نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19مهر

هاشمی‌رفسنجانی: این زمستان برای دنیای غرب زمستان بسیار سردی خواهد بود

کدخبر: ۵۲۶۶۳۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
هاشمی‌رفسنجانی: این زمستان برای دنیای غرب زمستان بسیار سردی خواهد بود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 مهر 1352؛ چهار اصل برای مبارزه با گرانفروشی پیشنهاد شد

کمیته انجمن شهر تهران با حضور نمایندگان احزاب، سازمان‌ها، زنان و معتمدان تهران و جمعی از افراد شهر تشکیل شد.

ابتکار تشکیل کمیته مبارزه با گرانفروشی از طرف انجمن شهر تهران یک هفته پیش عنوان گردید و از آن پس کمیته‌های متعددی پی‌ریزی شد و پیرامون نحوه مبارزه با گرانفروشی و شیوه‌های جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کنندگان مورد بحث و تبادل نظر اساسی قرار گرفت.

رئیس کمیته حمایت از مصرف‌کننده و مبارزه با گرانفروشی در این جلسه اظهار کرد: دولت سالیانه 800 میلیون تومان ضرر نان تهران و مبالغ هنگفتی نیز ضرر گوشت را متحمل می‌شود، قیمت گندم و گوشت در بازارهای جهانی افزایش یافته و دولت‌هایی که تاکنون گندم و گوشت می‌فروختند، حالا از این کار ابا دارند و در این شرایط باید همه کمک کنیم تا گرانفروشی که یکی از عوامل تخریبی در بازارهای مصرفی به‌شمار می‌آید از بین برود و تعادل لازم در امر دادوستد شهری به‌وجود آید.

در این جلسه برای اجرای طرح مبارزه با گرانفروشی چهار اصل زیر پیشنهاد شد: اول برقراری نظارت از طرف همه مصرف‌کنندگان به فروش کالاها. دوم: توجه دادن افکار عمومی به وضع قیمت‌ها در داخل و خارج کشور. سوم: تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف کالاهای کم‌ زمینه. چهارم: نظارت بر توزیع کالاها.

مسوولان کمیته اعلام کردند که قسمت اعظم این کمک‌ها باید به وسیله خانم‌های خانه‌دار که نبض اقتصاد شهری را در دست دارند، انجام گیرد.

آنگاه دکتر بابک اظهار کرد: کمیته قصد مبارزه خصمانه با فروشندگان را ندارد، بلکه اقدامات ما بیشتر جنبه اقتصادی و اخلاقی و اجتماعی دارد. او همچنین یادآور شد که اگر فروشندگان را به واقعیت توجه دهیم و به آنها تفهیم شود که زیان گران‌فروشی در مرحله نخست به خود آنها می‌رسد، حتما کمک موثری به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

19 مهر 1362؛ اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمهوری اسلامی انجام می‌شود

30 هزار آمارگر به‌منظور انجام اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به کار مشغول خواهند شد. دکتر مجید جمشیدی، معاون وزیر مشاور و رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به انجام اولین سرشماری نفوس و مسکن جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تغییرات حاصله در بافت اجتماعی و تغییر در فرهنگ جامعه و همچنین به دنبال جنگ تحمیلی که باعث تغییرات اساسی در وضعیت جمعیت کشور و به‌خصوص در پنج استان از استان‌های کشور گردید، لزوم برگزاری یک سرشماری عمومی جهت شناخت این تحولات و دگرگونی‌ها بیش از پیش احساس می‌شد.

وی افزود: برای اجرای این سرشماری سعی شده است که دقیقا ضوابط حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود و به همین منظور تمام مسائل از ابتدا بررسی شده و نیازهای آماری که از جانب ارگان‌ها و ادارات مختلف اعلام شده بود، طبقه‌بندی و از میان اقلام آماری مورد پرسش تهیه گردیده است.

در این سرشماری اطلاعات جمعیتی براساس جمع‌آوری اطلاعات آماری جوامع روستایی، شهری، عشایری است و این اولین بار است که عشایر به‌عنوان جامعه‌ای جداگانه مورد پرسش قرار می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی: این زمستان برای دنیای غرب زمستان بسیار سردی خواهد بود

اکبر هاشمی رفسنجانی، سخنگوی شورای عالی دفاع پس از تشکیل جلسه این شورا گفت: سیاست ما در شورای عالی دفاع و خدمات امام از اول این طور ترسیم شد که ما امنیت خلیج فارس را تا موقعی حفظ می‌کنیم که صادرات ما از خلیج فارس به‌طور عادی باشد و اگر روزی در جنگ هر قدرتی چه صدام و چه خارجی‌ها و ابرقدرت‌ها بخواهند ما را از نفت محروم کنند، محاسبه این موضوع برای دشمنان ما خیلی آسان است زیرا که وقتی ایران نفت نداشته باشد، طبعا خلیج فارس برای ایران ارزشی ندارد؛ زیرا که وقتی نفت نداشته باشیم احتیاج به بندر برای صدور و وارد کردن نیز نداریم. لذا این کار را برای همه کسانی که خودشان را به جنگ آلوده کردند می‌کنیم، اعم از ابرقدرت‌ها و کشورهای همسایه که به جنگ آلوده شدند و به کلی خلیج فارس را از حیز انتفاع می‌اندازیم و این تدبیری است که ما اوایل جنگ گرفتیم و روی این تصمیم هم باقی هستیم و امکاناتش را هم خوب داریم و می‌توانیم تا آن موقعی که مایل باشیم تا نفت ما به‌طور عادی امکان صدورش برقرار نشود، خلیج فارس را بسته نگه داریم و هیچ قدرتی حتی جنگ جهانی سوم نیز نمی‌تواند آن را اگر ما نخواهیم، باز کند.

لذا ما روی همان موضعمان باقی هستیم و عمل می‌کنیم و  این تهدید هم توخالی نبوده و از طرف ما شانتاژ هم نبوده و البته ما مایل به این کار نیستیم و امیدواریم که به این مرحله نرسد و اگر دشمنان ما فکر می‌کنند که می‌شود با این‌گونه تحریکات همان‌طور که در مورد آلوده کردن محیط‌زیست کرده بودند، ما را از درخواست‌هایمان منصرف کنند، چنین مساله‌ای غیرممکن است. برای ابرقدرت‌ها، غرب و به فرانسه به‌خصوص خیلی گران تمام می‌شود و فرانسه مسوول این گونه حوادث خواهد بود و دنیا هم آن را نخواهد بخشید و اگر چنین ماجرایی برای خلیج فارس پیش بیاید، مخصوصا این زمستان برای دنیای غرب، زمستان سردی خواهد بود.

19 مهر 1382؛ اولین نشست شورای مشترک تجاری ایران و اوکراین تشکیل می‌شود

اولین نشست شورای مشترک تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و اوکراین 23 مهر در شهر «کی‌یف» تشکیل می‌شود.

ریاست مشترک این نشست را سیدعلینقی خاموشی و سرگئی اسکریپچنکو، روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن دو کشور بر عهده خواهند داشت.

در اجلاس مذکور که در محل اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین تشکیل می‌شود، هیات‌های تجاری از ایران در بخش‌های مختلف نفت و گاز، مواد پتروشیمی و شیمیایی، لوازم خانگی، تجهیزات ذوب‌آهن، استخراج معدن و ... شرکت می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید