گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازارهای جهانی

پس از دو دهه دلار ویورو به هم رسیدند!

کدخبر: ۵۰۷۶۵۶
اقتصادنیوز: دیروز بازارهای جهانی شاهد رخداد بی‌ا سابقه‌ای بودند،در این روز پس از دو دهه ارزش یورو در آستانه برابری با ارزش دلار قرار گرفت.
پس از دو دهه دلار ویورو به هم رسیدند!

به گزارش اقتصادنیوز دیروز ارزش دلار در برابر دلار باز هم افت کرد و تا نرخ برابری 1.0053 افت کرد تا به پایین ترین حد بیست سال اخیر قرار بگیرد. آخرین بار نرخ یورو در برابر دلار در ماه دسامبر سال 2002 میلادی پایین تر از این عدد بوده است. در آن ماه برای آخرین بار ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار زیر سطح یک واحد بوده است و به مدت بیست سال پس از آن همواره ارزش یورو از دلار بیشتر بوده است.

در دوازده ماه گذشته نرخ برابری یورو در برابر دلار 10 ماه بازهی ماهانه منفی داشته است و فقط دو ماه در محدوده مثبت بوده است.

دلار که این روزها علاوه بر چشم انداز اتقباضی که فدرال رزرو ترسیم کرده است از سوی سرمایه هایی که به دنبال پناه گاهی امن می گردند نیز پشتیبانی می شود با افزایش قابل توجه ارزش مواجه شده است. شاخص دلار که ارزش پول ملی آمریکا را در برابر ارزهای معتبر جهانی اندازه می گیرد به سطح کم سابقه 108 واحدی رسیده است. اکتبر سال 2002 آخرین باری بود که ارزش دلار بالاتر از این به ثبت رسیده بود.

همچنین روز دوشنبه ارزش طلا نیز مجددا کاهش پیدا کرد تا طلا مرز 1740 واحدی را هم از دست دهد. این پایین ترین ارزش طلا در نه ماه اخیر بوده است. شانس مجدد افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین افزایش ارزش دلار روزهای سختی را برای طلا رقم زده است.

در حالی که هم طلا و هم دلار به عنوان پناه گاه های امن سرمایه شناخته می شوند ولی عملکرد این دو بازار نشان می دهد این روزها دلار گوی سبقت را از رقیب قدیمی خود ربوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید