بررسی شرایط شاخص بازار پس از شکستن کف حمایتی؛

تحلیل تکنیکال شاخص بورس تهران/ سطح حمایتی بعدی شاخص کجاست؟

کدخبر: ۵۱۲۳۲۸
پس از شکست کانال نزولی 2 ماهه اخیر در هفته گذشته این بار شاخص هم وزن بازار بر سطح حمایتی خود قرار گرفت و در روز دوشنبه 10 مرداد ماه بورس تهران سبز ماند. سطح حمایتی بعدی شاخص کل نیز در تراز یک میلیون و 410 هزار واحدی قرار دارد
تحلیل تکنیکال شاخص بورس تهران/ سطح حمایتی بعدی شاخص  کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران؛ شاخص کل بورس تهران در روز دوشنبه هفته پیش مورخ 3 مرداد ماه با افت بیش از 25 هزار واحدی همراه بود. این افت، شاخص کل بورس تهران را از کانال دو ماه گذشته خارج کرد و باعث شکستن کف این کانال شد. بعد از این افت شاخص گروه خبری اکوایران سناریو های شاخص کل را بررسی کردند و در انتهای گزارش منتشر شده در 7 مرداد روند پیش روی بازار را متأثر از عوامل مختلفی دانستیم. در 3 روز معاملاتی که این هفته پشت سر گذاشتیم شاخص بازار با کاهش روبه‌رو بود و کف قیمتی که در چهارشنبه هفته پیش بر آن قرار داشت را شکست. در این گزارش نیز سعی داریم تا حمایت های پیش روی بازار را مشخص کنیم و سعی داشتیم تا با نگاهی بر شاخص کل هم وزن، شرایط بورس تهران را دقیق تر رصد کنیم.

 

شاخص کل هم وزن بورس تهران

با توجه به اینکه هر دو شاخص کل و شاخص هم وزن متناسب با سهام بورسی مثبت و منفی می‌شوند اما، تفاوت‌های بین آنها وجود دارد. در شاخص کل مقیاس سهام و میزان حجم و سرمایه آنها مهم است. شرکت‌های بزرگ به عنوان سهام‌های شاخص ساز معرفی می‌شوند و در تعیین شاخص کل نقش اساسی دارند. بر خلاف شاخص کل، شاخص هم وزن تفاوتی بین شرکت‌های بزرگ و کوچک ایجاد نمی‌کند و همه سهام‌ها به یک نسبت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کل هم وزن تکنیکال 05.10

شاخص کل هم وزن بورس تهران با کاهش روز دوشنبه هفته قبل از کانال دو ماهه خود خارج شد و در این هفته به وسیله افت روز یکشنبه 9 مرداد به سطح حمایتی 379 هزارو 839 واحدی رسید. تأثیر این کف حمایتی به صورتی بود که روز دوشنبه بازار نتوانست افت کند و شاخص های بازار سهام مثبت شد. این واکنش به سطح حمایتی حال حاضر در شاخص کل هم وزن در روز هایی که بازار با شیب بالا کاهش می یابد نشان می دهد که این سطح حمایتی از قدرت بالایی برخوردار است. در قواعد تکنیکالی بیان می‌شود که در صورت شکست یک سطح قدرتمند بازار با شدت بالایی افت یا رشد می‌کند. این مسئله در شکست کانال دو ماهه دیده شد و پیش بینی می شود که در صورت شکست سطح حال حاضر در روند شاخص هم وزن، این شاخص تا سطح حمایتی بعدی که در تراز 369 هزار و 839 واحد قرار دارد افت کند. اصلاح رشد 4 ماهه بازار از بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401 مدتی است که به پایان رسیده و شاخص ها از اصلاح به روند نزولی تغییر فاز داده اند، با این وجود بازار منتظر خبر های خوب برای تغییر روند است.

شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت که به صورت شاخص کل معروف است، نشان‌دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در کل بازار است. نماگر اصلی بورس میانگین افزایش و کاهش قیمت سهام در بازار را بیان می‌کند. این تغییرات نسبت به سال پایه بیان می‌شود. سال پایه، سالی است که در آن نوسانات قیمتی کمتر بوده و به عنوان مبدأ در نظر گرفته می‌شود. این شاخص همان شاخصی است که به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود و رشد و افت بازار را نمایش می‌دهد.

شاخص کل تکنیکال 05.10

شاخص کل بورس تهران در هفته دوم مرداد ماه نزولی بوده و در شرایطی مشابه اوضاع شاخص هم وزن قرار دارد. این شاخص در هفته قبل کف کانال نزولی 2 ماهه قبل را شکست و وارد یک روند نزولی شدید تر شد. امروز که شاخص هم وزن به کف حمایتی خود رسیده است شاخص کل بورس تهران نیز مثبت شد تا این سطح حمایتی شاخص هم وزن شکسته نشود. دو سطح حمایتی نزدیک به تراز یک میلیون و 427 هزار واحدی حال حاضر بازار در تراز یک میلیون و 410 هزار واحدی و پس از آن در تراز یک میلیون و 381 هزار واحدی قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید