هشدار پزشکیان درخصوص قیمت دارو/این چه جراحی اقتصادی است؟

کدخبر: ۵۰۹۹۰۵
اقتصادنیوز: تا پیش از این تولیدکنندگان ماده اولیه دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می کردند و اما در حال حاضر باید با ارز آزاد ماده اولیه دارو را خریداری کنند و به قیمت تمام شده هم دارو را به فروش برسانند.
هشدار پزشکیان درخصوص قیمت دارو/این چه جراحی اقتصادی است؟

  

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بازار، پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تولیدکننده دارو حتما قدرت خرید همه مواد اولیه دارو را نخواهد داشت چراکه نقدینگی مورد نیاز را نداشته و برای تهیه ارز باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

مسعود پزشکیان با اشاره به افزایش قیمت دارو و رشد افسارگسیخته آن بیان کرد: بنده قبل از آغاز سال نو هم تاکید داشتم که با روند موجود، مشکلاتی را در سال جدید در بخش دارو خواهیم داشت.

تا پیش از این تولیدکنندگان ماده اولیه دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می کردند و اما در حال حاضر باید با ارز آزاد ماده اولیه دارو را خریداری کنند و به قیمت تمام شده هم دارو را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه حتی ما با قیمت های بالای دارو، کمبود در عرضه دارو خواهیم داشت، اظهارکرد: تا پیش از این تولیدکنندگان ماده اولیه دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می کردند و اما در حال حاضر باید با ارز آزاد ماده اولیه دارو را خریداری کنند و به قیمت تمام شده هم دارو را به فروش برسانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: به عنوان مثال ما به کارخانه دار و تولید کننده دارو نمی توانیم بگوییم برود و با قیمت ۳۰ هزارتومان ماده اولیه به کشور وارد کند و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند لذا این قیمت حداقل باید هفت برابر شود تا تولیدکننده سرپا بیاستد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر با منابعی که تولیدکننده دارو در اختیار دارد حتما قدرت خرید همه مواد اولیه دارو را نخواهد داشت چراکه نقدینگی لازم را نداشته و برای تهیه ارز باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

وی با ذکر مجدد این نکته که تولیدکنندگان هزینه بیشتری برای تهیه ارز صرف می کنند، بیان کرد: از این رو تولید کننده کمتر مواد اولیه می خرد و کمتر تولید می کند و با قیمتی که خریده به فروش می رساند؛ یعنی با چهار برابر افزایش قیمت و این موضوع از ابتدای حذف ارز ترجیحی دارو مشخص بود.

حداقل باید مسئولان جراحی اقتصادی را بلد باشند و بعد دست به جراحی اقتصادی بزنند یعنی اگر شکم بیماری را شکافتند و این بیمار خون ریزی کرد در وسط کار هاج و واج نمانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مسئولان می بایست این موضوع را مدیریت می کردند و از طریقی مابه التفاوت ارز را به افراد و یا به بیمه ها می دیدند که ندیدند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولان می گویند که ما می خواهیم جراحی اقتصادی کنیم. حداقل باید مسئولان جراحی اقتصادی را بلد باشند و بعد دست به جراحی اقتصادی بزنند یعنی اگر شکم بیماری را شکافتند و این بیمار خون ریزی کرد در وسط کار هاج و واج نمانند.

پزشکیان تاکید کرد: وقتی که فردی کار را بلد نیست و موجب می شود مریض خون ریزی کند، حتما این خون ریزی باعث مرگ مریض خواهد شد، در این شرایط دیگرچه کار می شود کرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید