زمزمه تغییر در کابینه رئیسی؛

وزیر احمدی‌ نژاد جانشین رستم قاسمی می‌شود؟​

کدخبر: ۵۱۷۸۷۵
اقتصادنیوز: پیشتر وقتی سخن از استعفا یا برکناری رستم قاسمی می‌شد، موضوع بیماری وی در کنار آن و لزوم حفظ سلامتش مطرح می‌شد، اما این بار خبر‌های غیر رسمی به گونه‌ای است که گویا ماجرا فراتر از حفظ سلامتی وزیر است.
وزیر احمدی‌ نژاد جانشین رستم قاسمی می‌شود؟​

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو ، روزی نیست که، مجلس یازدهم که اعضای کابینه رئیسی را با رای بالا تأیید کرد، از وزرا انتقاد نکند یا با امضای یک طرح استیضاح دست به تهدید دولت نزند. عملکرد کابینه در یک سال اخیر برخی از حامیان دیروز دولت را در صف منتقدان قرار داده است.

خارج از گود مجلس هم هستند اصولگرایان و حامیانی از دولت که زمزمه ترمیم کابینه و تغییر برخی وزرا را مطرح می کنند، از باهنر تا بادامچیان و ..

اختلاف در تیم اقتصادی دولت که در عملکرد آنها نیز نمود پیدا کرده از جمله دلایل طرح چنین درخواستی از سوی پارلمان و بیرون از پارلمان است. 

در این میان برخی زمزمه های خبری حکایت از تغییر وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی دارد، کسی که روزگاری دورتر در دولت احمدی نژاد سکاندار وزارت نفت بود.

شایعه بازداشت مرد سایه وزارت راه

پیشتر وقتی سخن از استعفا یا برکناری رستم قاسمی می‌شد، موضوع بیماری وی در کنار آن و لزوم حفظ سلامتش مطرح می‌شد، اما این بار خبر‌های غیر رسمی به گونه‌ای است که گویا ماجرا فراتر از حفظ سلامتی وزیر است.

طرح این شایعات همزمان با اخباری غیر رسمی مبنی بر بازداشت مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در برخی رسانه‌ها بود.

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی، یعنی ‎محمد قاسم مکارم در وزارتخانه دستگیر می‌شود و شنیده‌ها حکایت از عدم حضور وزیر بر سر کار، پس از این اتفاق است.

آنطور که گفته می‌شد قاسم مکارم دست راست ‎رستم قاسمی است و این بازداشت منجر به افشای پرونده تخلفات دیگری در حوزه دولت شده است.

پس از آن نیز شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و دستگیری علی جعفری مدیر کل حوزه وزارتی نیز منتشر شد که پس از اندک زمانی تکذیب شد.

وزیر دیگر احمدی‌نژاد جانشین رستمِ دولت رئیسی می‌شود؟

 

در این شرایط حتی نیکزاد نیز به عنوان جایگزین قاسمی معرفی شد به گونه‌ای که گویا محمد مخبر، معاون اول دولت، از علی نیکزاد برای اداره وزارت راه برنامه خواسته و نیکزاد هم برنامه خود را ارائه کرده است.

این درحالی است که منابع نزدیک به نیکزاد، این موضوع را رد کردند اما خبر ملاقات وی با قاسمی تأکیدی بر احتمالاتی بود که در این باره داده می‌شد.

پس از انتشار این خبر، «هادی یوسف پورآذری» مشاور و رئیس دفتر ویژه وزیر راه در توییتر نوشت: لحظاتی پیش جناب آقای دکتر نیکزاد به منزل مهندس رستم قاسمی که مهره‌های ستون فقراتشان به خاطر حادثه‌ای آسیب دیده بود، تشریف آورند و شایعات مذاکره با‌ایشان برای وزارت را به کلی تکذیب نمودند.
 

نشانه‌هایی از تغییر در کابینه

نام رستم قاسمی به عنوان گزینه‌ای برای حذف از کابینه چندین بار است که مطرح می‌شود از یک طرف به نظر می‌رسد که او قد و قواره خود را در حد ریاست جمهوری و نه وزارت می دانست و از سوی دیگر نیز به وزارتی کمتر از وزارت نفت قانع نبود تا آنجا که به هنگام دفاع خود در مجلس نیز آن را به نوعی مطرح کرد.

اما گویا وزارت راه و شهرسازی نیز برای او اقبالی به دنبال نداشت. یک بارشایعه کناره‌گیری‌اش به دلیل بیماری سخت عنوان ش. در آن زمان هم گمانه‌زنی‌ها نام سعید محمد به عنوان جایگزین را به میان آورد، اما سرنوشت به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

یک بار دیگر در پنجم مهر ۱۴۰۰ نیز اخباری مبنی بر استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. این اخبار فضای مجازی باز هم با حکایت از بیماری وزیر همراه بود و خبرسازان تأکید داشتند که وزیر مجبوراست برای طی روند درمان استعفا دهد. حتی خبر‌هایی از بستری‌شدن چندروزه وزیر در بیمارستان و تحت عمل جراحی قرارگرفتن روده او منتشر شد.

حتی گفته می‌شد که پس از طرح این موارد همچنان صحبت از استیضاح و برکناری‌اش در مجلس مطرح بود، اما بنا به برخی از اخبار کناره‌گیری عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مانع از آن شد که نام قاسمی به جدیت در این زمینه مطرح شود.

تغییر کابینه در دستور کار

 

اما از قدیم گفته‌اند "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها"، این که گاهی در عالم سیاست انتشار برخی از اخبار غیر رسمی برای گرفتن بازخورد و پالس‌های مثبت و منفی در جامعه و محافل سیاسی است موضوعی متداول است اما بسیاری بر این باورند که وزاری اقتصادی دولت رئیسی نتوانستند آنطور که باید و شاید برای حل مشکلات این حوزه ایفای نقش کنند و بسیاری از وعده‌هایی که به هنگام معرفی به نمایندگان مردم داده‌اند اینک به بایگانی سپرده شده است.

اکنون مخالفان رستم قاسمی، معتقدند در مدت وزارت او طرح نهضت ملی مسکن پیشرفتی نداشته، وزارتخانه‌اش دچار آشفتگی و چنددستگی است. همچنین انتصابات جدید او رضایت‌بخش نبوده است.

بسیاری هم مخالفتش با احیای برجام را دلیل دیگری برای برکناری او عنوان می‌کنند و شاهدش را توئیت رستم قاسمی با هشتک «برجام یزیدیان» می‌دانند که حواشی زیادش او را مجبور کرد تا به نوعی حرف خود را پس بگیرد.

باید دید این زمزمه ها کم کم آرام می گیرد یا رئیسی تن به تغییری دیگر در کابینه اش می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید