رالی صعود بهای کامودیتی‌ها ادامه دار شد

طوفان جنگ در بازارهای جهانی /رکوردشکنی قیمتی فلزات صنعتی

کدخبر: ۴۸۱۶۰۴
فولاد از جمله کالاهایی است که اگرچه در هفته‌های اخیر با رشد قیمتی روبرو شده اما از رالی صعود سایر فلزات جا مانده است.
طوفان جنگ در بازارهای جهانی /رکوردشکنی قیمتی فلزات صنعتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بهای جهانی مس و زغال‌سنگ به رکورد جدید تاریخی دست پیدا کرد؛ آلومینیوم همچنان در مسیر رکوردشکنی متوالی قیمتی قدم برمی‌دارد و نیکل توانست ظرف تنها یک روز رشد قیمتی 40 درصدی را تجربه کند. حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های وضع شده از سوی دولت‌های غربی علیه روسیه مهم‌ترین دلیل رالی صعود قیمتی فلزات است.

بازارهای مالی درگیر پس لرزه های جنگ اوکراین

به گزارش اکوایران، تنش‌های حمله روسیه به اوکراین و استمرار این جنگ گریبان بازارهای مالی و کالایی دنیا را گرفته است. در حالی که اخبار استمرار جنگ سیگنالی منفی برای بازارهای مالی به همراه داشته زمینه رشد قیمتی در بخش کامودیتی‌ها بامحوریت صعود قیمت انرژی را فراهم کرده است.

رکوردشکنی قیمتی فلزات صنعتی

جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه زمینه رشد قیمتی فلزات صنعتی و رکوردشکنی تاریخی برخی از این فلزات را در بازارهای جهانی فراهم کرد. این رشد قیمتی متاثر از احتمال اختلال در عرضه این فلزات در گیر و دار جنگ و تحریم، رشد بهای انرژی و افزایش هزینه تولید و احتمال توقف تولید برخی واحدهای ذوب و پالایش به دلیل غیراقتصادی شدن تولید با رشد هزینه‌ها رقم خورده است.

در روز دوشنبه هفتم ماه مارس برای اولین مرتبه در طول تاریخ آلومینیوم در بورس فلزات لندن با نرخ 4 هزار دلار به ازای هر تن برای ساعاتی در طول روز معامله شد؛ البته در نهایت بهای فروش نقدی و تحویل فوری این فلز در این بازار به 3 هزار و 984 دلار به ازای هر تن رسید.

بهای نیکل نیز در روز دوشنبه هفتم ماه مارس رشدی 43 درصدی را ظرف یک روز تجربه کرد و بهای این فلز برای اولین بار پس از سال 2007 از 42 هزار دلار به ازای هر تن در معاملات تحویل فوری بورس فلزات لندن عبور کرد. این اوج‌گیری قیمتی در سایر بازارهای اصلی دنیا نیز رقم خورد و این فلز را تا یک قدمی رکورد تاریخی خود پیش برد.

در این شرایط بهای هر تن زغال سنگ متالورژی صادراتی استرالیا به 560 دلار در تن رسید که این رقم بالاترین رکورد تاریخ این محصول است، در عین حال بهای زغال سنگ حرارتی از نیوکاسل که به بالای 400 دلار در هر تن رسید. صعود نرخ زغال‌سنگ حرارتی می‌تواند از رشد بهای فولاد در بازارهای جهانی حمایت کند. فولاد از جمله کالاهایی است که اگرچه در هفته‌های اخیر با رشد قیمتی روبرو شده اما از رالی صعود سایر فلزات جا مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک