خبر مهم درباره وام ازدواج / این افراد وام 150 میلیونی می گیرند

کدخبر: ۴۸۸۳۱۴
اقتصادنیوز: سه بانک عامل اعلام کردند که بخشنامه اعطای وام 120 میلیون تومانی ازدواج ابلاغ شده و براساس قانون مبلغ وام برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال 150 میلیون تومان خواهد بود.
خبر مهم درباره وام ازدواج / این افراد وام 150 میلیونی می گیرند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، با مراجعه به سه بانک صادرات، سینا و ملت جویای شرایط و نحوه اعطای وام ازدواج شدیم هر سه بانک عامل اعلام کردند که بخشنامه اعطای وام 120 میلیون تومانی ازدواج ابلاغ شده و دیگر به زوجین جوان وام 120 میلیون تومانی اعطا می‌شود.

در این روزهایی که مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت‌ها جزو موانع اصلی ازدواج محسوب می‌شود دریافت تسهیلات آن هم با شرایط مناسب برای جوانانی که می‌خواهند وارد زندگی مشترک شوند می‌تواند برای شروع زندگی کمک خوبی باشد. از سال 83 دولت پرداخت وام ازدواج را به زوجین آغاز کرد و سالانه براساس وضعیت اقتصادی و تورم این رقم افزایش داشت. در چند سال اخیر به دنبال تغییرات و تحولات ناگهانی اقتصادی وام ازدواج افزایش چشمگیری داشته است و امسال براساس مصوبه مجلس وام ازدواج به 120 میلیون تومان رسید.

وام گره گشای ازدواج قرار بود در اول زندگی مشترک گره از کار جوانان باز کند اما خودش بدتر گره خورد. آنقدر حواشی دریافت وام ازدواج بالا گرفت که دریافت این تسهیلات تبدیل به هفت خان رستم شد اما درنهایت بعد از سر و صدایی که به دلیل سختگیری بانک‌ها درخصوص وام ازدواج به پا شد، اقدامات لازم برای تسهیل شدن روند دریافت این وام در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

 

اعطای وام ازدواج به ۲۳۶ هزار نفر در سال جاری

مدتی پیش نیز وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود. بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بانکها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.»

وی افزود: «مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و در مراجع ذی صلاح قابل پیگیری است.»

یامین پور تصریح کرد: «امیدوارم رئیس بانک مرکزی نظرات رو بخوانند و ببینند چطور عملکرد برخی بانک‌ها باعث از دست رفتن اعتبار بخشنامه‌های بانک مرکزی و نظام بانکی ما شده. سختگیری در نظارت بر بانکها در این فقره شاید اعتماد را بیشتر کند.»

آسان شدن فرآیند وام ازدواج موضوعی که دغدغه تمام جوانان در روزهای اول تشکیل زندگی است و ما نیز این موضوع را پیگیری کردیم تا ببینیم بانک‌های عامل تا چه میزان پایبند به بخشنامه بانک مرکزی هستند.

در اکوایران ببینید؛

با مراجعه به سه بانک صادرات، سینا و ملت جویای شرایط و نحوه اعطای وام ازدواج شدیم هر سه بانک عامل اعلام کردند که بخشنامه اعطای وام 120 میلیون تومانی ازدواج ابلاغ شده و دیگر به زوجین جوان وام 120 میلیون تومانی اعطا می‌شود همچنین براساس قانون دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال نیز 150 میلیون تومان خواهد بود. درباره ضامن‌هایی که برای دریافت تسهیلات زوجین باید ارائه دهند نیز بانک‌های عامل گفتند که یک ضامن کسر از حقوق کفایت می‌کند اما باید کارمند باشد درصورتی که ضامن کسر از حقوق نداشته باشند شرایط تغییر کرده و گاها نیاز است دو ضامن معرفی شود.

علاوه بر این مدتی پیش شایعه شده بود که برای دریافت وام ازدواج کارت پایان خدمت از مردان درخواست می‌شود که این موضوع را نیز از بانک‌های عامل پیگیری کردیم و هر سه بانک گفتند که کارت پایان خدمت برای دریافت تسهیلات نیاز نیست و سربازان نیز می‌توانند برای دریافت وام ازدواج اقدام کنند.

 

پرداخت وام ازدواج به جوانان ازطریق «صندوق مهر امام رضا»

یکی از مشکلاتی که زوج‌های جوان در هنگام دریافت این تسهیلات داشتند این بود که پرداخت وام با تاخیر انجام می‌شود و زمان زیادی میان ثبت درخواست و واریز وام وجود دارد که همین موضوع را پیگیری کردیم و بانک‌ها اعلام کردند وام ازدواج دیگر فوری پرداخت و سعی می‌شود پرونده تسهیلات ازدواج را در اولویت قرار دهیم تا در زمان کمتری پرداخت وام داشته باشیم.

قرار است وام ازدواج هر چند اندک است، اما گرهی از گره مشکلات اقتصادی امروز زوج‌های جوان باز کند. این وام می‌تواند دست مایه زوج‌های جوان برای خرید مایجتاج اولیه زندگی، پرداخت اجاره مسکن یا پرداخت هزینه‌های مراسم عروسی قرار بگیرد و در مجموع گامی باشد در راستای گرمی بخشیدن به تشکیل خانواده و استمرار و پایندگی آن. این مهم البته آن گاه تحقق می‌یابد که این گره گشا با دست اندازی‌های مختلف بانک‌ها خود به گرهی دشوار تبدیل نشود. متاسفانه تاکنون بانک‌های عامل با بی توجهی به بخشنامه‌های بانک مرکزی ساز خودشان را می‌زدند و هر بانک روند خاص خود را برای اعطای این تسهیلات دنبال می‌کرد و با سنگ اندازی مقابل پای زوجین جوان دریافت وام را با سختی روبه رو کردند از طرفی نظارت چندانی بر عملکرد آن‌ها در این زمینه از سوی بانک مرکزی صورت نمی‌گرفت. حال انتظار می‌رود از آنجایی که وزارت ورزش و جوانان هم به عنوان متولی خاص به این موضوع ورود پیدا کرده و بانک مرکزی نیز موانع این تسهیلات را برداشته بانک‌های عامل همکاری بیشتر و بهتری با نوعروس و نو دامادها داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید