دلار تهران ارزانتر است یا دلار عراق؟ /حباب سکه بالاتر از میانگین دو ماهه

کدخبر: ۵۱۹۸۹۴
جوزف بورل در روز قبل اعلام کرد که امید کمتری برای حصول توافق دارد و دلار به بالا برگشت.
دلار تهران ارزانتر است یا دلار عراق؟ /حباب سکه بالاتر از میانگین دو ماهه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در بازار داغ تقاضای ارز برای سفر اربعین، اختلاف قیمت دلار تهران و عراق باعث شده تا تقاضای دلار بیشتر ازدینار شود به هر مسافر حدود ۱۰۰ دلار به صورت توافقی یا صد و پنجاه هزار دینار داده می شود.

بده بستان هایی که جواب نمی دهد

اکوایران در دیده بان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

بده بستان های برجامی هم دوباره جواب نداد و جوزف بورل در روز قبل اعلام کرد که امید کمتری نسبت به حصول توافق هسته ای دارد همین اظهار نظر بورل قیمت ارز در معاملات پشت خطی را بالا برد و دلارکه روز دوشنبه کاهش پیدا کرده بود و به زیر کانال۳۰ هزار تومان رفته بود در معاملات پشت خطی رشد کرد و به محدوده قیمتی روز شنبه در محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان برگشت.

در بازار داغ تقاضای ارز برای سفر اربعین، اختلاف قیمت دلار تهران و عراق باعث شده تا تقاضای دلار بیشتر از دینار شود به هر مسافر حدود ۱۰۰ دلار به صورت توافقی یا صد و پنجاه هزار دینار داده میشود.

بر اساس گفته مسافران اربعین و محاسبات اکوایران، در صورتی که افراد صد دلار در ایران دریافت کنند و در عراق به دینار تبدیل کنند با توجه به نرخ دلار توافقی حدود ۲۸ هزار و ۶۳۱ تومانی روی سایت ها، دو میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۹۰ تومان پرداخت می‌کنند که در عراق با توجه به نرخ برابری دلار به دینار در ازای صد دلار ۱۴۵۸۰۰ دینار دریافت خواهند کرد که نسبت به دریافت همین مقدار دینار در ایران اختلاف ۳۴۴ هزار تومانی دارد.

این فاصله قیمتی به این دلیل به وجود آمده که برخی مسافران مطرح می کنند که دلار در ایران ارزان تر از عراق است و به همین دلیل وقتی در عراق تبدیل به دینار شود با هزینه کمتر دینار بیشتری دریافت میشود. البته همه صرافی ها برای سفر اربعین دلار ارایه نمی کنند و بعضی فقط دینار پرداخت می کنند.

حباب سکه بالاتر از میانگین دو ماهه

در بازار طلا نیز روز گذشته حباب سکه امامی به بالای ۱۳ و نیم درصد نفوذ کرد که بیشترین مقدار از ابتدای شهریور است‌. تحلیلگران خسته شدن معامله گران از مذاکرات طولانی و انتظارات صعودی را دلیل رشد مقدار حباب سکه می دانند حباب سکه در روز قبل بالاتر از میانگین حباب مرداد ماه قرار گرفت و کارشناسان معتقدند اگر این روند افزایشی ادامه پیدا کند کار برای کاهشی شدن سکه سخت میشود

بازار ارز و سکه از دریچه دلار

اکوایران قیمت دلار در بازارهای مختلف را محاسبه کرده است.

قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۳۹۰۰÷۱۷۱۲)×۴.۱۶۳=۳۳۸۰۰

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۰۵۰۰۰۰÷۱۷۱۲)×۴.۱۶۳×۴=۴۹۱۱۹

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

 

 قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۲۷۳۰۰۰÷۱۷۱۳)×۴۱.۴۳=۳۰۸۰۶

بررسی های محاسباتی ‌اکوایران نشان می دهد علی رغم کاهش قیمت‌ها در بازار سکه نرخ دلاری ربع سکه در نزدیکی سقف خود از ابتدای مردادماه قرار دارد ولی نرخ‌ دلاری سکه امامی با سقف خود در ابتدای مرداد ماه بیش از دو هزار تومان فاصله دارد. این مقادیر نشان میدهد که ربع سکه در برابر کاهش قیمت ها مقاومت بیشتری را نشان میدهد و البته در صورت صعودی شدن بازار با توجه به اصلاح بیشتر سکه امامی ابتدا سکه امامی زودتر به بالا حرکت خواهد کرد.

شاخص کل در دو سناریو

بعد از گزارش های سالانه امیدوارکننده شرکت ها، بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش داد و همچنین با افزایش خوش‌بینی نسبت به حصول توافق و نزدیک شدن شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد، شاخص کل در یک حرکت مثبت رو به بالا برگشت و تا نیمه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بالا رفت ولی در ادامه نتوانست مقاومت پیش رو را بشکند و در هفته جاری برای سومین بار به محدوده حمایتی فوق نزدیک میشود. این عقبگرد به سمت سطوح حمایتی در حالی رخ می دهد که عواملی که شاخص به کمک آن ها به بالا رفته بود ضعیف شده است‌. نرخ بهره بین بانکی افزایش یافته و خوش بینی نسبت به حصول توافق کمرنگ تر شده است در این شرایط سهام بزرگ با نسبت پی به ای مناسب نیز تقاضای کافی ندارند.

در این شرایط دو سناریو پیش روی شاخص کل قرار گرفته است. یا شاخص در یک حرکت مثبت رو به بالا حرکت میکند و احتمالا ذتشکیلی الگوی پرچم می دهد و یا حمایت پیش روی شاخص کل می شکند و شاخص در قدم اول تا حمایت محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی سقوط میکند. افزایش ارزش معاملات خرد و ایجاد روند صعودی منظم در مقدار ارزش معاملات خرد می تواند شاخص کل را به سمت بالابرگرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید