مزایای ورود توکن‌های بهادار به ایران

کدخبر: ۵۰۸۵۱۳
بازار سرمایه ایران در بعد تامین مالی همواره از قوانین و چارچوب‌های سخت‌تری نسبت به بازارهای خارجی پیروی کرده است.
مزایای ورود توکن‌های بهادار به ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، این مورد باعث شده تامین مالی از طریق عرضه عمومی برای شرکت‌هایی که در مراحل ابتدایی و میانی چرخه عمر خود هستند با مشکل روبه‌رو شود. چرا که عرضه عمومی سهام در بازار سرمایه ایران از زمان و هزینه مالی بالایی برخوردار است و این موضوع خود ریسک بزرگی در مراحل تامین مالی شرکت‌هایی است که هنوز به مرحله بلوغ نرسیده‌اند.

 

توکن‌های بهادار، پارادایمی در بازارهای مالی

اما زمان آن رسیده به تناسب تغییرات جهانی و زیرساخت‌های پیش آمده، پارادایم جدیدی از بازارهای مالی را تجربه کنیم که می‌تواند مشکلات مختلفی را همراه با حفظ امنیت سرمایه‌گذاران بازار سرمایه حل کند و مسیر پیش رو را غنی‌تر کند.

تامین مالی پایدار در جهت توسعه کسب‌وکارها در هر مرحله از چرخه حیات صنایع، باید به سرعت بتواند انواع برنامه‌های کارآمد را ایجاد کند. در عین حال فرآیند دیگری به کار گرفته شود تا از بار زمانی و هزینه‌های تامین مالی کم کند و در شرایط مناسب‌تری برای شرکت‌های کوچک‌تر جذب سرمایه را با سهولت بیشتری فراهم کند. توکن‌های بهادار با توجه به برخورداری از فضای امن و شفاف بلاکچین تقریبا این موضوع را تسهیل کرده‌اند و به سبب کاهش سهم هزینه مدیریت سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران حلقه تامین مالی را به همراه عرضه عمومی سهام کامل می‌کنند.

محدودیت‌های بورس اوراق بهادار

از طرف دیگر باید گفت بورس اوراق بهادار زمان معاملاتی و زیرساخت‌های نسبتاً محدودی دارد و همچنین بیشتر نمادهای لیست شده در بورس متعلق به شرکت‌های بسیار بزرگ هستند. در بین این نمادها، شرکت‌هایی که در حوزه‌های نوآورانه فعال هستند، کمتر دیده می‌شود.

بنابر همین موضوع باید توجه کرد که فضای مورد نیاز سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های نوآورانه و در مقیاس کوچک‌تر نسبت به شرکت‌های لیست شده در بازار سرمایه ایران، بایستی از مزیت‌های رقابتی بیشتری برخوردار باشند. افزایش ساعات معاملات به 24 ساعت می‌تواند باعث افزایش کارآیی دارایی‌ها شود و همچنین توسعه الگوریتم‌های نقدشوندگی و انجام تسویه‌های پایاپای که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم می‌تواند با استفاده از توکن‌های بهادار نقش‌آفرینی بسیاری کنند.

زیرساخت‌های فنی بروز نشده  بازار سرمایه ایران، در مقایسه با سرعت و کیفیت معاملات مبتنی بر فناوری‌های موجود در بلاکچین بسیار ضعیف است که این یک مزیت دیگر برای توکن‌های بهادار به حساب می‌آید. انجام تسویه نیز در بورس تهران بسیار طولانی‌تر است و دو روز کاری طول می‌کشد تا مبلغ ریالی سهام فروخته شده به حساب فرد واریز شود. بلاکچین به طور بالقوه می‌تواند زمان تسویه حساب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای مثال، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، مانند بیتکوین یا اتریوم در عرض چند دقیقه تسویه می‌شوند. قراردادهای هوشمند می‌توانند وابستگی‌های بین معامله‌گران را خودکار کنند و سرعت تسویه اوراق بهادار را به شدت از دو روز به چند دقیقه کاهش دهند.

مزایای توکن‌های بهادار در ایران چه خواهد بود؟

از دیگر مزایای توکن‌های بهادار در ایران، می‌توانیم به فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب اشاره کنیم. با این زیرساخت‌های جدید، بازارگردانان می‌توانند با کیفیت بهتری کار کنند و نقدشوندگی مناسبی را به بازار ببخشند. همچنین توکن‌های بهادار با توسعه این زیرساخت‌ها، ابعاد مختلفی از سیستم‌های مالی مانند مدیریت سبدهای سرمایه، ارائه و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ... را متحول می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید