شاخص بورس تغییر مسیر داد / خروج حقیقی ها از بازار سهام

کدخبر: ۴۸۱۴۵۲
اکوایران: شاخص بورس در معاملات امروز بازار سهام از توقف بازایستاد و 315 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.
شاخص بورس تغییر مسیر داد / خروج حقیقی ها از بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، هفدهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 6 هزار و 263 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 336 هزار و 642 واحد رسید. بدین ترتیب روند صعودی شاخص بورس پس از سه روز متوقف شد.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 168 واحدی در سطح 340 هزار و 343 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 47 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 145  واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 258 نماد رشد قیمت داشتند و 394 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 

خروج پول حقیقی

امروز پس از سه روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 315 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 31 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

 

گروه‌های سبز و قرمز

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی کاهش یافت و گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» قرمزترین گروه بازار سهام بود. در کنار بانکی‌ها، اغلب نمادهای پالایشی و دارویی قرمزپوش شدند.

در سوی دیگر بازار معدنی‌ها سبزترین گروه بازار سهام در معاملات سه‌شنبه بودند. 

 

نمادهای پیشران

نمادهای «فولاد»، «شستا» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «شتران»، «ومعادن» و «کاوه» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «فرابورس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شتران و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 729 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 929 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 30 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 95 میلیارد تومان رسید. 

گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت که بالغ بر 616 میلیارد تومان بود. پس از فلزات اساسی، گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات بیشترین ارزش معاملات بازار را داشتند. 

 

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 35 درصد کاهش یافت و 45 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 26 درصد افت کرد و در رقم 142 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز سه‌شنبه با مازاد تقاضای 97 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) با صف‌ خرید 37 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غبشهر، نمادهای غمارگ (شرکت مارگارین) و کاما (شرکت باما) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 16 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و زشگزا (شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد) بیشترین صف فروش داشتند.

 

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید