مشمولان کاهش ۵۰ درصدی مالیات مشخص شدند

کدخبر: ۵۰۷۲۷۱
معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی گفت: تعداد بازرگانانی که مشمول کاهش ۵۰ درصدی مالیات علی الحساب شده اند، شمار قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و این تخفیف شامل تمام مواد غیرمصرفی اعم از مواد اولیه تولید و تجهیزات بیمارستانی می‌شود.
مشمولان کاهش ۵۰ درصدی مالیات مشخص شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدتقی پاکدامن در پاسخ به این شبهه که نصف شدن مالیات علی الحساب مشمول تولیدکنندگان نمی‌شود چراکه پیش از آن هم از مالیات علی الحساب معاف بوده‌اند، توضیح داد: بخشنامه اخیر وزیر اقتصاد تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات علی‌الحساب واردات کالاهای غیر مصرفی را به میزان ۴ درصد پرداخت می کردند، شامل می‌شود و مالیات علی الحساب آنها به نصف یعنی ۲ درصد کاهش می‌یابد. 

وی تاکید کرد: بخشنامه ۱۵ تیرماه وزیر اقتصاد تمام تجاری که کالاهای غیرمصرفی را وارد می‌کردند، شامل می‌شود و اینطور نیست که بخشنامه درباره افرادی صادر شده باشد که پیش از این، معاف از مالیات علی‌الحساب بوده باشند.

این مقام مسئول در سازمان مالیاتی ادامه داد: صرفا برخی از اشخاص از جمله واحدهای تولیدی دارای مجوز فعالیت معتبر، پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس از مراجع قانونی ذیربط، دستگاه های اجرایی دارای ردیف بودجه در بودجه عمومی کشور، تعاونی‌های مرزنشینان، کالاهای موضوع ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی، کالاهای فاقد جنبه تجاری همراه مسافر یا از طریق پست و کالاهای اساسی طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و همچنین اشخاصی که در دو سال اخیر نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده اند، تا میزان مجاز طبق تصویب نامه مذکور نیازی به پرداخت مالیات علی الحساب واردات را نداشته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه بخشنامه اخیر شامل کدام دسته از وارد کنندگان است، گفت: تمام واحدهای تولیدی، خود واردکننده مواد اولیه خود نیستند و بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز آنها از طریق تجار تامین می‌شود که بر این اساس، تصمیم اخیر اتخاذ و بخشنامه صادر شد. 

پاکدامن گفت: برای مثال بازرگانانی که تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و یا مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را وارد می کردند و یا بازرگانانی که در سال اول و دوم فعالیت خود هستند و هنوز از پرونده مالیاتی آنها ۲ سال نگذشته و مشمول معافیت پیشین نبودند، با بخشنامه اخیر مشمول کاهش می‌شوند.

وی اظهار کرد: این تصمیم با هدف کاهش هزینه تولید و تورم انجام شده و بر اساس آن، مالیات علی‌الحساب واردات کالاهای غیر مصرفی فارغ از اینکه وارد کننده آن چه شخصی باشد، مشمول مالیات علی‌الحساب کاهش نرخ از ۴ درصد به ۲ درصد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید