بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 24 فروردین 1401

از تصمیمات مهم ارزی تا پیشنهاد اروپا درباره سپاه

کدخبر: ۴۸۸۲۶۰
اقتصادنیوز: یک هیات عالی رتبه عراق قرار است وارد تهران شود. دیروز عصر نیز هیات عالی رتبه قطری با مسئولان کشورمان دیدار کرده بودند.
از تصمیمات مهم ارزی تا پیشنهاد اروپا درباره سپاه

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که فعلا اخبار جدیدی به صورت رسمی از مذاکرات احیای برجام منتشر نشده اما نشانه های مثبتی در این خصوص شکل گرفته است.

رویدادهای سیاسی | سفر هیات عالی رتبه عراق به تهران

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته که به شرح زیرند:

*  رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام درباره روند مذاکرات هسته ای فرمودند: در مذاکرات هسته‌ای کار به گونه خوبی پیش میرود. آمریکا در برجام بدعهدی کرده و حالا هم در بن‌بست گیر کرده است. البته رهبر انقلاب توصیه کرده، در برنامه‌ریزی‌ها مطلقاً معطل مذاکره نشوید. رهبر انقلاب در بخش مهمی از بیاناتشان درباره روند مذاکرات هسته ای فرمودند که ممکن است مذاکرات به جاهایی برسد؛ جاهای مثبتی، نیمه‌مثبتی، ‌منفی‌ای، هرچه بشود شما کار خودتان را بکنید.

*رهبر انقلاب همچنین در دیدار با مسئولان نظام در خصوص گشایش‌های ارزی توصیه کرد: برخی گشایش‌های ارزی مطرح می‌شود، مراقب باشیم اگر احتمالاً گشایشی ایجاد شد، درآمدها صرف واردات بی‌رویه نشود و به مسائل زیربنایی از جمله حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوسازی صنایع، راههای ارتباطی با کشورهای همسایه و حل مشکل مهم آب اختصاص یابد که خوشبختانه دولت در مسئله آب کارهای خوبی آغاز کرده اما حل این مشکل به پول نیاز دارد.

* عصر دیروز (سه‌شنبه) جلسه بررسی ساز و کار اجرایی آزادسازی منابع مسدودی ایران در چارچوب توافق اخیر، بین مقامات ایرانی و یک هیات بلندپایه قطر برگزار شد. در این جلسه، مقاماتی از وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی دولت از طرف ایران و معاون وزیر خارجه قطر حضور داشتند.این در حالی بوده که سفر وزیر امورخارجه عمان به ایران که قرار بود دیروز صورت گرفت، لغو و به وقت دیگری موکول شده است.

*محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه شب گذشته این کمیسیون با وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: طبق مباحث مطرح شده توافق شدنی است و به احتمال زیاد صورت می گیرد و چیز زیادی نمانده است. مشکینی گفته است، در مذاکرات وین، هنوز پیش نویسی به صورت رسمی آماده نشده است. خطوط قرمز رهبری در مذاکرات نقض نشده است و درخواست هایی داریم که طرف مقابل مقاومت می‌کند. خبرنگار وال استریت ژورنال نیز در تازه ترین توییت مدعی شد، آمریکا پیشنهاد اروپا و برخی دیگر مبنی بر خارج کردن سپاه از لیست گروه های تروریستی را نپذیرفت.

* پایگاه خبری میدل ایست نیوز در یک خبر اختصاصی، خبر داد که قرار است فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق به همراه «قاسم الاعرجی» مشاور عالی امنیت ملی و «احمد ابورغیف» سرپرست دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق در صدر یک هیأت عالی‌رتبه به تهران کنند. گمانه زنی شده این سفر احتمالا امروز یا فردا صورت میگیرد.

رویدادهای اقتصادی | معاملات فردایی ارز غیرقانونی شد

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته که به شرح زیرند:

* مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتر نوشت: بانک مرکزی در ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو، امروز معادل یک میلیارد دلار به این امر اختصاص داد و این روند ادامه خواهد داشت.

* براساس قانون مصوب مجلس، معاملات فردایی ارز غیرقانونی و در حکم قاچاق خواهد بود. هرگونه انجام کارگزاری خدمات ارزی در داخل ایران برای اشخاص خارج از کشور بدون مجوز انجام عملیات صرافی از بانک مرکزی غیرقانونی و قاچاق است.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | نامه بورسی ها به وزیر صمت

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته که به شرح زیرند:

* مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای به رضا فاطمی امین، وزیر صمت در واکنش به بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، این تغییرات را بر فرایند کسب و کار شرکت های سهامی عام تولیدی ثبت شده نزد این سازمان موثر دانست و برای جلوگیری از تبعات منفی آن پیشنهاد داد: دستور فرمایید با در نظرگرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین گردد و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال شود. عشقی در این نامه تاکید کرده، بخشنامه مزبور امنیت سرمایه گذاری در بورس را خدشه دار میکند. کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند، با توجه به عدم شفافیت موضوع و تضاد منافع سهامداران انتظار می رود نسبت به این موضوع تغییراتی ایجاد گردد.

اخبار بنگاه ها

#آسیاتک | نحوه عرضه اولیه آسیاتک به این شرح است: میزان عرضه بر اساس مصوبه هیئت مدیره پذیرش است و ۱۲ درصد عمومی و سه درصد به صندوق ها و جمعاً ۱۵ درصد عرضه اولیه خواهد بود. سه درصد به جزء این عرضه اولیه به بازارگردان داده شده و ۲۰ درصد از منابع عرضه اولیه برای اولین بار در اختیار بازارگردان گذاشته شده که در راستای حمایت از سهامدار بعد از عرضه اولیه بتواند فعال شود. قرارداد بازارگردانی به مدت سه سال است.

#آکنتور | کنتورسازی ایران از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف و قابل انتقال به بازار پایه فرابورس ایران خواهد بود.

#کتوسعه | شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر از واگذاری پروانه بهره برداری معدن پوکه احمد آباد باش (1) به همراه تاسیسات و تجهیزات موجود واقع در شهرستان قروه استان کردستان با مجوز استخراج سالیانه 21 هزار تن با قیمت پایه 10 میلیار تومان خبر داد.

#فافق | صندوق مس افق کرمان از فروش ویلاها و آپارتمان های شرکت واقع در مازندران - بابلسر -شهرک کنار دریا خبر داد.

#کیسون | کیسون از قرارداد 191 میلیارد تومانی با موضوع  اجرای عملیات مکانیکال و پایپینگ به روش C پروژه احداث مخازن ذخیره‌سازی قیر در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.

#فمراد | آلومراد از تعمیرات و نگهداری کوره شماره 1(MF1) خبر داد.

#کترام | تولید کاشی تکسرام اعلام کرد: پیرو نامه مورخ 1400/12/02 انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور و با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولیدی و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصول‌ها و با عنایت به کشش بازار، نرخ فروش محصول‌ها به میزان 30 درصد از تاریخ 1401/02/03 افزایش خواهد یافت. اثر افزایش نرخ مذکور بر درآمد های عملیاتی پیش بینی شده جهت سال 1401 در گزارش تفسیری و صورت های مالی حسابرسی نشده منتهی به 1400/12/29 متعاقبا اعلام خواهد شد.

#خاور | ایران خودرودیزل در نظر دارد جهت خرید 13/22 درصد از سهام سرمایه گذاری سلیم به ارزش454.5 میلیارد تومان معادل 413.276.000 سهم به ارزش پایه هرسهم 1099.8 تومان در مزایده فروش سهام مذکور(نوبت دوم) شرکت کند.

#غدام | خوراک دام پارس اعلام کرد: خرید مواد اولیه از شاه پرور قاسم چنگانی به مبلغ2.9 میلیاردتومان - خرید مواد اولیه از شرکت تعاونی تولیدکنندگان خوراک دام و طیورو آبزیان به مبلغ 2.6 میلیارد تومان - خرید مواد اولیه از شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران به مبلغ 8.9 میلیارد تومان - فروش محصولات به تعاونی تهیه و توزیع خوراک دام سامان به مبلغ 2.9 میلیارد تومان صورت گرفت.

افزایش سرمایه بنگاه ها

#کحافظ | افزایش سرمایۀ کاشی و سرامیک حافظ از 146.8 میلیارد تومان به 514.1 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

مجامع بنگاه ها

#پتایر | در مجمع ایران تایر، سهامداران به پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه حدود 32 درصدی موافقت کردند. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته صورت گرفت تا ضمن اتمام پروژه مهدی شهر سمنان، کارخانه فعلی نیز به این منطقه منتقل شود. در اجرای این طرح، تولید 60 هزار تن رادیال در سال پیش بینی شده است. پیش بینی می شود که این پروژه تا پایان امسال، 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. پتایر برای اجرای این پروژه در حال رایزنی اخذ وام از صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی است.

  • نامه
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید