رصد بازار کالای اساسی؛

قیمت جدید گوشت مرغ اعلام شد!

کدخبر: ۵۲۲۵۵۳
پس از زمزمه ها از تغییر قیمت مرغ و تخم مرغ، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از زمان اعلام نرخ جدید مرغ خبر داد، مرغ چند خواهد شد؟
قیمت جدید گوشت مرغ اعلام شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خراسان، پس از زمزمه ها از تغییر قیمت مرغ و تخم مرغ، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از زمان اعلام نرخ جدید مرغ خبر داد، مرغ چند خواهد شد؟

همان طور که انتظار می رفت و زمزمه هایی درباره افزایش قیمت مرغ دست به دست می شد بالاخره خبرهای رسمی از تغییر قیمت مرغ در آینده نزدیک منتشر شد.  چند هفته‌ای می‌شود که قیمت مرغ فراتر از نرخ مصوب رفته و در مغازه‌ها بیش از۶۰هزار تومان فروخته می‌شود. فعالان صنعت طیور می‌گویند قیمت مصوب فعلی مرغ برای تولیدکنندگان مناسب نیست. زیرا قیمت تمام شده تولید بالاست و احتمالا تا پایان شهریور نرخ مصوب اصلاح شود.

براساس گزارش هایی از خرده‌فروشی‌های شهر تهران و شهرستان ها، قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل به حدود ۶۰ تا ۶۵هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ گرم به ازای هر کیلو ۵۹هزار و ۸۰۰تومان است. قیمت مرغ قطعه شده و بسته بندی هم در برخی فروشگاه ها بیشتر از نرخ های اعلام شده فروخته می شد اما روز گذشته  مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، از زمان اعلام نرخ جدید مرغ خبر داد که بنابر وعده مسئولان جهاد کشاورزی، نرخ جدید مرغ در کشور تا پایان شهریور اصلاح و ابلاغ می شود‌. آن طور که  حبیب اسداله نژاد گفته است قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان و مرغ گرم ۶۰ هزار تومان است. به گفته او، با توجه به کاهش محسوس تقاضا نسبت به سال گذشته در بازار، تولید هم کاهش یافته اما هم اکنون تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا برقرار است.

 

آن طور که مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته  طی ماه های اخیر مرغداران در برخی روزها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان متضرر شدند که طبق وعده مسئولان نرخ مرغ تا پایان شهریور اصلاح و ابلاغ شود.  بنابر آمار ماه گذشته ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که براساس مجوزهای صادر شده تاکنون ۷۱ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است. پیش بینی می شود که میزان تولید در شهریور نسبت به ماه گذشته کمتر باشد.

 قیمت جدید مرغ چقدر خواهد بود؟

 

بنابر گفته اسداله نژاد، با توجه به افزایش هزینه های تولید نرخ مرغ زنده بالای ۵۰ هزار تومان است که براین اساس مرغ گرم در بازار ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان خواهد بود. در شرایط کنونی قیمت هر کیلو مرغ با نرخ تمام شده ۷ تا ۱۰ هزار تومان اختلاف دارد. آن طور که اقتصادنیوز نوشته  در اردیبهشت ۱۲۳ میلیون قطعه و خرداد ۱۰۸ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، میزان جوجه ریزی در ماه های مرداد و شهریور بیانگر کاهش حدود ۳۰ درصدی تولید است که این موضوع هشدار جدی برای امنیت غذایی و به خطر افتادن تولید به شمار می رود. البته به گفته برخی کارشناسان و کاربران فضای مجازی این کاهش در جوجه ریزی و تولید مرغ صرفا به خاطر فشار برای قبول افزایش قیمت های رسمی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید