گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازارهای جهانی؛

بازگشت هراس به بازار طلا

کدخبر: ۴۸۲۱۲۶
اقتصادنیوز: طلا تا میانه معالات روز جمعه، 24 دلار از ارزش خود را نسبت به روز قبل از دست داد تا به نزدیکی مرز 1970 دلاری ریزش کند.
بازگشت هراس به بازار طلا

به گزارش اقتصادنیوز ، طلا هفته ای پر نوسان را پشت سر گذاشت و طی این هفته پرماجرا تا نزدیکی فتح قله تاریخی قیمتی خود نیز پیش رفت. ادامه آتش جنگ در اوکراین مهم ترین پشتوانه صعودی طلا بود که سبب شده بود تا طلا به قیمت 2070 دلاری برسد. قیمتی که از کاه آگوست سال 2020 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

اما بسیاری از تحلیل گران در انتظار توقف این روند صعودی بودند. به طور کلی در بازارها بر این باورند که عوامل صعودی ژئوپلیتیکی و مروبط به تنش و نااطمینانی عمر کوتاه تری نسبت به عوامل کلان اقتصادی دارند. طلا در هفته که گذشته تا میانه روز جمعه در حدود 0.2 درصد بازدهی هفتگی داشته است و به نظر می رسد فعلا تمرکز طلا به سوی نرخ بهره فدرال رزرو بازگشته است.

تحلیل گران در روز جمعه بر این باور بودند که هر چند مجددا ترس از افزایش قریب الوقوع نرخ بهره سبب برگشتن طلا به زیر مرز 2 هزار دلاری شده است، اما هر گونه افزایش دامنه جنگ در اوکراین که منجر به افزایش نااطمینانی در بازارها و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شود، می تواند دوباره طلا را به سوی هزاره سوم قیمتی خود روانه کند.

موضعی که اکنون سرمایه گذاران در آن قرار دارند ترکیبی از حفط سود هفته های اخیر خود و همچنین انتظار برای ادامه تحولات در اوکراین است. یکی از این عوامل مربوط به سیاست و دیگری مربوط به وضعیت اقتصاد آمریکا و جهان است. تحلیل گران از مدت ها پیش در این باره گفته اند که آنچه در بلند مدت تکلیف قیمت طلا را مشخص خواهد کرد، به احتمال زیاد موارد مربوط به سیاست های فدرال رزرو دیگر بانک های مرکزی بزرگ دنیا از جمله بانک مرکزی اروپا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید