سیمان ارزان شد + قیمت جدید در بازار

کدخبر: ۵۰۸۴۴۹
اقتصادنیوز: طبق آخرین بررسی های میدانی صورت گرفته در حال حاضر هر پاکت سیمان تیپ ۲ تهران در بازار ۵۰ هزار تومان قیمت دارد
سیمان ارزان شد + قیمت جدید در بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ، در اواخر خرداد ماه همزمان با انتشار اخباری مبنی بر جیره‌بندی برق صنایع سیمان و فولاد نرخ هر پاکت سیمان سر به فلک کشید به طوری که بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر پاکت سیمان در بازار تا ۹۰ هزار تومان بالا رفت.
با گذشت یک ماه از این اتفاق و تامین برق شبانه صنایع سیمان و فولاد ثبات قیمت‌ها به بازار بازگشت و مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت اصلی این کالای اساسی گفت: با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.
به گفته کارشناسان اما این ریزش قیمت‌ها در بازار سیمان موقتی خواهد بود چراکه تامین برق شبانه صنایع فولاد و سیمانآن هم زمانی که شهرک‌های صنعتی نیز با قطعی برق گسترده مواجه هستند به نظر کار ادامه‌داری نمی‌آید و از طرف دیگر قیمت‌ این کالای اساسی در بازارهای جهانی نیز در حال بالا رفتن است.
به دنبال افزایش قیمت‌ زغال‌سنگ، کک نفتی و نفت خام در پس‌ زمینه درگیری روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود قیمت سیمان در بازارهای جهانی ۶ تا ۱۳ افزایش یابد.
زغال سنگ مهمترین عنصر کلینکر است که یک ماده خام حیاتی مورد استفاده در صنعت تولید سیمان است. علاوه بر افزایش روزافزون قیمت زغال سنگ، قیمت تمام شده فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل نیز در بازارهای بین المللی در حال افزایش است که تاثیر بسیار بدی بر هزینه تولید مواد اولیه سیمان و مواد بسته بندی می‌گذارد.
با توجه به آنچه گفته شد پیش‌بینی می‌شود کاهش و ثبات قیمت سیمان در بازار مقطعی باشد و این کالای اساسی به مدار رشد بازگردد.

 

سیمان در بازار چند قیمت خورد؟

طبق آخرین بررسی های میدانی صورت گرفته در حال حاضر هر پاکت سیمان تیپ ۲ تهران در بازار ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و هر پاکت سیمان تیپ ۲ آبیک نیز به قیمت ۴۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و هر پاکت سیمان تیپ ۲ فارس نو نیز ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است و سیمان تیپ ۵ تهران نیز ۶۸ هزار تومان قیمت خورده است و سیمان تیپ ۱ آبیک در بازار ۵۱ هزار تومان قیمت دارد.
طبق بررسی های صورت گرفته هر پاکت سیمان تیپ ۲ آبیک در هفته های اخیر ۱۰ هزار تومان ارزان شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید