معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی؛

برنج ارزان شد

کدخبر: ۴۷۷۷۵۴
معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توزیع برنج خارجی توازن عرضه و تقاضا برنج بهم خورد و هم اکنون قیمت برنج داخلی روند نزولی را طی می کند.
برنج ارزان شد

به گزارش اقتصادنیوز ، قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه قیمت برنج بومی پایین آمده است، اظهار کرد: میانگین قیمت برنج هاشمی در حال حاضر ۶۳ هزار تومان است و هر روز قیمت های برنج را در کل استان رصد می کنیم.

وی افزود: با اجرای طرح و سیاستگذاری تنظیم بازار، ۵ تا ۱۰ درصد قیمت برنج بومی کاهش یافته است و هر روز بیشتر کاهش می یابد.

جوادزاده ادامه داد: حتی اتحادیه شالیکوبی ها هم به ما اعلام کرده است امروز قیمت فروش برنج ۶۲ هزار تومان است.

هر روز قیمت برنج بومی کاهش می یابد

وی با بیان اینکه قیمت برنج هاشمی و دیگر برنج های بومی روز به روز در حال تعدیل شدن است و به قیمت واقعی نزدیک می شود، خاطرنشان کرد: توزیع برنج در سطح شهرستان های گیلان نیز شروع شده است و تاکنون ۲۰۰۰ تن برنج خارجی در استان توزیع شده است.

 معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بنا به دلایل اقلیمی سال گذشته قیمت تمام شده برنج بالا بود و به طور میانگین برای تولید هر کیلو برنج  ۲۸ هزار تومان هزینه شد. به این ترتیب برای کشاورز نیز صرفه اقتصادی داشت که ۳۵ هزار تومان هر کیلوگرم برنج هاشمی را بفروشد و اگر ۵ تا ۱۰ درصد هم بیشتر از ۳۵ هزار تومان می فروخت قابل قبول بود، اما دیدم که برنج به ۷۰ هزار تومان رسید.

دخالت های مافیایی در برنج هاشمی با قیمت هر کیلو ۷۰هزار تومان

وی افزود: وقتی برنج ۳۵ هزار تومانی به دوبرابر قیمت منطقی در بازار به فروش می رسد یعنی اخلالی وجود دارد و یا احتکار انجام شده و دخالت های مافیایی در حال وقوع است. در این موقع قانون باید ورود کند که خوشبختانه ورود کرد و اتفاقات خوبی افتاد.

جوادزاده تصریح کرد: با انجام سیاست های تنظیم بازار و ورود دستگاه قضایی و خروج برنج کشاورزان از کارخانه های برنج، که ما به به برنجکاران توصیه کرده بودیم نتایج خوبی به دست آمد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه برنجکاران به توصیه ما گوش کردند و برنج را در سامانه ثبت کردند به کارخانه داران نیز گفتیم که باید موجودی برنج شان را ثبت کنند و به این ترتیب با بهم زدن عرصه و تقاضا قیمت برنج ابتدا ثابت شد و سپس به تدریج کاهش یافت.

توزیع ۴هزار تن برنج خارجی در شهرستان های گیلان 

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای اینکه عرضه برنج بیشتر شود با هماهنگی قرارگاه امنیت غذایی تهران ۱۰ هزارتن برنج خارجی به گیلان اختصاص یافت که ۴ هزارتن آن به استان وارد شد و هم اکنون در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: با توزیع برنج خارجی عرضه برنج بالا رفت و تقاضا پایین آمد و بنابراین قیمت برنج داخلی از روند صعودی که داشت متوقف شد و هم اکنون روند نزولی قیمت را طی می کند.

کابوس شدن رویای دلالان برنج گیلان با آمارهای شفاف 

جوادزاده با اشاره به اینکه آمار شفاف می تواند جلوی سودجویی را بگیرد، تصریح کرد: تشخیص اینکه چه میزان برنج و در کجا احتکار شده بود توسط دستگاه قضایی مشخص می شود و با ورود دستگاه قضایی و ثبت برنج در سامانه، از ادامه سودجویی احتکارکنندگان جلوگیری شده است.

وی در خصوص وضعیت فروش برنج در سال آینده گفت: زمان فروش برنج به توان اقتصادی برنجکار بستگی دارد و اگر قوی باشد می تواند برنجش را نگه دارد اما اگر بدهکار باشد سال آینده هم چاره ای برایش جز روش سریع محصولش پس از برداشت محصول برایش نمی ماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید