بورس قرمزپوش شد / بزرگترین سقوط بازار سهام در 5 ماه اخیر

کدخبر: ۴۸۸۲۱۱
اقتصادنیوز: پس از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ عوارض صادرات به صورت پلکانی از واحدهای صنعتی معدنی قیمت سهام اغلب نمادهای صنعتی و معدنی مشمول این بخشنامه در بازار سهام ریزش کرد و شاخص کل بورس تهران بیشترین سقوط در 5 ماه اخیر را پشت سر گذاشت.
بورس قرمزپوش شد / بزرگترین سقوط بازار سهام در 5 ماه اخیر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، بیست و سوم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با سقوط 33 هزار و 522 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 445 هزار و 969 واحد رسید. این بزرگ‌ترین سقوط شاخص در 5 ماه اخیر است. 

شاخص هم وزن بورس نیز با ریزش 6 هزار و 746 واحدی در سطح 380 هزار و 295 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 259 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 930 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 96 نماد رشد قیمت داشتند و 388 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 80 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 

بحران بخشنامه دولت

پس از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ عوارض صادرات به صورت پلکانی از واحدهای صنعتی معدنی قیمت سهام اغلب نمادهای صنعتی و معدنی مشمول این بخشنامه در بازار سهام سقوط کرد. عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، سیمان و انواع فروآلیاژ می‌شود.   

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در واکنش به بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، این تغییرات را بر فرایند کسب و کار شرکت های سهامی عام تولیدی ثبت شده نزد این سازمان موثر دانست.

مجید عشقی در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: «دستور فرمایید با در نظرگرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین گردد و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال گردد.»

در بخش دیگری از نامه مجید عشقی به فاطمی امین آمده است: «با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض صادراتی همچون فلزات اساسی و مواد اولیه آن ها و سیمان، به نظر می رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات نموده‌اند، لذا تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌نماید.»

 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 10 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 107 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

 

بزرگان قرمزپوش بازار

امروز اغلب نمادهای صنعتی و معدنی قرمزپوش شدند. گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی قرمزترین گروه‌های بازار بودند. نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. فارس، ومعادن، شبندر، شپدیس، شتران، وبملت، فخوز، خودرو، نوری، پارسان، وغدیر و کچاد دیگر بزرگان سرخ‌پوش بازار بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در مقابل نمادهای «پاکشو»، «مبین» و «وامید» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «بپاس» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و وساپا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، آریا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 593 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 734 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 604 میلیارد تومان رسید.

 

افزایش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 928 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 73 درصد افت کرد و در رقم 138 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 40 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای وسپهر (شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات) و دیران (شرکت ایران دارو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 140 میلیارد تومانی داشت. پس از خگستر، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف فروش داشتند.

 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید