعد از آن نیز کف 23 هزار و 700 تومان است که از دید بسیاری کف مقاومی است. این معامله‌گران برای این گزاره دو دلیل می‌آورند؛ اول اینکه طی 8 ماه گذشته دلار بالای این سطح بوده و شکستن آن کار آسانی نخواهد بود. دوم اینکه دولت در بودجه سال آینده، دلار را 23 هزار تومان قرار داده و کاهش قیمت دلار به زیر این سطح به منزله کسری بودجه جدید برای دولت است.

برخی از معامله‌گران معتقدند بازار گرفتار هیجان و ترس است و بخشی از این هیجان را بازارساز هدایت می‌کند. از این رو تصور می‌کنند با وجود تمام اخبار مثبتی که می‌آید سطح 26 هزار تومان، محدوده ماندگاری برای دلار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید