راه حل اساسی در مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی/شناسایی گلوگاه‌های زمین‌خواری

کدخبر: ۴۸۲۳۹۴
اقتصادنیوز: رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصاد گفت:برای جلوگیری و پیشگیری از زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید گلوگاه‌ها شناسایی و اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.
راه حل اساسی در مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی/شناسایی گلوگاه‌های زمین‌خواری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  تسنیم، محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در اولین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: از فرامین 8 ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از موارد آن جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدام به ایجاد کارگروه فراقوه‌ای کرد که یکی از آنها کارگروه مبارزه با زمین‌خواری است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری و پیشگیری از زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید گلوگاه‌ها شناسایی و اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: اقداماتی که در گذشته انجام شده است فراموش نمی‌شود و به پرونده‌های آنها نیز رسیدگی می‌شود و این تصور که هر تخلفی در صورت مرور زمان مشمول رسیدگی نمی‌شود درست نیست.

وی گفت: مقابله و مبارزه با زمین‌خواری در این دولت به صورت جدی و ویژه مورد توجه است و پرونده‌هایی که از این کارگروه به قوه قضائیه ارجاع می‌شود سیستم قضایی بدون اطاله وقت به آنها رسیدگی می‌کند.

یزدی تاکید کرد: سیستم قضایی آمادگی کامل خود را اعلام کرده که مصوبات کارگروه ملی مبارزه با زمین‌خواری را به طور جدی اجرا کند. دستگاه های نظارتی و امنیتی و اجرایی با جدیت مصوبات کارگروه مبارزه با زمین‌خواری را پیگیری می‌کنند و تصمیمات این جلسات ضمانت اجرایی دارد.

*لزوم فرهنگسازی درباره حفظ اراضی کشاورزی 

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود که این کارگروه برنامه‌های خود را زمانبندی کند و با برنامه‌ریزی قبلی مصوبات آن دنبال شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی تاکید موکد دارند که امیدواریم این مشکل با فعالیت کارگروه ملی مبارزه با زمین‌خواری با برنامه‌ریزی صحیح آن به سرانجام برسد.

ربانی اظهار داشت:‌ لزوم فرهنگسازی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نیز بسیار مهم است که امیدواریم کارگروه یاد شده به این موضوع توجه داشته باشد.

*هماهنگ شدن گشت دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از زمین‌خواری 

محمدعلی شجاعی رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با زمین‌خواری همواره تاکید داشته است. همچنین رئیس جمهور نیز همواره بر جلوگیری از زمین‌خواری تاکید داشته است و بر موضوع رفع تصورها دستورات ویژه صادر کرده است.

وی افزود: برنامه جامع راهبردی برای مبارزه با زمین‌خواری در کشور تشکیل شده که در این ارتباط از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌ها نیز استفاده شده است؛ این برنامه‌ها به صورت عملیاتی و اجرایی هستند.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با زمین‌خواری گفت: در جلسات این کارگروه حتما مصوبات جلسه قبلی پیگیری خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم که تنها مصوبات جلسه روی کاغذ باقی بماند کما آنکه مصوبات کارگروه فراقوه‌ای صدور اسناد اراضی کشاورزی نیز به همین شکل است.

شجاعی تصریح کرد: در کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری با هماهنگی و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف نظیر نیروی انتظامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در کنار سازمان امور اراضی فعالیت هماهنگ و منسجم خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید