در دو ماه اخیر؛

پرداخت 800 میلیاردی وام مسکن

کدخبر: ۵۱۲۶۵۳
در تقریبا دو ماه سپری شده از ابلاغ تسهیلات مسکن در قالب های 100 میلیونی برای تهرانی ها، 70 میلیونی برای کلانشهر ها و 40 میلیون تومانی برای سایر شهرها پرداخت متوسط سرانه وام در حدود 56 میلیون تومان بوده است.
پرداخت 800 میلیاردی وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ابتدای ابلاغ دستور العمل پرداخت وام ودیعه مسکن تاکنون 861 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. با توجه به حجم متقاضیان میانگین پرداخت وام به صورت سرانه برابر با 58 میلیون تومان بوده است.

بنا به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن هم در بانک های مربوطه  سرعت گرفته است بطوریکه که از نیمه خرداد (زمان ابلاغ دستورالعمل) تا امروز 10مرداد، تعداد 35 هزار و 616 پرونده برای متقاضیان معرفی شده به بانک های مربوطه تشکیل شده که از این تعداد 14هزار و 850 نفر به میزان ۸۶۱۶ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به سیستم بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند.

وی افزود: پالایش اولیه در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدین شرایط پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوطه باشد فرآیند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.  

وام مسکن

صحابی در خصوص سود این تسهیلات تصریح کرد: سود تسهیلات ودیعه مسکن برمبنای مصوبه شورای پول و اعتبار ( 18 درصد ) محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ ساله است. همچنین سقف کل تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی برای ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان مقرر شده است.

وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود موضوع را به بانک مرکزی ابلاغ کرد و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از ۳۱ خرداد به بعد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن متقاضی تعیین شده است. همچنین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵ سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵  سال به بالا تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید