بازار خودرو در فصل رکود/ افزایش ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومانی خودرو

کدخبر: ۴۸۶۷۴۴
اقتصادنیوز: پراید ۱۱۱ نیز که تا ۱۰ روز مانده به عید ۱۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، امروز ۱۸۷ میلیون تومان قیمت خورده است.
بازار خودرو در فصل رکود/ افزایش ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومانی خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در نخستین روزهای بازگشایی در سال جدید، حاکی از رکود نسبی است و قیمت‌های اعلامی در مقایسه با واپسین روزهای ۱۴۰۰ تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.

با گذشت چند روز از بازگشایی بازارها، بازار خودرو نیز روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و به قول فعالان این حوزه «بازار هنوز گیج بوده و راه نیفتاده است».

بررسی قیمت انواع خودروها در روز جاری تفاوت چندانی (به اندازه یک تا سه میلیون تومان در برخی خودروهای داخلی) با آخرین روزهای سال گذشته نشان نمی‌دهد.

به‌طور مثال هر دستگاه پراید ۱۳۱ که بیستم اسفندماه پارسال ۱۶۸ میلیون تومان قیمت داده می‌شد، امروز به ۱۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، تیبا صندوق‌دار بدون تغییر در همان قیمت ۱۷۸ میلیون تومانی واپسین روزهای پارسال باقی‌مانده، تیبا هاچ‌بک با سه میلیون تومان افزایش به ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ با سه میلیون تومان افزایش به ۲۶۵ میلیون تومان و پژو پارس ساده با ۲ میلیون تومان افزایش به ۲۷۸ میلیون تومان قیمت خوردند.

پراید ۱۱۱ نیز که تا ۱۰ روز مانده به عید ۱۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، امروز ۱۸۷ میلیون تومان قیمت خورده است.

با این حال، برخی خودروها که با مدل ۱۴۰۱ عرضه شده‌اند افزایش قیمت چشمگیری داشته اند، به‌طوری که کوئیک آر که مدل ۱۴۰۰ آن ۱۹۷ میلیون تومان قیمت داشت، در مدل سال جدید به ۲۰۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ در مدل سال ۱۴۰۱ به ۲۷۷ میلیون تومان و پژو پارس ساده به ۲۹۷ میلیون تومان قیمت خوردند.

بررسی قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی، تغییر چندانی نسبت به ایام پایانی سال ۱۴۰۰ نشان نمی‌دهد.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران می‌گوید:‌ شایعه ممنوعیت واردات خودروی سواری، تاثیر روانی منفی خود را بر بازار گذاشته است و در کنار آن، افزایش هرچند جزئی نرخ ارز نیز تاثیرگذار شده است.

در اکوایران ببینید؛

وی بیان‌داشت: با گذشت چند روز از بازگشایی بازار در سال جدید، مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد و قیمت‌هایی که اعلام می‌شود نیز قیمت‌های سایت‌ها و فضای مجازی است و در عمل خریداران می‌توانند با نرخ‌ها پایین‌تری به خودروی دلخواه خود برسند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ وزیر صمت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو، با حضور در گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، ضمن بازدید از پارکینگ، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه؛ روند حمل و تحویل خودروهای این دو مجموعه و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور را پیگیری کرد.

«سیدرضا فاطمی‌امین»، در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن مناسب خواندن اقدامات این مجموعه در اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران‌خودرو به ۲۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادرشده و بسیار مناسب است.

در مجموع به نظر می‌رسد با جدیتی که دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار خودرو دارد و دستور رئیس‌جمهوری برای رفع موانع واردات خودرو در سال جاری، دوران افزایش‌های چند برابری قیمت خودرو و کم‌محلی خودروسازان داخلی به مشتریان به‌تدریج به پایان خود می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید