پیش بینی جدید اکونومیست از آینده اقتصاد ایران

کدخبر: ۴۸۲۳۷۱
اقتصادنیوز: نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به روند ترمیم‌پذیری اقتصاد ایران پس از تحریم‌های غرب گفت: فرصت اقتصادی مناسبی برای ایران در بحبوحه جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه ایجاد شده است.
پیش بینی جدید اکونومیست از آینده اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای اکونومیست در گزارشی ضمن اشاره به روند ترمیم‌پذیری اقتصاد ایران پس از سالها تحریم‌های غرب عنوان کرد که فرصت اقتصادی مناسبی برای ایران در بحبوحه بحران اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه ایجاد شده است.

در ادامه این گزارش اکونومیست آمده است: همزمان با اینکه دری بسته می شود، در دیگری باز می شود. فشار جهانی بر امور مالی روسیه اخیرا به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در همین حال قرار است ایران از یکسری تحریم ها رهایی یابد و بخشی از این تحریم ها کاسته شوند. در سال ۲۰۱۸ آمریکا از توافق هسته ای چندجانبه با ایران خارج شد. در این بحبوحه  مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در مراحل نهایی قرار دارد و به نظر می رسد حصول یک توافق نزدیک است.

اینکه یک توافق، نفت ایران را به بازار جهانی بازگرداند، شانسی بی‌فایده نیست.

در ادامه این مطلب اکونومیست آمده است: تجربه ایران آموزنده است. ایران طی دهه گذشته تحت فشار تحریم‌های جهانی دچار رکود، کاهش ارزش واحد پولی و تورم مزمن شده است. اقتصاد ایران طی این مدت ضربه خورد اما سقوط نکرده است. این تا حد زیادی به این دلیل است که تولیدکنندگان ایرانی انعطاف‌پذیری و ترمیم‌پذیری خود را اثبات کرده اند.

تحریم‌های آمریکا برای دهه‌ها یک واقعیت  مربوط به زندگی عادی در ایران محسوب شده است. این تحریم ها در سال ۱۹۷۹ آغاز شدند، زمانی که جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا واردات نفت از ایران را ممنوع کرد و دارایی های ایران را در آمریکا به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران مسدود کرد.

اما تحریم ها زمانی واقعا شروع به آسیب زدن کرد که دیگر تحریم ها اضافه شدند.

اکونومیست در ادامه عنوان کرد: می توان به سه مورد درباره وضعیت انعطاف پذیری و ترمیم‌پذیری ایران در این مسیر اشاره کرد.

اول اینکه اگرچه تحریم ها گسترده و با دقت نظارت شدند، اما در معرض آسیب قرار داشته اند. در همین دوران تحریم ایران توانسته چند صدهزار بشکه نفت روزانه صادر کند.

شکستن تحریم ها خطرناک است اما برخی از پالایشگاه های خصوصی حاضرند این ریسک را بپذیرند.  دلار تنها ارز مطرح در این راستا نیست چون یوان و درهم امارات نیز وجود دارد.

دومین مسئله در مسیر انعطاف‌پذری بو بهبودپذیری ایران، تنوع صادرات است. ایران از طیفی از صنایع تولیدی بهره مند بوده است. برخی از این صنایع بزرگتر، مانند استخراج معادن و فلز، از دسترسی به انرژی ارزان و قابل اعتماد سود می برند. به علاوه اینکه ایران مرزهای زمینی با  چند کشور پرجمعیت از جمله پاکستان و ترکیه دارد.

سومین عامل، جایگزینی واردات است. یک ریال با ارزش ضعیف‌تر، کالاهای وارداتی را از دسترس بسیاری از ایرانیان خارج کرد اما برای تولیدکنندگانی که به بازار داخلی ۸۳ میلیونی خدمات ارائه می کنند، یک موهبت بوده است.  یک شهروند تهرانی می گوید زمانیکه برای خرید به تهران می روید، لباس ها، اسباب بازی ها و کالاهای خانگی ساخت داخل را مشاهده می کنید. وی اضافه می کند:  اگریک شاخص جهانی مربوط به خودکفایی وجود داشته باشد، ایران رتبه بالایی در آن خواهد داشت.

بازار بورس ایران نیز بازتاب همین روند بهبودپذیری اقتصادی را نشان می دهد. برخی از شرکت های بزرگتر تحت لیست تحریم ها قرار دارند اما صدها شرکت کوچگ تر در این لیست نیستند. سهام  تدابیر حفاظتی خوبی را در برابر کاهش ارزش واجد پولی و تورم در ایران از خود نشان داده است.

اکونومیست در پایان تصریح کرد: مقامات ایران  حرکت این کشور در مسیر «اقتصاد مقاومتی» را مایه مباهات می دانند.  این را باید عنوان کرد که اقتصادها از مردم عادی تشکیل شده اند. آنها به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط تغییر یافته، وفق می دهند. برای ایرانی‌ها، اکنون یک چشم انداز واقعی روزهای بهتر پیش‌ رو است اما در سوی دیگر برای مردم روسیه،  یک روند "سازگاری دردناک" با شرایط جدید تازه آغاز شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید