دامداری ایران در آستانه ورشکستگی!

کدخبر: ۴۷۸۱۵۹
ممنوعیت صادرات دام، رکورد شکنی کم سابقه بهای علوفه و دان، افزایش هزینه های حمل و نقل و کاهش قدرت خرید مردم، همه دست به دست هم داده‌اند تا دامداران را در دوراهی تعطیلی یا زیان قرار دهند.
دامداری ایران در آستانه ورشکستگی!

تامین امنیت غذایی پس از امنیت حیات، دومین وظیفه و ماموریت دولت ملت‌ها است. کشورمان ایران به علت تنوع آب و هوایی دارای مزیت نسبی برای تولید و پرورش دام سبک است. 

بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران در سال جاری، تعداد شصت و سه میلیون راس دام سبک موجود است که بر اساس میزان مصرف سرانه تعداد هفت میلیون سر از این تعداد  مازاد است. 

با افزایش بی سابقه قیمت علوفه و دان هم چنین افزایش سایر هزینه ها نظیر دستمزد کارگر ، حمل و نقل و واکسیناسیون، بهای تمام شده تولید دام را افزایش داده است. از سوی دیگر  با کاهش میزان مصرف خانوار نتیجه کاهش قدرت خرید مردم و نیز همه گیری کرونا، مصرف بازار داخلی کاهش یافته است.

ممنوعیت صادرات دام سبک به مشتریان بازارهای خارجی، علاوه بر اینکه موجب ضرر و زیان دامداران و نتیجتا تعطیلی واحدهای دامداری می شود، موحبات بی ثباتی اعتبار فعالان تجاری در بازار های جهانی و حذف انها و واگذاری آن بازارها به رقبا می شود.

کشورهای ارمنستان،گرجستان و ترکیه هم اکنون از طریق خطوط مواصلاتی ایران مشغول صادرات دام سبک مورد نیاز بازار کشورهای ساحل خلیج پارس هستند. سوگمندانه دامداران ایران با حسرت نظاره گر تصاحب این بازار توسط اغیار و خسران و زیان خویش به بهانه پایین نگهداشت قیمت گوشت هستند.

در اکوایران ببینید؛

به نظر می رسد مافیای خصولتی و نفوذمندان بازار گوشت ایران، در پی آنند با جوسازی عوامانه وبا عباراتی نظیر: صادرات موجب گرانی گوشت می شود، موحبات مرگ دامداری ایران را فراهم آورند و آنگاه با واردات گوشت از برزیل، قزاقستان، قرقیزستان و ... منافع گروهی و شخصی خود را به قیمت قربانی کردن منافع ملی تامین کنند.

در هر حال امنیت غذایی در گرو تامین امنیت کمینه منفعت تولید کننده است و این امر با رفع ممنوعیت صادرات و حفظ و به دست آوردن بازار های خارجی فراهم می شود.

سوگمندانه در بازار داخلی قیمت خرید هر کیلو گوسفند شصت هزار تومان و بهای تمام شده با محاسبه سود ۲۰% دامدار، یکصد و دوازده هزار تومان بر اساس محاسبات زیر است:

هزینه پروار یک گوسفند ۳۵-۴۵کیلوی (شیشک):

-هزینه خوراک پنج ماهه نگهداری میش مادر: ۱۸۰۰۰۰۰ تومان

-هزینه خوراک شش ماه پرورش بره:  ۱۸۰۰۰۰۰ تومان

- هزینه های بهداشت و واکسیناسیون میش و بره:  ۵۵۰۰۰۰ تومان

-هزینه های چوپانی و کارگری ده ماه: ۸۰۰۰۰۰تومان

بهای تمام شده بره پروار شده شیشک: ۴۶۰۰۰۰۰ تومان

*بهای تمام شده هر کیلو گوسفند زنده: ۱۱۲۰۰۰ تومان*

 بر اساس بهای علوفه و دان زیر:

- قیمت میانگین کاه :۴۵۰۰ تومان

- قیمت میانگین یونجه: ۶۰۰۰تومان

- قیمت میانگین جو: ۵۵۰۰تومان

- قیمت میانگین کنستانتره :۴۵۰۰

- متوسط خوراک روزانه میش:۱۶۰۰گرم(۱۲۰۰گرم علوفه و ۴۰۰گرم جو و کنستانتره)

- متوسط خوراک بره از ماه دوم تا شش ماهگی:۱۴۰۰ گرم(۹۰۰گرم علوفه و ۵۰۰گرم جو و کنستانتره)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید