بازار کساد ساخت و ساز مسکن

رکود سنگین در بازار مسکن در 5 سال اخیر

کدخبر: ۴۷۸۹۵۵
رکود بازار مسکن در تابستان 1400 شدت گرفته و ساخت و ساز را به کمترین سطح خود در 5 سال گذشته رسانده است.
رکود سنگین در بازار مسکن در 5 سال اخیر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تعداد پروانه های صادر شده برای ساخت مسکن در دهه 90 پس از ثبت دره خود دوباره روندی صعودی گرفت و در پایان سال 99 درشیب صعودی قرار داشت.

به طور کلی تعداد پروانه های صادر شده برای احداث مسکن نشان دهنده آن است که در هر مقطع چه میزان پروانه ساخت برای احداث ساختمان در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.

به نوعی می تواند این روند نشان دهنده آن باشد که روند سرمایه گزاری در بازار مسکن چه تغییراتی را در دهه 90 به ثبت رسانده است.

مسکن

کمترین ساخت و ساز در تابستان های 5 سال اخیر

آخرین آمار منتشر شده از پروانه های ساخت و ساز مسکن نشان می دهد پروانه های صادر شده برای ساخت مسکن در تابستان امسال در نقاط شهری به 29 هزار و 644 عدد رسیده و نسبت به فصل اول امسال 14.7 درصد کاهش پیدا کرده است.

این در حالی بود که این شاخص در پایان سال 99 روندی صعودی به خود گرفته بود و در مسیر افزایش قرار داشت. با شروع امسال دوباره تعداد پروانه های احداث ساختمان در کشور در قاب فصلی کاهش پیدا کرده و در نهایت در تابستان امسال به کمترین سطح خود در میان تابستان های 5 سال اخیر دست پیدا کرد. 

تعداد پروانه برای ساخت و ساز مسکن در تابستان 1395 برابر با 28 هزار و 152 واحد ثبت شده بود. بنابراین می توان گفت در این فصل در نقاط شهری کشور شاهد رکود در بازار مسکن در مقایسه با حداقل 4 سال گذشته بوده ایم.

این کاهش البته در تعداد واحد های مسکونی در پروانه های صادر شده نیز دیده می شود.

مسکن

رکود ساخت و ساز در تعداد واحدهای مسکونی تابستان

آمار واحدهای مسکونی در پروانه های صادر شده در شهرهای کشور نشان می دهد چه تعداد واحدهای در دست احداث ساختمان ها،  کارایی مسکونی دارد؟

در همین رابطه طبق داده های مرکز آمار تعداد واحدهای مسکونی در تابستان 1400 برابر با 93 هزار و 578 عدد بوده که در مقایسه با فصل قبل خود 9.5 درصد کاهش داشته است. مقایسه این رقم نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد در مدت یک سال از این رقم 32 درصد کاسته شده است.

این در حالی است که در پایان سال 99 روند این شاخص نیز همانند پروانه های ساخت مسیری صعودی را اتخاذ کرده و در زمستان سال گذشته به 137 هزار و 190 واحد رسیده بود. از جهتی مقایسه تابستان های سال های اخیر نشان می دهد این رقم در مقایسه با سال های اخیر در کمترین حد خود در 4 سال اخیر قرار گرفته است.

پیش از این تعداد واحدهای مسکونی در سال 96 برابر با 82 هزار و 262 واحد بوده است.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید