لزوم تدوین چشم‌انداز مناسب در صنعت فولاد

کدخبر: ۵۱۵۰۰۵
اقتصادنیوز : مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید فولادی در کشورهای منطقه نشان می‌دهد برای فعالیت در این حوزه باید دید منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی داشته باشیم.
لزوم تدوین چشم‌انداز مناسب در صنعت فولاد

به گزارش اقتصادنیوز ، روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، روز یکشنبه ۲۳ مرداد ماه، اردشیر سعدمحمدی در اولین روز کارگاه طراحی مدل کسب‌ و کار شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت، بیان کرد: میزان درآمد کل کشور آمریکا سالانه نزدیک به ۲۴ تریلیون دلار، چین ۱۶.۷ تریلیون دلار و ژاپن در حدود ۶ تریلیارد دلار است. در ۱۰ سال آینده نیز درآمد چین به ۳۶ تریلیارد دلار می‌رسد و درآمد هند که هم‌اکنون سه تریلیون دلار است، طی ۱۰ سال آینده به ۱۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: ارزش دارایی‌های منابع طبیعی ایران، ۲۷.۶ تریلیارد دلار است و از این حیث در جایگاه ششم دنیا قرار داریم. درآمد ایران اکنون ۲۲۰ میلیارد دلار است و مقایسه این عدد با ارزش دارایی‌ها نشان می‌دهد که هنوز موفق نشده‌ایم استفاده خوبی از دارایی‌های خود داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: از هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال‌سنگی که در دنیا تولید می‌شود، سه میلیون تن سهم ایران است. کشور چین نیز به تنهایی در سال، سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن زغال سنگ تولید می‌کند.

سعدمحمدی مطرح کرد: در بخش سنگ‌آهن، تولید امسال ایران ۱۰۰ میلیون تن خواهد بود و این در حالی است که استرالیا در سال ۲۰۲۲ قرار است ۹۵۰ میلیون سنگ‌آهن تن صادر کند. در ایران نیز هفت هزار معدن فعال داریم و متوسط سرانه هر معدن در ایران کمتر از ۶۰ هزار تن است که نشان از قیمت تمام شده بالای استخراج مواد معدنی در ایران دارد.

وی ادامه داد: با اینکه چشم‌انداز تولید صنعت فولاد ما ۵۵ میلیون تن است اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، تولید بیش از ۷۰ میلیون تن به احتمال زیاد قطعی خواهد شد که حداقل چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای این حجم از تولید مورد نیاز است. امروز نیز به اندازه ۱۰۱ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: اگر نتوانیم به میزان کافی سنگ‌آهن به این واحدها برسانیم، تولید آن‌ها کمتر از ظرفیت موجود خواهد بود. البته در حال حاضر نیز تقریبا کمتر از ۷۰ درصد از ظرفیت موجود استفاده می‌شود.

سعدمحمدی اذعان کرد: اگر برنامه‌ریزی منتج به نتایج اقتصادی نشود، مفهوم خاصی نخواهد داشت. توسعه زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که مسائل اقتصادی در آن رعایت شده باشد. در بخش‌های دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی هم با این مشکلات مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: حدود ۱۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در حوزه خلیج فارس و ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید در عراق در حال ساخت است. این مسئله نشان می‌دهد برای فعالیت در این حوزه باید دید منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی داشته باشیم. علاوه‌براین، لازم است از افراد متخصص و همچنین نرم‌افزارهای به‌ روز استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه اهمیت کارگاه طراحی مدل کسب‌ و کار در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بسیار بالا است، یادآور شد: هر شرکتی بر اساس استراتژی کلان، ساختار متفاوتی را در راستای استراتژی اصلی شکل می‌دهد و به همین خاطر نباید در میان شرکت‌های گروه، موازی‌کاری وجود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید