ریزش قیمت دلار پس از توافق در وین /بورس به وحشت افتاد

کدخبر: ۴۷۶۲۳۰
در شرایطی که فضای اقتصادی کشور خوشبین به کاهش نرخ ارز است که در مقابل آن، شنیده می‌شود که بازار سرمایه به شدت از کاهش نرخ ارز بعد از توافق ترسیده است.
ریزش قیمت دلار پس از توافق در وین /بورس به وحشت افتاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در حالی برخی فعالان بازار سرمایه از ریزش قیمت دلار پس از توافق احتمال وین ترسیده‌اند که کارشناسان اعتقاد دارند کاهش قیمت ارز به بازار سرمایه آسیب نمی‌رساند، بلکه برخی تصمیمات باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران شده است.

توافق احتمالی وین، قیمت دلار را می‌تواند در یک سیکل نزولی وارد کانال‌های پایین‌تر کند؛ این اتفاقی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند و معتقدند همان‌طور که این روزها بروز خبرهای خوش از وین در کاهش نرخ ارز و ورود آن به کانال ۲۶ هزار تومان موثر بود، به همان شکل نیز پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات، باید منتظر ریزش قیمت ارز باشیم.

اما در شرایطی که فضای اقتصادی کشور خوشبین به کاهش نرخ ارز است که در مقابل آن، شنیده می‌شود که بازار سرمایه به شدت از کاهش نرخ ارز بعد از توافق ترسیده است؛ چراکه برخی فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که این موضوع روی سودآوری و ارزش سهام اثرگذار خواهد بود. در این خصوص علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته بود: در حال حاضر برخی از بورسی‌ها تصور می‌کنند که هر چه نرخ دلار بالاتر رود، ارزش‌ سهام اصلاح می‌شود، بر همین اساس خیلی راضی به کاهش نرخ ارز نیستند.

چرا بورسی‌ها از ریزش دلار ترسیده‌اند؟ / پیش‌بینی کارشناسان از اثر توافق وین روی بازار سهام

ریزش نرخ ارز روی بازار سهام اثر نمی‌گذارد

اما فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین نگاه دیگری دارد و معتقد است که نباید نگران کاهش نرخ ارز بود. او می‌گوید: ارز یکی از آیتم‌هایی است که می‌تواند اثر منفی بر بازار سرمایه بگذارد. براساس آمار و ارقام ۲۰ سال گذشته، از سال ۱۳۹۰ که ۱۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی وارد کشور شد، شاهد بودیم که سال بعد با ۳۷ درصد تورم مواجه شدیم.

وی با ذکر این نکته که ما در شرایطی قرار داریم که حتی با ورود منابع ارزی، به دلیل بزرگ‌تر شدن دولت و پیش‌بینی بودجه با محوریت تکاملی حجم هزینه‌های دولت، حداقل نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه داریم، عنوان می‌کند: متاسفانه این ساختار اقتصاد ما بسته به ورود منابع ارزی از خارج به داخل به منظور کنترل نقدینگی، کنترل تورم و کاهش حجم هزینه‌های دولت نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید