عملکرد حراج اولیه اوراق مالی اسلامی دولتی در سال 1400

کدخبر: ۴۸۴۰۸۰
سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی طی حراج‌های برگزار شده در سال ۱۴۰۰ در مجموع 906.0 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی (مرابحه عام) خریداری کردند.
عملکرد حراج اولیه اوراق مالی اسلامی دولتی در سال 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی, وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس قانون بودجه سال 1400 کل کشور از 4 خردادماه 1400 تا 24 اسفندماه 1400 نسبت به برگزاری 36 مرحله حراج اولیه اوراق مالی اسلامی اقدام کرد.

براین اساس و در سال 1400، سهم مشارکت بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران (صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، شرکت‌های بیمه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی) از خرید اوراق مالی اسلامی دولتی طی حراج‌های اولیه برگزار شده به ترتیب حدود 26 و 74 درصد بود. نمودار زیر نشان دهنده حجم فروش اوراق مالی اسلامی در حراج‌های برگزار شده است.

خاطر نشان می شود که متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و بانک مرکزی به عنوان کارگزار فروش اوراق دولتی، صرفاً سفارشات دریافت ‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال می‌کند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه شده ندارد؛ ضمن اینکه عرضه اوراق صرفاً به برندگان حراج انجام می‌شود.

همچنین بانک مرکزی بر اساس جزء (4) بند «ک» تبصره (5) قانون بودجه سال 1400 تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید