نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 14 اردیبهشت

وزیر بازرگانی: عامل گرانی برنج رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها هستند

کدخبر: ۴۹۲۷۸۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
وزیر بازرگانی: عامل گرانی برنج رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها هستند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 اردیبهشت 1362؛ وزیر بازرگانی: عامل گرانی برنج رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها هستند

از هفته آینده نحوه توزیع برنج تغییر خواهد کرد. حبیب‌الله عسکراولادی، وزیر بازرگانی در مورد نحوه جدید توزیع برنج مطالبی بیان کرد.

وی در ابتدا در مورد توزیع برنج وارداتی گفت: قسمتی از برنج مصرفی ما وارداتی است که با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده هم‌اکنون برنج به اندازه کافی به بنادر ایران رسیده است.

وی افزود: البته در ماه‌های بهمن و اسفند در ورود این کالا مشکلاتی داشتیم. چون دو کشتی ما که حامل برنج وارداتی بود آسیب دید و از این نظر توزیع آن به تاخیر افتاد، ولی خوشبختانه در حال حاضر چند کشتی برنج وارد شده است که در حال تخلیه آنها هستیم.

وی از نمایندگان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها خواست هرچه زودتر برای تحویل برنج وارداتی به وزارت بازرگانی مراجعه کنند تا نسبت به تحویل آن اقدام شود.

عسکر اولادی در مورد توزیع برنج داخلی گفت: در توزیع برنج داخلی که به صورت آزمایشی انجام شد، ما در اصناف دست‌اندرکار برنج خیانت‌ها و خطاهای بسیار دیدیم به‌خصوص در افراد صنف پزنده نظیر چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها که به‌عنوان ذخیره مصرف، برنج زیادی را در انبارها مخفی کرده و به خرید و فروش آن پرداخته‌اند.

همچنین کسانی که در سیستم توزیع هستند، تصور کردند نظارت دولت برداشته شده به همین دلیل دست به سوء‌استفاده‌هایی زدند.

وزیر بازرگانی برای توزیع بهتر برنج از همه اقشار مردم خواست پیشنهادات و انتقادات خود را به وزارت بازرگانی ارسال دارند تا در نحوه توزیع بهتر این کالا اقدام شود.

خبر دیگر اینکه در شرایطی که برنج داخلی به شدت گران و کمیاب است و نرخ برنج حول و حوش 40 تومان دور می‌زند. شرکت گسترش خدمات بازرگانی راه‌حل این مشکل را در واردات زیاد و توزیع گسترده برنج خارجی یافته است.

براساس اطلاعیه شرکت گسترش خدمات بازرگانی، توزیع برنج وارداتی با قیمت هر کیلو 75 ریال برای مصرف‌کننده همزمان با پخش سراسر کشور در تهران آغاز شد و همشهریان می‌توانند با مراجعه تدریجی به واحدهای صنفی و دیگر توزیع‌کنندگان برنج خارجی به ازای هر فرد خانواده سه کیلو با قیمت فوق دریافت کنند.

14 اردیبهشت 1372؛ آخرین نرخ خرید و فرش ارزهای معتبر در شبکه بانکی

نرخ ارز

خرید به ریال

فروش به ریال

دلار آمریکا

1643

1645

مارک آلمان

1040

1042

یکصد ین ژاپن

1487

1490

پوند انگلیس

2581

2586

درهم امارات

448

449

ریال عربستان

438

440

 

14 اردیبهشت 1382؛ تشدید نظارت بر بانک‌های تجاری و ساماندهی بازار پول

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اجرای کامل و صحیح قانون عملیات بانکداری بدون ربا، مدرن‌سازی نظام بانکی و تنظیم نظام مطلوب ارزی کشور از مهم‌ترین اولویت‌های کاری بانک مرکزی در شرایط کنونی است.

طهماسب مظاهری در مراسم معارفه رئیس‌کل جدید بانک مرکزی افزود: در سال‌های گذشته خدمات زیادی در عرصه نظام بانکی کشور انجام شده است، اما نظام بانکی برای ارتقای خدمت‌رسانی به اقتصاد و تولید کشور باید بیشتر تلاش کند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون نظام بانکداری بدون ربا در کشور گفت: مسوولان نظام بانکی باید تلاش وسیعی به‌منظور نهادینه کردن بانکداری اسلامی به عمل آوردند و دریافت‌ها و پرداخت‌ها در چارچوب این قانون طراحی شود.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی نظام ارزی کشور گفت: نظام مدیریتی ارزی کشور باید به‌گونه‌ای عمل کند که منابع ارزی که بخش اعظم آن از محل فروش اموال و دارایی‌های زیرزمینی کشور حاصل می‌شود، به‌سوی فعالیت‌های تولید هدایت شود.

در این مراسم، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اجرای دقیق قانون بانکداری اسلامی، کنترل تورم، حفظ ارزش پول ملی، شفاف‌سازی و رفع موانع رشد اقتصادی کشور را سیاست‌های راهبردی بانک مرکزی اعلام کرد.

دکتر ابراهیم شیبانی در مراسم معارفه و آغاز به کار خود به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در سخنانی بر ادامه سیاست‌های گذشته بانک مرکزی در چارچوب برنامه سوم توسعه و پرهیز از تصمیمات عجولانه و غیراقتصادی که به شوک اقتصادی منجر می‌شود، تاکید کرد.

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، حفظ و تقویت روابط اقتصادی با سازمان‌های پولی و مالی بین‌المللی در چارچوب منافع ملی کشور، تشدید نظارت بر بانک‌های تجاری، ساماندهی بازار پول و سرمایه، جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری خارجی و حفظ شأن داخلی و بین‌المللی بانک مرکزی را از برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

14 اردیبهشت 1392؛ تعیین نرخ سود متناسب با تورم

پس از گمانه‌زنی‌ها رسانه‌ها و برخی مسوولان بانکی کشور برای افزایش نرخ سود بانکی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود بر «تغییر نظام سود بانکی متناسب با افزایش نرخ تورم» تاکید کرد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این طرح‌های برخی اعضای شورای پول و اعتبار عنوان کرده بودند که «این شورا به‌دنبال تغییر نرخ سود بانکی نیست.»

رئیس‌کل بانک مرکزی در همایش سالانه پولی با اعلام نارضایتی از میزان نرخ سود تعیین‌شده برای بانک‌ها در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی، عنوان کرد که «اگر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت تغییر نکند، با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشت که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد.»

از نظر کارشناسان، نرخ‌های سود بانکی کمتر از 25 درصد برای تورم 30 درصدی به درستی مورد قبول مردم واقع نمی‌شود و بانک‌ها حتی برای گذران امورشان هم که شده مجبورند سودهای بالای 20 درصد بپردازند؛ بنابراین نرخ تمام‌شده پول برای آنها بالا می‌رود و مجبورند تسهیلات خود را با نرخ حدود 30 درصد به مشتریان بدهند.

غلامرضا تاجگردون، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت: «رئیس‌کل بانک مرکزی باید توجیهاتش درباره نرخ سود بانکی را به شورای پول و اعتبار ارائه کند.» او با رد نظر بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی و جمع‌آوری نقدینگی با استفاده از این مکانیزم گفت: «نقدینگی موجود در جامعه ناشی از یک جریان پولی بین بانک مرکزی و دولت است و این ربطی به اقتصاد واقعی جامعه ندارد که بانک مرکزی بخواهد از طریق افزایش نرخ سود بانکی آن را جبران کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید