وزیر خزانه‌ داری آمریکا: قیمت‌های مصرف‌کننده افزایش پیدا کرده است

کدخبر: ۴۹۲۹۵۷
جانت یلن وزیرخزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در اظهارات خود در یک کنفرانس وال استریت ژورنال همچنین گفت که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی با چندین خطر از جمله قیمت های بالای کالاهای انرژی و غذا مواجه شده است.
وزیر خزانه‌ داری آمریکا: قیمت‌های مصرف‌کننده افزایش پیدا کرده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیرخزانه داری آمریکا اظهار داشت: قیمت های مصرف کننده در آمریکا افزایش یافته اما انتظارها در خصوص تورم در میان دوره تغییر نکرده است.

جانت یلن وزیرخزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در اظهارات خود در یک کنفرانس وال استریت ژورنال همچنین افزود که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی با چندین خطر از جمله قیمت های  بالای کالاهای انرژی و غذا مواجه شده است.

وی با این حال ادعا کرد در سال جاری انتظار رشد خوبی در اقتصاد آمریکا وجود دارد و تلاش بانک مرکزی برای کاهش تورم باعث خواهد شد که اقتصاد آمریکا از بحران عبور کند.

یلن هشدار داد که در صورت ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا  احتمالاً «اقدامات» بیشتری علیه مسکو انجام خواهد داد و واشنگتن  به مشورت با متحدان اروپایی در این زمینه ادامه خواهد داد.

او گفت شواهدی وجود دارد که تحریم‌های فعلی برای تضعیف اقتصاد روسیه موثر بوده اند، اما اقدامات بیشتری وجود دارد که آمریکا می‌تواند آنها را انجام دهد.

وزیرخزانه داری آمریکا مدعی شد: ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای جهانی حفظ خواهد شد.

این اظهارات درحالی منتشر می شود که شاخص دلار در بازارهای جهانی در بالاترین سطح خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ معامله می شود.

ارزش دلار در بازارهای جهانی در طول یک سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که نتیجه آن ارزان شدن واردات کالا به آمریکا و رقابتی نبودن صادرات محصولات از این کشور به سایر جهان است.

گسترش سریع عدم تراز تجاری در آمریکا به دلیل افزایش واردات، بر تولید ناخالص داخلی این کشور تاثیر گذاشته است. گزارش هفته گذشته وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور  در سه ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

در یک سال گذشته هزینه نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است.

وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در امریکا در ۴۰ سال گذشته است.

گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد  که تورم در ماه های  فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

برای نخستین بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را از خود نشان داده است.

بر اساس گزارش انجمن خودرو آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود ۳.۸ لیتر) بنزین در آمریکا ۴.۱۰ دلار است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. اگرچه قیمت سوخت در آمریکا در چند هفته گذشته کاهش یافته است.

افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا شده است که به نوبه خود به رشد قیمت ها برای مصرف کنندگان کمک کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید