آخرین تحولات بازار سهام

تداوم رشد شاخص بورس / غلبه سمت صعودی بازار سهام

کدخبر: ۴۸۶۷۷۱
اقتصادنیوز: امروز 16 بهمن 1401 شاخص‌ کل بازار سهام با رشد همراه بود و چهارمین روز صعودی متوالی را پشت سر گذاشت که در پایان معاملات ‌ 287 نماد رشد قیمت داشتند و 204 نماد کاهش قیمت داشتند.
تداوم رشد شاخص بورس / غلبه سمت صعودی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 16 فروردین ماه، شاخص کل بورس پایتخت 2 هزار و 633 واحد رشد کرد. 58 درصد از نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل هم وزن 2 هزار و 562 واحد افزایش یافت.

25 دقیقه نزول ، 2 ساعت صعود / تداوم رشد شاخص بورس

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 25 دقیقه ابتدایی شاهد نزول شاخص بودیم. اما پس از آن روند تغییرات شاخص افزایشی شد.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 471 هزار و 453 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 2 هزار و 633 واحد صعود کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 2 هزار و 562 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 375 هزار و 828 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 91 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 781 واحد رسید. 

بورس

 

مازاد تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 54 درصد کاهش یافت و 19 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 26 درصد افت کرد و در رقم 649 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز سه‌شنبه با مازاد تقاضای 630 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 218 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای ولساپا (شرکت لیزینگ رایان سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 11 میلیارد تومانی داشت. پس از سصفها، نمادهای بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

 

غلبه سمت صعودی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 287 نماد رشد قیمت داشتند و 204 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 8 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 97 درصد کاهش یافته است.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 89 میلیارد تومان بود. پس از ومعادن، نمادهای پالایش (صندوق پالایشی یکم) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

لیدرهای بازار

نمادهای «شپنا»، «اخابر» و «رمپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای «ومعادن»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «ارفع» و «ومهان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «دماوند» و «فزر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 

 کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 642 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 135 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 869 میلیارد تومان رسید. 

 

بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 312 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و ومعادن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

 

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 813 میلیون و 304 هزار و 412 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. نمادهای وبصادر و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید