وزیر نفت تشریح کرد؛

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیار دلاری چین در صنعت نفت ایران

کدخبر: ۴۷۴۳۸۲
وزیر نفت گفت: در هشت سال آینده ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از منابع نفت و گاز برای توسعه میدان‌ها اختصاص می‌دهیم و در حدود همین رقم را نیز سرمایه‌گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله، بانک‌ها و هلدینگ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که از منافع میدان‌ها سهم خواهند داشت، تلاش می‌کنیم با روس‌ها نیز مانند چینی‌ها در این زمینه قراردادی داشته باشیم.
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیار دلاری چین در صنعت نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزیر نفت با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم و از ابتدای دولت سیزدهیم اولویت نخست ما توسعه میدان‌های نفت و گاز است، تصریح کرد: بدلیل سرمایه‌گذاری نکردن در میدان‌ها، افت فشار اتفاق افتاده است و پالایشگاه‌های گازی زیر ظرفیت کار می‌کنند.

اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأکید کرد و با بیان اینکه نیاز داریم که در میدان‌ها سرمایه‌گذاری شود و برای افزایش فشار، حفظ تولید و کشف میدانهای جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: برای جلوگیری از کاهش سالانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده‌ایم در مدت هشت سال باید ۸۰ میلیارد دلار در بخش بهینه‌سازی بالادست و صنایع پایین‌دست نفت و گاز سرمایه گذاری شود، نیاز داریم چاه‌ها و تأسیسات جدید حفاری و ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک، مستقل و میدان‌های نفتی با هدف حفظ و افزایش تولید تلاش می‌کنیم، گفت: در این جهت با ایجاد کنسرسیوم هلدینگ‌ها، بانک‌های بزرگ و استفاده از منابع بانکی، اوراق مشارکت، اختصاص سهم ۱۴.۵  درصد از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه و کشف میدان‌های جدید نفت و گاز را پیگیری می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز به ویژه در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه‌گذاری خارجی و فایناس بوده است، اظهار کرد: آماده‌ایم یک میدان را از ابتدا تا انتها برای توسعه تحویل هلدینگ بدهیم و گازی که حاصل می‌شود برای مصارف خودشان باشد.

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیار دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ایران

اوجی با اشاره به اینکه برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاران قراردادها را تغییر داده و در آن‌ها تنوع ایجاد کرده‌ایم، افزود: در هشت سال آینده ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از منابع نفت و گاز برای توسعه میدان‌ها اختصاص می‌دهیم و در حدود همین رقم را نیز سرمایه‌گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله، بانک‌ها و هلدینگ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که از منافع میدان‌ها سهم خواهند داشت، تلاش می‌کنیم با روس‌ها نیز مانند چینی‌ها در این زمینه قراردادی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امروز مهمترین اولویت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری است که اگر انجام نشود ممکن است در سال‌های آینده وارد کننده این محصولات باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید