پس لرزه آزادسازی واردات خودرو /سرعت اینترنت مردم را عصبانی کرده است

کدخبر: ۴۹۴۹۱۰
مصوبه آزادسازی واردات خودرو با واکنش مثبت بازار، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.
پس لرزه آزادسازی واردات خودرو /سرعت اینترنت مردم را عصبانی کرده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، ساز و کار جدید دولت سیزدهم برای ساماندهی به نظام پرداخت یارانه‌ها که از آن به عنوان جراحی اقتصاد کشور یاد می‌شود تصمیمی بود که شاید سال‌ها قبل و در دولت‌های پیشین باید گرفته می‌شد اما حالا چند روزی است که در دولت فعلی اجرایی شده است و البته باید با دقت و نظارت بالایی اجرایی شود تا بتوان به نتیجه‌های مثبت در نظر گرفته شده رسید.

در این خصوص احمد نادری، نماینده مردم تهران و نائب رئیس کمیسیون انرژی در حساب توئیتری خود نوشت: «اگرچه مخالف جدی حذف ارز ترجیحی در این برهه بوده و بارها نیز در این خصوص هشدارهای لازم را داده‌ام، اما درشرایط فعلی بزرگ‌ترین مشکل و آسیب موجود را بر سر راه دولت، عدم اطلاع‌رسانی درست و تاثیرگذار می‌دانم. اقناع افکار عمومی قبل از اجرای تصمیمات کلان، برای حفظ امنیت روانی جامعه ضروریست.»

احمد راستینه، نماینده شهرکرد، بن و راستینه هم در توئیتی نوشت: «در حالی که بحران اوکراین امنیت غذایی جهان را به مخاطره انداخته و آمریکا با ایجاد گره‌های کور در مذاکرات وین به دنبال باج خواهی است، دولت با تمکین به قانون و با سرمایه اعتماد مردم، اصلاح ساختار اقتصادی را امروز آغاز کرد و مردم بزرگ ایران هوشمندانه با محبت و بصیرت همراهی نمودند!»

این نماینده مجلس در توئیت دیگری به سوءاستفاده دشمنان نظام از اجرای حذف ارز ترجیحی و تشویق مردم به اعتراض اشاره کرد و نوشت: «سلطنت طلب‌هایی که برای ترور حاج قاسم از ترامپ تشکر کردند امروز مدافع حقوق مردم ایران شده‌اند! مردم ما حق دارند از مسئولین پاسخ بخواهند واعتراض کنند که چرا باید ارز ترجیحی حذف شود، اما شما فرزند پهلوی ملعون شایستگی سخن درباره مردم غیور خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان ندارید!»

حجت اله فیروزی، نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس یازدهم که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم هست در چند توئیت متوالی نوشت: «مجلس شورای اسلامی و دولت محترم با یک جراحی بزرگ اقتصادی و با توزیع عادلانه یارانه ها در بین مردم، در تلاش هستند که یارانه‌ها به جای اختصاص به کالاها، مستقیماً به دست مردم برسد تا از مفاسد گسترده‌ای که بعلت قاچاق، رانت، احتکار و ویژه خواری در شبکه توزیع ایجاد می‌شود، جلوگیری گردد. با توجه به گسترگی این طرح مهم اقتصادی، قطعاً در شروع اجرای طرح، به جهت امور زیر ساختی ایراداتی در اجرا وجود خواهد داشت ولی دولت قطعاً ایرادات احتمالی طرح را مرتفع خواهد نمود و اجرای طرح بصورت فراگیر عملیاتی خواهد شد. مردم عزیز و شریف استان فارس نیز اطمینان داشته باشند که مجلس و دولت با رصد مستمر اجرای طرح، نواقص طرح را برطرف و اوضاع را به نفع مردم ساماندهی خواهد نمود. امید است با اجرای این طرح بزرگ اصلاح اقتصادی، گلوگاه های فساد و رانت، مسدود و شبکه توزیع که مهمترین نیاز حوزه خدمات اجتماعی به مردم است اصلاح گردد.»

حسین رجائی، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی هم معرفی گرانفروشان در رسانه‌ها را به عنوان یک راهکار معرفی کرد و در فضای مجازی نوشت: «راه حل مقابله با  گران‌فروشی تعزیرات و جریمه مالی گرانفروشان نیست. این راه حل بی‌نتیجه است. چنانکه تا به حال نتیجه نداشته است‌. معرفی برندها و شرکت‌های متخلف در رسانه‌ها بهترین راه مقابله و برخورد با گران‌فروشی هست.»

ابعاد مختلف قانون واردات خودرو

مصوبه اخیر هیات دولت برای واردات خودروهای خارجی نیز واکنش مثبت بازار و کارشناسان را به دنبال داشته است. البته مافیای خودرو انحصارگران از این اتفاق راضی نیستند و تلاش می کنند راه ورود خودرو به کشور بسته شود. اما نمایندگان مجلس هم در این باره نظرات خود را در فضای مجازی مطرح کردند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم شریف مرودشت، ارسنجان، پاسارگاد که در چند توئیت به این مساله پرداخته است، ساعاتی قبل در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «دیشب از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد، که بنظر می‌رسد در تصمیم جدید شرایط (خودروهای وارداتی) به شرح ذیل تغییر کرده است؛ ۱_حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی. ۲_سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار. اگر این تغییرات صورت گرفته باشد، شاهد یک تصمیم عاقلانه‌ و منطقی‌تر هستیم. هر چند هنوز ایراداتی وارد است.»

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم هم در واکنش به خبر واردات خودرو نوشت: «با شنیدن خبر آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و ذوق و شوق برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس، بسیار متاثر شدم. نه اینکه بنده مخالف واردات باشم، بلکه به جای علاج بیماری برگشتیم به گذشته. با همت بیشتری به دنبال افزایش کمی و کیفی خودرو داخلی خواهم بود.»

سید مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران هم که در سال‌های گذشته دستی در صنعت خودروسازی داشته است، بدون اشاره به خبر واردات خودرو و گلایه‌های رهبر معظم انقلاب و برخی مسئولان در باره کیفیت خودروهای داخلی در فضای مجازی نوشت: «ما موظفیم بکوشیم ضعف‌های خود را برطرف کنیم و می‌توانیم؛ شایسته نیست ضعف‌ها را بهانه کنیم برای دریوزگی از بیگانگان یا تبدیل شدن به بازار مصرف آنها.»

او در توئیت دیگری نیز به مشکلات معیشتی اشاره کرد و نوشت: «التهاب آفرینی با بهانه قراردادن مشکلات معیشتی امروز که ناشی از ٨ سال فرصت سوزی گذشته است، هدفی جز عقب انداختن تحول و اصلاحات اساسی که آغاز شده ندارد. بهوش باشیم در مقابل فتنه‌های منافقان داخلی و دشمنان خارجی.»

سیدجوادحسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی و نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در توئیتر خود نوشت: «با اصرار مجلس و پیگیری کمیسیون صنایع مجلس در گام اول مجوز وازدات خودرو  صادر شد وزارت صمت باید در آئین نامه اجرایی مجوز واردات خودروهای بین ۶ تا ۱۰ هزار دلار بدهد تا عامه مردم بتوانند از خودروها بهره ببرند با رفع انحصارگام بعدی نظارت بر کیفیت و در نهایت نظارت بر قیمت و بازار. با حذف ارز ترجیحی نظارت بر بازار بسیار جدی است. وزارت صمت و تعزیزات حکومتی نباید بگذارند القای قحطی و کمبود در جامعه به وجود بیاید و رانتخوران فضای جامعه ملتهب کنند اولویت دولت باید مردم باشد و دلالان را از دم تیغ بگذراند. عدالت تعارف بردار نیست و برخورد قاطع با مفسدان می‌طلبد.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد هم درباره مصوبه واردات خودرو نظر خود را این طور در توئیتر منتشر کرد: «مصوبه دولت برای آزادی واردات خودرو، ارزشمند اما به شدت ناکافی است، هر تبصره‌ای در محدود سازی واردات خودرو، کمک به مافیا و رانت تولید وفروش انحصاری و گرفتن جان صدها هموطن و هدر رفت میلیون‌ها لیتر بنزین و ایجاد خسارت به منافع ملی است روند زیان ملت و اتلاف جان و مال آنها را متوقف کنیم.»

او همچنین در توئیت دیگری به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار و تامین نیازهای مردم اشاره کرد و نوشت: «اقتصاد را نمی‌توان با « دستور وبگیر و ببند» و نرخ‌های دولتی اداره نمود. راز موفقیت اقتصاد در جهان، دوری از تنش‌های بی‌حاصل سیاسی، پیوستن به بازار آزاد، تنظیم قیمت‌ها با عرضه و تقاضا، ایجاد فضای شفاف رقابت و دادن حق انتخاب به  مشتری، از بین بردن  رانت و شکستن انحصار تولید و فروش است.»

گلایه از سرعت اینترنت تا عزت ایران در مذاکرات

سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس ساعاتی قبل به مساله بسته‌های اینترنتی و گران بودن آنها اشاره کرد و در توئیتر خود نوشت:‌ «افزایش چراغ‌خاموش نرخ بسته‌های اینترنت همراه، نارضایتی‌های ناشی از سرعت را دوچندان و هم‌وطنان را عصبانی کرده است. چرا پول‌پاشی‌های بی‌دلیل همراه اول را از جیب مردم جبران می‌کنید؟ وزیر ICT باید تضمین دهد که درآمدهای جدید اپراتورها، صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌شود نه خرج اهداف سیاسی!»

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس هم سخنان رئیس مجلس را مورد توجه قرار داد و در حساب کاربری خود اینطور مرقوم کرد: «جمله کلیدی دکتر قالیباف در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی نفت و گاز: مشکل اصلی صنعت نفت کشور ما، بیش‌تر از خام فروشی، خام اندیشی است.»

محمد کعب عمیر، نماینده مردم شهرستان‌های شوش و کرخه هم به حقوق کارگران و کارمندان نیروهای قراردادی نفت اشاره داشت و در توئیتر نوشت: «وزارت نفت یکبار برای همیشه مشخص کند نیروهای  قراردادی نفت مشمول قوانین اداره کار هستند یا کارمندان رسمی؟ ضروری است وزارت نفت این میراث بد بجا مانده از دولت قبل را پایان دهد و با اعمال افزایش حقوق اعلام شده  توسط شورای عالی کار، معیشت این قشر زحمتکش را سخت‌تر نکند.»

اردشیرمطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی هم دیدار مسئول سیاست خارجی اروپا با مسئولان ایرانی در روزهای اخیر را مورد اشاره قرار داد و در توئیتر خود نوشت: «دیدار انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اروپا با علی باقری و سفر "شیخ تمیم" امیر قطر به عنوان واسط ایران و آمریکا به تهران، گویای توجه مذاکره کنندگان ما  به سه اصل "عزت، حکمت و مصلحت" در مذاکرات وین در راستای دستیابی به توافق خوب است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید