5 صنعت بورسی از زیان خارج شدند

کدخبر: ۵۰۴۵۱۴
آن‌گونه که آمارها حکایت می‌کنند در ۲۲ماه اخیر، تنها پنج صنعت بورسی توانسته‌اند روی خوش به سهامداران خود نشان دهند و بازدهی مثبتی داشته باشند.
5 صنعت بورسی از زیان خارج شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، دقیقا ۵ماه از آغاز سومین رالی صعودی بورس در ۲۲ماه اخیر می‌گذرد و هر چند در یک ماه گذشته، بورسی‌ها وضعیت چندان مناسبی را شاهد نبوده‌اند، ولی شاخص کل در آخرین موج صعودی خود ۲۴درصد افزایش ارتفاع داده است. اما کدام گروه‌ها از زیان خارج شده‌اند و کدام‌یک هنوز نتوانسته‌اند ضررهای ابررکود بورسی را به سود تبدیل کنند؟ آن‌گونه که آمارها حکایت می‌کنند در ۲۲ماه اخیر، تنها پنج صنعت بورسی توانسته‌اند روی خوش به سهامداران خود نشان دهند و بازدهی مثبتی داشته باشند.

8 copy

7

 

دقیقا 5‌ماه است که نماگرهای بورسی هر چند همراه با نوسانات نزولی مقطعی اما در مجموع مسیری صعودی را پیموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. روندی که البته از اوایل خردادماه دستخوش تغییراتی شد و پس از ورودموقت به ابرکانال 6/ 1‌میلیون حالا تا محدوده یک‌میلیون و 501‌هزار عقب نشسته است، با این‌حال آنگونه که آمارها نشان می‌دهد شاخص‌کل بورس تهران از کف ثبت‌شده در 5 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه 24‌درصد بالاتر نشسته است و تا به اینجای کار، سال‌1401 را نیز با رشد حدود 10‌درصدی به پایان رسانده است، اما صنایع بورسی چه وضعیتی دارند. سهامداران کدام‌یک از گروه‌ها هنوز نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روزهای رکودی دو سال‌اخیر را به سود تبدیل کنند؟ کدام صنایع از شاخص‌کل پیشی گرفته و کدام از روند کلی بازار عقب مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؟ آنگونه که آمارها حکایت می‌کنند در 22‌ماه اخیر، تنها پنج صنعت بورسی توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند روی خوش به سهامداران خود نشان داده و بازدهی مثبتی داشته باشند. 5صنعت دیگر نیز هرچند هنوز نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند از دام زیان نجات پیدا کنند، اما در قیاس با دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرایط مساعدتری داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

بورس در عرض کمتر از 5‌ماه سال‌99، رشدی بیش از 300‌درصدی در نماگر اصلی خود را شاهد بود و پس از آن روندی رکودی را تجربه کرد. روندی که البته سه موج صعودی داشت که دو موج نتوانستند رشدی پایدار را برای فعالان بازار به ارمغان بیاورند و دوباره در دام رکود و نزول افتادند. آخرین موج صعودی اما از 5 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته استارت خورد و هر چند در برخی روزها با ریزنوسانات نزولی مواجه شد، اما همچنان روند به رشدی را نشان می‌دهد که ماحصل آن تا به اینجای کار، افزایش ارتفاع 24‌درصدی بوده است. در این میان برای به‌دست آوردن یک دید کلی درخصوص وضعیت سهامدارانی که از ابتدای سال‌99 به جمع فعالان بورسی پیوستند، نگاهی به‌عملکرد صنایع بورسی خالی از لطف نیست. البته در صورتی می‌توان عملکرد صنایع را به وضعیت سهامداران آنها ارتباط داد که معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران سبد وزنی از سهام زیرمجموعه یک گروه را در اختیار داشته باشند، در دو سال‌گذشته تغییری در چینش پرتفوی خود نداده و از صنعتی به صنعت دیگر جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا نشده باشند. با چنین پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرض‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌توان دیدی کلی از آنچه در دو سال‌گذشته بر سهامداران گذشته به‌دست آورد.

پیشتازان بورس در 5‌ماه نخست 99

آنگونه که آمارها نشان می‌دهند در 5‌ماه نخست سال‌99 که شاخص‌کل 305‌درصد افزایش ارتفاع داده بود، رشدی دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمعی را در گروه‌های مختلف بورسی شاهد بودیم. در این میان بیشترین میزان رشد شاخص صنعت از آن گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شده بود. سهام گروه صنعتی ملی در این برش زمانی رشد اعجاب‌انگیز 3/ 811درصدی را از آن سهامداران خود کرده بود تا با اختلاف نسبت به شاخص‌کل یکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌تازی کند، پس از آن نیز دیگر صنعت تک نماد بورس تهران، یعنی ساخت دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و وسایل ارتباطی که «لپارس» را در خود جای داده است، بازده حدود 794‌درصدی را تجربه کرد. در مجموع طی بازه زمانی مورد بررسی، 10‌گروه وضعیت به مراتب بهتری را نسبت به دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تجربه کرده بودند که در میان آنها نام گروه‌های بزرگ ریالی و دلاری نیز به چشم می‌خورد. خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 632 درصد، شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی 566درصد، پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 526‌درصد و بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 350‌درصد در 5‌ماه نخست سال‌99 افزایش ارتفاع داده بودند و فلزات اساسی عملکردی تقریبا مشابه شاخص‌کل را ثبت کرده بود و شاهد رشد حدود 303‌درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بود.

برندگان سومین رالی بورس

بررسی عملکرد صنایع بورسی در برش زمانی 5 بهمن1400 تا پایان دادوستدهای روز گذشته نشان می‌دهد 19 صنعت از 39صنعت مورد بررسی، عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل رقم زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند (شاخص‌کل در این مدت 3/ 24درصد صعود کرده است)، ضمن اینکه تنها یک صنعت در 5‌ماه اخیر، شاهد افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بوده است. در صدر این لیست اما نام صنعت استخراج زغال‌سنگ به چشم می‌خورد. این صنعت که تک نماد «کطبس» را در خود جای داده است، در رالی صعودی اخیر با رشد بیش از 89‌درصدی همراه شده است، پس از آن نوبت به حمل‌ونقلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که شاهد رشد حدود 83‌درصدی شاخص صنعت خود در 5‌ماه گذشته باشد. در میان گروه‌های بزرگ شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز نیز پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که مدت‌ها به واسطه افزایش جذابیت نرخ کرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسپرد مورد‌توجه فعالان بازار قرار داشتند، از 6 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته تاکنون رشد 55‌درصدی میانگین قیمت سهام را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در همین بازه زمانی 35‌درصد افزایش ارتفاع داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. تنها صنعت زیانده در این بازه زمانی اما گروه محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» بود که در حدود 5‌ماه اخیر، 3‌درصد کاهش ارتفاع داده است.

وضعیت بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از آغاز رکود

شاخص‌کل سهام هنوز 8/ 27‌درصد تا رسیدن به سقف تاریخی 2‌میلیون و 78‌هزار واحد که در میانه مرداد 99 تجربه کرده بود، فاصله دارد، با این‌حال برخی از صنایع بورسی توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در این بازه زمانی 22‌ماهه، خود را از دام زیان بیرون بکشند. در این‌خصوص می‌توان به پنج صنعت استخراج زغال‌سنگ، تامین آب، برق و گاز، استخراج کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی، منسوجات و محصولات شیمیایی اشاره کرد که بین 7 تا 47‌درصد سود را در مدت زمان موردبررسی از آن سهامداران خود کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

5 گروه کاشی و سرامیک، زراعت، فلزات‌اساسی، خرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی و سیمان نیز هر چند در 22‌ماه گذشته بازده مثبتی نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما نسبت به شاخص‌کل وضعیت مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را شاهد هستند. در قعر جدول بازدهی صنایع بورسی از 20 مرداد 99 تاکنون اما نام صنعت تک‌نماد محصولات چرمی خودنمایی می‌کند. این صنعت در مدت زمان مورد اشاره حدود 85‌درصد کاهش ارتفاع داده است. همان‌طور که اشاره‌شده «وملی» به‌عنوان تک نماد صنعت مذکور در صعود پرشتاب سال‌99 افزون بر 800‌درصد افزایش ارتفاع داده بود و با حبابی به‌شدت بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده به استقبال روزهای رکودی بورس تهران رفت که ماحصل آن افت قابل‌توجه قیمت سهم در 22‌ماه اخیر بود.

عملکرد صنایع بورسی از ابتدای 99 تاکنون

اگر نگاهی بلندمدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به بازار و عملکرد صنایع بورسی بیندازیم و به‌دنبال حال و روز سهامداری باشیم که در روزهای ابتدایی سال‌99 در این بازار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کرده است، به بازدهی مثبت 32 صنعت در مقابل زیاندهی 7 گروه پی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریم. شاخص‌کل سال‌99 را در سطح 512‌هزار واحد آغاز کرد و در حال‌حاضر در ارتفاع یک‌میلیون و 501‌هزار واحد قرار دارد تا از رشدی 7/ 192‌درصدی حکایت کند. در این میان آمارها نشان می‌دهد که 8 صنعت بازدهی بیشتری در قیاس با شاخص‌کل رقم زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که در صدر آن معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با رشد 358‌درصدی خودنمایی می‌کنند. پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز از ابتدای 99 تاکنون وضعیت مناسبی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ جایی که میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی با رشد 302‌درصدی در برش زمانی مورد‌بررسی همراه شده است. پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با افزایش ارتفاع حدود 287‌درصدی شاخص صنعت خود در رتبه بعدی صنایع با بیشترین بازدهی از ابتدای99 تاکنون جای می‌گیرند. در قعر این فهرست اما محصولات کاغذی با افت بیش از 62‌درصدی قرار دارد. در مجموع 7 صنعت، در این بازه زمانی زیانده بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید