قیمت طلا از بازار نفت جلو زد

کدخبر: ۴۸۲۵۷۸
جنگی که در فوریه با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، سرمایه‌گذاران و مدیران مالی را بر آن داشت که به پردازش و پیش‌بینی پیامدهای این درگیری ـ فراتر از جنایات آشکار جنگ ـ برای اقتصاد جهانی بپردازند.
قیمت طلا از  بازار نفت جلو زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، رفتار ناامیدانه سهامداران با بازارهای سهام در سراسر جهان و خصوصاً در ایالات متحده آمریکا که از ابتدای هفته بر این بازار حاکم بوده نتیجه روحیه تیره و تار سرمایه‌گذاران است. به‌نظر می‌رسد خطرات متعددی بازار سهام و سایر بازارهای مالی را تهدید می‌کند که با ادامه درگیری در اروپا، این خطرات تشدید خواهد شد.

ریسک‌گریزی تهاجمی که بازار سهام را در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت‌ِتأثیر قرار داد و موجب شد بازار سهام ایالات متحده آمریکا یک هفته دیگر قرمز بسته شود یک موهبت برای طلا بود و این فلز زرد شاهد افزایش قیمت‌ها و شکستن سد مقاومتی دو هزار دلار بود.

ترس از «رکود تورمی» در اقتصاد ایالات متحده ـ وضعیتی ناخوشایند که در آن تورم بالا باقی می‌ماند؛ درحالی‌که رشد اقتصادی کاهش می‌یابد ـ به‌نظر می‌رسد که در این هفته مورد توجه بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

آخرین باری که اقتصاد ایالات متحده یک دوره واقعی رکود تورمی را تجربه کرد، در خلال بحران انرژی در دهه ۱۹۷۰ بود؛ البته شایعه هرگونه رکود تورمی همواره یک عامل اصلی برای قیمت طلا است و سرمایه‌گذاران به سمت فلز گرانبها به عنوان محافظ سنتی هجوم می‌آورند.

با توجه به اینکه فدرال رزرو آماده شروع افزایش نرخ‌ها برای مبارزه با بالاترین سطوح تورم مصرف‌کننده ایالات متحده در چند دهه اخیر شده است، رکود تورمی فراتر از یک شایعه و یا حدس و گمان است.

بازار فلزات از بازار نفت سبقت گرفت

نفت خام حتی قبل از تأیید ممنوعیت واردات از روسیه و مطمئناً پس از آن، افزایش قیمت قابل‌توجهی داشت؛ اما این بازارهای فلزات ـ گروه‌های صنعتی و گرانبها ـ بودند که شاهد برخی از قابل‌توجه‌ترین جهش‌ها بودند؛ درحالی‌که وست تگزاس اینترمدیت به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید، قیمت نیکل به‌قدری بالا رفت که بورس فلزات لندن مجبور شد معاملات را متوقف کند و این اتفاق زمانی افتاد که قیمت طلا به بالاترین رکورد تاریخ، بسیار بالاتر از دو هزار دلار در هر اونس رسید.

در جریان معاملات چهارشنبه، بدون هیچ دلیل مشخصی که بتوان به آن اشاره کرد، بازارها تغییر مسیر داده‌اند و به‌نظر می‌رسد که سهامداران در حال خرید و یا فروش بالای سهم هستند. ارزش سهام داو بیش از ششصد واحد در جلسه اواسط هفته گذشته افزایش یافت و S&P موفق شد بهترین نوسان یک‌روزه خود را در بیش از یک سال گذشته به ثبت برساند. افزایش ارزش سهام‌ها یک عقب‌نشینی چشمگیر را به سایر بازارهای مالی متحمل کرد و WTI بیش از ده درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و طلا نیز سطح حمایتی دو هزار دلار را از دست داد.

فلز زرد به کدام سمت خواهد رفت؟

درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها در بازار طلا مجدداً صعودی شود؛ به‌خصوص در ۱۶ مارس و پس از پایان جلسه بعدی FOMC و اجرایی شدن اولین افزایش نرخ بهره در بیش از دو سال گذشته و اقتصاد ایالات متحده وارد یک چرخه ناشناخته اقتصادی شود.

فدرال رزرو همچنین هفته آینده پیش‌بینی‌های اقتصادی به‌روزشده را منتشر خواهد کرد و از این داده‌ها و همچنین جلسه پرسش و پاسخ می‌توان به درک بهتری از شدت ریسک در بازار رسید.

درحال‌حاضر هر اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهش قیمت هشت دلار و دو سنتی در روز گذشته هزار و ۹۸۷ دلار و ۹۹ سنت قیمت خورده است.

طلا از نفت سبقت گرفت / چرا بازارهای مالی نزولی شدند؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید