رئیس کل بانک مرکزی خبر داد؛

ممنوعیت مبادله رمزارزها در کشور

کدخبر: ۵۱۴۲۸۹
علی صالح آبادی گفت: خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن شده است.
ممنوعیت مبادله رمزارزها در کشور

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از برنا،  علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در یکی از شبکه‌های ملی در مورد رمز ارزها گفت: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را به رسمیت نشناخته اند و در برخی کشورها نیز مثل چین ممنوع است.

وی در ادامه گفت: در واقع خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن شده است.مقرراتی آماده کردیم تا با هماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره‌برداری شود.

وی افزود: نوسانات بازار رمزارزها هم زیاد است و باید به آن توجه شود.رمز ریال یا ریال دیجیتال جایگزین اسکناس ریال است و کارهای آن انجام شده است.

صالح آبادی گفت: ریال دیجیتال طبق وعده به صورت آزمایشی در شهریور ماه اجرایی می‌شود. در چین نیز چنین اقدامی انجام شده و ۷۵ میلیون نفر از یوآن دیجیتال استفاده می‌کنند. ناشر ریال دیجیتال بانک مرکزی است و مردم می‌توانند بجای اسکناس از آن استفاده کنند.

کارتخوان بدون شناسنامه در کشور نداریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی بیش از ۲ سال است که در مجلس تصویب شده روی زمین مانده بود و اتصال کارتخوان‌ها به سامانه مالیاتی برقرار نشده بود.در دولت سیزدهم این کار شروع شد و الان بیش از ۸ میلیون کارت‌خوان ساماندهی شد و این پروژه شب گذشته به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: الان کارتخوانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد در کشور وجود ندارد.در راستای حکمرانی ریال و شفافیت اقتصادی ساماندهی کارتخوان‌ها اقدام بسیار بزرگی بود که خوشبختانه به سرانجام رسید.

وی گفت: متاسفانه در طول سالیان متمادی اقتصاد ایران نفتی بوده و دولت ها عموما از درآمدهای نفتی استفاده می‌کردند و نقش مالیات در بودجه دولت کمرنگ بود.

وی افزود: در نظام اقتصادی سالم باید درآمد اصلی دولت درآمدهای مالیاتی باشد.مقام معظم رهبری نیز از ۳۰ سال قبل نیز همواره به جدا کردن نفت از بودجه و افزایش درآمدهای غیرنفتی تاکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش پیدا کند که نیاز به زیرساخت دارد.بخشی زیرساخت‌های بانکی و فناوری محور یا قانونی است.به عنوان مثال طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس مطرح است، یا اقداماتی مثل اجرای پایانه های فروشگاهی که از فرارهای مالیات های جلوگیری می‌کند.

صالح آبادی گفت: هرچه شفافیت بیشتر باشد نه در حق دولت ظلم می‌شود و نه در حق مودی مالیاتی چرا که محاسبه درآمدها دقیق خواهد شد.با این قبیل اقدامات می‌توانیم نقش نفت در بودجه کشور را کمرنگ کنیم.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید