نرخ معوقات بانک‌های قرض الحسنه اعلام شد

کدخبر: ۴۸۲۸۸۳
اقتصادنیوز: بنا به گفته مدیر عامل بانک مهر، نرخ معوقات بانک‌های قرض الحسنه زیر یک درصد است. با مصوبه جدید این بانک ها می توانند به شرکت‌های دانش بنیان تا سقف ۵۰۰ میلیون تسهیلات دهند.
نرخ معوقات بانک‌های قرض الحسنه اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سقف تسهیلات قرض الحسنه( مهر ایران و رسالت) ضروری برای اشخاص حقیقی ۲۰۰ میلیون تومان و حداکثر ۶۰ ماهه و سقف تسهیلات اشتغال زایی کسب و کارهای خرد برای اشخاص حقوقی حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان و باز پرداخت ۷ ساله افزایش یافته است. در میز اقتصادی در رابطه با این تسهیلات قرض الحسنه مواردی مطرح شد.

سوال:در رابطه با  مصوبه افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه چه نکته‌ای وجود دارد؟

شمسی نژاد مدیر عامل بانک مهر ایران:مصوبه اخیر بیشتر برای بانک‌های قرض الحسنه است در ایران دو بانک مهر و رسالت قرض الحسنه هستند.

این مصوبه نیز در برنامه تحولی مانند افزایش سقف تسهیلات بود. به طور مثال در گذشته سقف تسهیلات ۵۰ میلیون و اشتغال ۱۰۰ میلیون بود، اما اکنون افزایش پیدا کرده است.

سوال:اگر مبلغ تسهیلات افزایش پیدا کند تعداد کم‌تر می‌شود؟

شمسی نژاد: وقتی سقف تسهیلات زیاد می‌شود منابع نیز از جهت مختلف مانند بازگشت تهسیلات افراد افزایش پیدا می‌کند این دو بانک ۶۰ درصد رشد منابع داشتند.

با این مصوبه این دو بانک برای شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دهند. اکنون نرخ معوقه بانک قرض الحسنه زیر یک درصد است.

سوال:به جز دو بانک قرض الحسنه شکل دیگری از قرض الحسنه وجود دارد آیا برای این‌ها هم باید جا نمایی شود؟

شمسی نژاد:در سند تحولی نگاه جامع به همه موارد شده و نقشه راه برای این صندوق قرض الحسنه در نظر گرفته شده و تجمیع این صندوق‌ها بسیار کمک کننده خواهد بود.۵ تا ۶ هزار صندوق قرض الحسنه خانگی وجود دارد. در سند تحولی رویکرد اعتبار سنجی است.

سوال:با افزایش سقف قرض الحسنه نوع وثیقه فرق دارد؟

شمسی نژاد:تسهیلات زمانی افزایش پیدا می‌کند برای آن اعتبار سنجی خاصی وجود دارد و مشکلی نیست ظرفیت ما بر اساس منابع ۸۵ تا ۹۰ درصد است.

سوال:این طرح از چه زمانی اجرا می‌شود؟

شمسی نژاد: این تصمیم از امروز در حال اجرایی شدن است و منعی برای اجرا وجود ندارد. این درخواست از خود بانک به بانک مرکزی ارسال شده است. بنابر این شرایط و نیاز‌های خاصی را منعکس کرده اند بانک مرکزی هم به سرعت این موضوع را تصویب کرد

این مصوبه فقط شامل این دو بانک می‌شود چرا که منابع قرض الحسنه کشور در این دو بانک است.

در ادامه برنامه دو کارشناس اقتصادی هم در این خصوص توضیحاتی دادند.

سوال:آیا این مصوبه تغییر خاصی ایجاد می‌کند؟

رهگشا کارشناس اقتصادی : این مصوبه اتفاق بنیادی نیست این دو بانک عملکرد بهتری نسبت به بقیه بانک‌ها داشته اند. اما موضوع مهم منابع جاری است. درسال ۱۴۰۰ منابع جاری بانک چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد بوده است. هر سال در بودجه بانک‌ها موظف می‌شوند تسهیلات از منابع جاری خودشان در نظر گیرند.

جز این دو بانک برای بحث تسهیلات باید توجه ویژه شود در برخی از بانک‌ها تسهیلات آن طور که باید مصرف نمی‌شود. مثلا یک بانک منابع به شرکت زیر مجموعه خودش به عنوان تسهیلات داده است از بانک مرکزی در خواست نظارت را داریم.

سوال:آیا دسترسی مردم به قرض الحسنه کم است؟
میثم خسروی کارشناس اقتصادی:دسترسی مردم به قرض الحسنه کم است.  بانک‌های قرض الحسنه باید مجوز بگیرند که وام خرد دهند. بانک مرکزی باید با نظارت بر شبکه بانکی بر روند اعطای وام قرض الحسنه دقت داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید