آخرین مهلت تعهدات ارزی صادرکنندگان اعلام شد

کدخبر: ۵۱۲۶۸۳
کنفدارسیون صادرات ایران آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را اعلام کرد.
 آخرین مهلت تعهدات ارزی صادرکنندگان اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، بر اساس اعلام این کنفدراسیون، بر اساس مصوبه ۸۳ کمیته اقدام ارزی، مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۰ صادرکنندگان تا آخر شهریورماه سال جاری تمدید شده است. به این ترتیب صادرکنندگانی که تاکنون تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند تا پایان تابستان زمان دارند تا فرایند را تکمیل کنند.

بر اساس مصوبه قبلی مهلت رفع تعهد ارزی صادرات سالهای  ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تنها تا پایان مرداد ماه سال جاری امکانپذیر خواهد بود.

همچنین کنفدراسیون صادرات تاکید کرده: مهلت های اعلامی به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود و از صادرکنندگان‌ تقاضا می‌شود جهت جلوگیری از مشکلات بعدی نسبت به رفع تعهد در زمان‌های اعلامی، اقدام لازم را به عمل آورند.

به گزارش ایسنا، از بهار ۱۳۹۷ و به دنبال از سرگیری تحریم‌های آمریکا، دولت وقت دو سیاست ارزی را به شکل همزمان اجرایی کرد. از سویی اعلام شد که واردات بیش از ۱۲۰۰ قلم کالا که پس از آن به ۲۰۰۰ قلم رسید به کشور ممنوع خواهد بود و به این ترتیب واردات کالاهای لوکس و کالاهایی که مشابه داخلی داشتند به ایران ممنوع شد.

از سوی دیگر نیز برای تامین نیازهای ارزی برای واردات کالاهای اساسی، مصرفی و مواد اولیه، اعلام شد که صادرکنندگان باید ارز حاصل از فروش محصولات خود را در قالب تعهد ارزی به کشور بازگردانند.

هر چند در سال‌های ابتدایی مشکلاتی برای هماهنگی میان صادرکنندگان و بانک مرکزی به وجود آمد، اما در نهایت دو طرف به یک برنامه اجرایی رسیدند. در حال حاضر بخش مهمی از ارز صادرکنندگان از طریق سامانه نیما به فروش می‌رسد و صادرکنندگان گزینه‌هایی مانند واردات در برابر صادرات و فروش بخشی از ارز به صرافی‌ها را نیز در اختیار دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید