پایبندی اوپک پلاس به طرح افزایش تدریجی تولید نفت

کدخبر: ۴۹۳۰۷۵
روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: این تصمیم در حالی گرفته شده که انتظار می رود طرح اروپا بازار جهانی این محصول را که حتی همین حالا نیز تشنه تولید است از میلیون ها بشکه نفت خام محروم کند.
پایبندی اوپک پلاس به طرح افزایش تدریجی تولید نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اعضای اوپک پلاس که شامل کشورهای غیرعضوی ماند روسیه است در نشست مجازی خود پایبندی خود را به نقشه راه باز کردن تدریجی شیرهای نفت حفظ کردند و توافق کردند ۴۳۲ هزار بشکه نفت در روز در ماه ژوئن به بازار اضافه کنند. این طرح به منظور افزایش تدریجی تولید و با هدف جبران کاهش ناشی از وخیم ترین شرایط رکود ناشی از همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ اجرا شده است.

به نوشته واشنگتن تایمز، این اقدام محتاطانه اوپک پلاس، فشارها بر بخش انرژی جهان را تشدید خواهد کرد و انتظار می رود قیمت ها نفت و بنزین، گازوئیل و سوخت صنعت هوانوردی افزایش بیشتری داشته باشد.

افزایش قیمت ها تورم جهانی را در وضعیت وخیم تری قرار خواهد داد و پولی را که باید صرف حمایت از احیای اقتصادی شود هزینه خواهد کرد.

این رویکرد محتاطانه اوپک پلاس بحران جهانی انرژی را تشدید می‌کند و تحلیلگران قیمت ها از موسسه ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کنند که اگر ۲۷ کشور اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم نفت روسیه را تأیید کنند، بازار جهانی به طور بالقوه تا ۲ میلیون بشکه نفت را  ظرف ۶ ماه از دست خواهد داد.

انتظار می رود روسیه با از دست دادن اروپا به عنوان بزرگترین مشتری نفتی خود شاهد کاهش تولید این محصول باشد.

اوپک این موضوع را برای مقامات اروپایی روشن کرده که این کارتل نفتی تولید را برای جبران کاهش  ناشی از نفت روسیه افزایش نخواهد داد. برخی از اعضای این کارتل نفتی تاکنون نتوانسته اند سهمیه خود را تولید کنند.

بهای نفت امسال بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روسیه با حدود ۱۲ درصد عرضه جهانی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است. قبل از حمله به اوکراین، روسیه حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز به اتحادیه اروپا ارسال می کرد و پالایشگاه ها در این اتحادیه این محصول را به بنزین و سوخت دیزل تبدیل می کردند.

اگر اتحادیه اروپا طرح های خود را برای حذف تدریجی واردات نفت خام  از روسیه طی شش ماه انجام می دهد، مسکو می تواند تلاش کند این بشکه ها را به کشورهای آسیایی که در تحریم شرکت نمی کنند بفروشد اما نمی تواند جایگزینی برای  همه مشتریان نفتی خود در اروپا پیدا کند.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید