خطر فزاینده ورود آمریکا و اروپا به عصر رکود/شرایط اروپا وخیم‌تر می‌شود

کدخبر: ۵۰۳۸۸۷
اقتصادنیوز: اقتصاددان ارشد موسسه جنرالی ایتالیا معتقد است در صورت قطع شدن کامل گاز اروپا توسط روسیه، ورود حوزه یورو به رکود بسیار محتمل است و اقتصاد آلمان به طور ویژه آسیب جدی خواهد دید.
خطر فزاینده ورود آمریکا و اروپا به عصر رکود/شرایط اروپا وخیم‌تر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، با افزایش تورم و کمبود منابع انرژی، خطر ورود اقتصاد آمریکا و اروپا به رکود به شدت افزایش یافته است.

فایننشال تایمز به نقل از اقتصاددانان نوشت: با افزایش نگرانی ها درباره تامین گاز اروپا در زمستان آینده و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره جهت مقابله با تورم فزاینده، اقتصاددانان جهان دیگر به آینده اقتصاد غرب خوش بین نیستند.

این روزنامه به نقل از هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد در بانک برنبرگ، نوشت: موازنه اقتصادی سال آینده در اروپا و آمریکا به نفع انقباض اقتصادی است و شاهدیم که چیزی که قبلا یک خطر محسوب می شد اکنون به اساس امور تبدیل شده است.

موسسه اقتصادی گلدمن ساکس، خطر ورود آمریکا به رکود را از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد و تا ۴۸ درصد احتمال ورود به رکود در ۲ سال آینده را پیش بینی کرد.

مارک زندی اقتصاددان ارشد موسسه تحلیلی مودی نیز گفت: خطر ورود آمریکا به رکود در ۱۲ ماه آینده حدود ۴۰ درصد خواهد بود و در ۲۴ ماه آینده می تواند اوضاع بدتر از این هم بشود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط برای اروپا حتی بدتر از آمریکا خواهد بود.

همچنین، پیتر هوپر مقام سابق بانک مرکزی آمریکا نیز گفت: چشم انداز تورم آمریکا خوب به نظر نمی رسد.

نیل شیرینگ اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال اکونومیک نیز گفت: به خاطر افزایش بی سابقه تورم، هزینه های زندگی و کمبود گاز، حوزه یورو نیز مثل آمریکا و انگلیس، با خطر رکود مواجه است.

مارتین وولبرگ اقتصاددان ارشد موسسه جنرالی ایتالیا نیز معتقد است: در صورت قطع شدن کامل گاز اروپا توسط روسیه، ورود حوزه یورو به رکود بسیار محتمل است و اقتصاد آلمان به طور ویژه آسیب جدی خواهد دید.

شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اقتصاد غرب را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به اینکه کی یف و مسکو از تامین کنندگان بزرگ انرژی و مواد غذایی در جهان هستند، از زمان شروع جنگ، تورم در اروپا و آمریکا فزاینده بوده و کشورهای غربی با کمبود نفت، گاز و مواد غذایی مواجه هستند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید