مقایسه هزینه پرداخت شده به بازنشستگان در سال 91 و 1400

کاهش سهم حق بیمه از درآمد تأمین اجتماعی در دهه 90 +جدول

کدخبر: ۵۲۲۰۴۶
اقتصادنیوز: در ابتدای دهه 90 سهم حق بیمه از درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی 87 درصد بود. این رقم در سال 1400 به 57 درصد کاهش یافته است.
کاهش سهم حق بیمه از درآمد تأمین اجتماعی در دهه 90 +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس داده‌های سازمان تأمین اجتماعی درآمدهای این سازمان در یک دهه گذشته افزایش بیش از هزار برابری داشته است. در سال ۱۳۹۱، درآمدهای این سازمان 22 هزار و 544 همت بوده است که سهم عمده درآمدهای سازمان در این سال به‌واسطه دریافت حق‌بیمه از بیمه‌شدگان و بیمه‌پردازان است که رقمی بیش از 19 هزار و 636 همت را به خود اختصاص داده است. به عبارتی تقریبا 87 درصد از منابع سازمان را تأمین کرده است.

درآمد تامین اجتماعی از حق بیمه و سرمایه گذاری ها

از دیگر سو در سال ۱۴۰۰ درآمدهای سازمان بیش از 324 هزار و 325 همت و درآمد حاصل از حق‌بیمه معادل 186 هزار و 724 همت بوده است. به‌عبارتی تقریبا 57 درصد از درآمدهای سازمان به‌خاطر دریافت حق‌بیمه‌ها بوده است. این در حالی ست که تعداد بیمه شدگان اصلی در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۲,۲۸۶,۶۸۳ نفر بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۵,۱۲۸,۸۴۳ نفر افزایش یافته است.

همچنین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و ذخایر در سال ۹۱، برابر ۱۲,۱۱۸,۹۹۱ هزار میلیارد ریال بوده است که تنها ۴/۵ درصد از سهم منابع تشکیل‌دهنده سازمان را به خود اختصاص داده است.

 این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ رقم حاصل از سرمایه‌گذاری به ۴۸۱,۶۱۸ هزار میلیارد ریال بالغ شد به‌عبارتی در این سال، نسبت درآمد از سرمایه‌گذاری به کل منابع، تقریبا معادل با ۸۵/۱۴ درصد بوده است. یکی از دلایل عمده این فزونی بواسطه فروش سهام و دارائیهای مازاد بوده است.

هزینه پرداخت شده به بازنشستگان در سال 91 و 1400

در سال ۱۳۹۱ هزینه‌های پرداختی به بازنشستگان معادل ۱۰۰,۰۰۳ هزار میلیارد ریال بوده است که تقریبا 44 درصد از کل مصارف به هزینه‌های بازنشستگی اختصاص داشته است. این در حالی است که تعداد مستمری بگیران بازنشسته در این سال برابر با ۱,۱۸۷,۶۳۱ نفر بوده است. از طرفی دیگر در سال ۱۴۰۰، میزان مبالغ پرداختی به این گروه برابر با ۱,۴۷۶,۳۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است. به‌عبارت دیگر، حدود 45 درصد از کل مصارف سازمان را در بر داشته است. این در حالی است که تعداد مستمری بگیران بازنشسته در سال مذکور ۲,۳۹۸,۰۷۵ نفر بوده است. از نگاهی دیگر، هزینه‌های پرداختی بابت مستمری ازکارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۳۹۱ معادل ۴۳,۶۰۲ میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۶۷۷,۷۸۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

 تامین اجتماعی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید