طلسم دلار رسمی/ دلار این هفته گران می شود؟

کدخبر: ۵۲۶۲۹۷
تحلیلگران تصور می کنند در صورتی که خبرهای امیدوارکننده ای که در سقف قیمتی دلار در هفته گذشته منتشر شد تکرار نشود و از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر تازه ای نباشد قیمت دلار ممکن است رشد کند. خبر از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی پیش از انتخابات آمریکا نیز می تواند مانع شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار ارز شود.
طلسم دلار رسمی/ دلار این هفته گران می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تحلیلگران تصور می کنند در صورتی که خبرهای امیدوارکننده ای که در سقف قیمتی دلار در هفته گذشته منتشر شد تکرار نشود و از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر تازه ای نباشد قیمت دلار ممکن است رشد کند. خبر از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی پیش از انتخابات آمریکا نیز می تواند مانع شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار ارز شود.

 

مانع مهم پیش روی قیمت دلار و سکه/ جلسه حساس برای بورس

بر اساس بررسی های اکوایران، در روز قبل از میان بازارهای بررسی شده، بازار سکه و طلا تنها بازار منفی بود و سرنوشت بازار سرمایه نیز در گرو جلسه روز قبل است تا معلوم شود شرایط بازار تغییر می کند و یا منفی باقی می ماند؟

طلسم دلار رسمی

 دلار تهران در روز قبل تغییر زیادی نداشت با محدود شدن بازارهایی که نرخ دلار را منتشر می کردند دلار تهران تحرک زیادی را تجربه نکرد و با دویست تومان افزایش در محدوده ۳۲ هزار و هفتصد تومان قرار گرفت. معامله گران درهم هم تمایل زیادی برای تغییر قیمت نداشتند و نرخ خرید خود را فقط ده تومان نسبت به روز قبل افزایش دادند و در محدوده ۸ هزار و ۹۸۰ تومان درهم را معامله کردند. روز قبل با برگزاری اجتماعات پراکنده بازارها و کسب و کارها در برخی نقاط زودتر ساعت کاری خود را تمام کردند و به همین دلیل بازارها در حالت نیمه تعطیل قرارگرفتند‌. دلار رسمی نیز به نظر می رسد روی یک قیمت طلسم شده است دلار متشکل پنج روز است که در یک قیمت مشخص معاملات خود را تمام می‌کند.

تنها بازار منفی شنبه

قیمت اونس در معاملات روز جمعه با گزارش کار آمریکا کاهش پیدا کرد و پس از آن به تعطیلات پایان هفته رفت در حال حاضر اونس طلا از دو جهت متفاوت تحت‌فشار قرار می گیرد، انتظارات از سیاست انقباضی تهاجمی فدرال رزرو اهرم فشاری است که سعی می کند قیمت اونس را به پایین بکشد ولی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز عاملی است که می تواند قیمت طلا را افزایش دهد در حاضر محدوده ۱۶۸۰ دلار حمایت مهمی است که باید دید اونس طلا در مواجهه با آن چه خواهد کرد. با کاهش ۳۲ دلاری قیمت اونس طلا ارزش ذاتی سکه امامی یک پله نسبت به روز پنجشنبه کاهش یافت بازار طلا و سکه در روز قبل تنها بازار منفی بود که کاهشی شد. حباب سکه در یک قدمی دو میلیونی شدن متوقف شد و روند نزولی قیمت دلار از هفته گذشته باعث شد قیمت سکه امامی نیز در یک روند نزولی قرار بگیرد و کاهش پیدا کند به همین دلیل قیمت سکه امامی از میانگین ماهانه و ماهانه کمتر بود. سکه امامی روز قبل حمایت کانال ۱۵ میلیون تومانی را از دست داد و باید دید که آیا در ادامه می تواند پایین مرز پانزده میلیون تومانی تثبیت شود یا خیر؟

مانع پیشروی بازار ارز و سکه

قیمت دلار در بازارهای مختلف کمی نسبت به روز معاملاتی قبل بهتر شد بر اساس بررسی های دلار در بازارهای مختلف در روز پنج شنبه در کمترین سطح قیمتی خودش قرار گرفت ولی در ادامه در روز شنبه شرایط کمی متفاوت شد و قیمت ها کمی رشد کردند.

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

 با وجود رشد قیمت دلار در روز شنبه، دلار تهران در یک روند نزولی قرارگرفته است زیرا قیمت دلار در ابتدای هفته منتهی به روز شنبه بالاتر از قیمت آن در روز قبل است. سقف قیمتی دلار در روز دوشنبه در محدوده ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که اسکناس آمریکایی موفق به شکست آن نشده و در همان روز تا محدوده ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان عقب نشینی کرده است. تحلیلگران تصور می کنند در صورتی که خبرهای امیدوارکننده ای که در سقف قیمتی دلار در هفته گذشته منتشر شد تکرار نشود و از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر تازه ای نباشد قیمت دلار ممکن است رشد کند. خبر از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی پیش از انتخابات آمریکا نیز می تواند مانع شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار ارز شود.

 

جلسه سرنوشت ساز بازار سرمایه

بازار سرمایه در روز قبل مقداری مثبت شد ولی در ساعت پایانی مقداری از مسیر رفته را بازگشت.‌ سهام پالایشگاهی و خودروسازی لیدرهای اصلی نوسان مثبت شاخص کل بودند که بازار سرمایه را به سمت مثبت سوق دادند ولی عدم پافشاری آنها در محدوده های بالای قیمتی باعث شد تب معاملات در ساعت پایان بازار سرد شود. دو هفته متوالی است که نرخ بهره بین بانکی کمی کاهشی شده است، با توجه به اهمیتی که مقدار نرخ بهره بین بانکی در ذهنیت بازار سرمایه دارد روند کاهشی و تعدیل آن در صورتی که ادامه دار باشد می تواند به عنوان سیگنال بازارساز به بازار سرمایه تلقی شود.

روز گذشته رییس سازمان بورس ، مدیران هلدینگ های سرمایه در بازار بورس و وزیر اقتصاد در جلسه ای به بررسی شرایط بازار و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت بازار پرداختند، تحلیلگران معتقدند که اگر برآیند خروجی از جلسات این چنینی موجب بازگشت شاخص کل و حمایت از بازار سرمایه نشود منفی بازار و شکست حمایت شاخص کل می تواند شرایط را برای بازار سرمایه سخت تر کند زیرا با انعکاس عدم توانایی بازارساز در حمایت از بازار شرایط سخت می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید