نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 مهر

لایحه واگذاری مبارزه با گرانفروشی به نیروهای مسلح تهیه شد

کدخبر: ۵۲۷۲۸۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
لایحه واگذاری مبارزه با گرانفروشی به نیروهای مسلح تهیه شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 مهر 1352؛ لایحه واگذاری‌ مبارزه با گرانفروشی به نیروهای مسلح تهیه شد

امروز اطلاع یافتیم در اجرای اوامر ملوکانه در مورد واگذاری امر مبارزه با گرانفروشی به نیروهای مسلح شاهنشاهی و مجازات گرانفروشان و محتکرین طرح مخصوصی تهیه و تنظیم گردیده است که اکنون توسط مسوولان تحت بررسی نهایی است.

اظهار نظر می‌شود به‌منظور تامین کامل منافع مصرف‌کنندگان و جلوگیری از سوء‌استفاده متخلفین و ریشه‌کنی عوامل گرانفروشی تشریک مساعی نیروهای شاهنشاهی از راه‌حل‌های موثر به شمار می‌آید.

طرح مزبور هم‌اکنون مراحل نهایی بررسی خود را طی می‌کند و انتظار می‌رود با اجرای این طرح مساله گرانفروشی برای همیشه در ایران ریشه‌کن شود.

قیمت جدید کلیه کالاها تا آخر مهر اعلام می‌شود

کمیته بررسی قیمت‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن که از اواسط هفته گذشته با شرکت 9 تن از مقامات اتاق تشکیل شده است دیشب با انتخاب گروهی دیگر از مقامات اتاق برای عضویت در این کمیته، تقویت شد.

از امروز با تقویت کمیته، کار اعضای کمیته تقسیم شد و هر نفر مامور تماس با صنعت و رشته خاصی از صنایع و مراکز تولیدی داخلی شد.

تقسیم کار فرصت بیشتری به اعضای کمیته خواهد داد تا هرچه زودتر در مهلتی که وزارت اقتصاد برای تعیین و اعلام قیمت‌ها از جانب صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی پیش‌بینی کرده است، قیمت کالاها برای اطلاع عموم تعیین و آگهی شود.

این مهلت آخر مهرماه جاری خواهد بود و صاحبان صنایع و تولیدکنندگان موظف و مکلفند قیمت‌های جدید خود را اعلام کنند.

بعد از دیروز همچنین 25 تن از تولیدکنندگان روغن نباتی، پودر رختشویی و صابون در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با حضور دکتر عاقلی، مدیرعامل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا که مامور خرید مستقیم و توزیع 25 قلم از نیازمندی‌های بیش از 10 میلیون نفر از کشاورزان شده است، تشکیل جلسه دادند و مذاکراتی پیرامون خرید روغن نباتی، پودر رختشویی و صابون آغاز شد.

بعد از ظهر امروز نیز کمیته دیگری با شرکت تولیدکنندگان کفش و مقامات سازمان تعاون مصرف شهر و روستا تشکیل می‌شود تا برای خرید کفش موردنیاز کشاورزان تصمیمات اتخاذ شود.

24 مهر 1372؛ بانکداران آلمان مخالف اتحاد پولی اروپا هستند

دادگاه قانون اساسی آلمان با پایان دادن به رسیدگی شکایات وارده علیه پیمان «ماستریخت» موافقت مشروط خود را با آن اعلام کرد.

در حالی که محافل اقتصادی و صنعتی آلمان که به شدت در پی اتحاد پولی اروپا هستند از رای صادره و موافقت نهایی قانونی با پیمان ماستریخت بسیار خرسند شدند، بانکداران آلمانی همچنان مخالف این اتحاد پولی اروپا هستند.

بانکداران آلمانی طی بیانیه‌ای اعلام کردند، زمان مناسب برای یک سیستم پولی واحد در اروپا هنوز فرانرسیده است.

ازسوی دیگر، با وجودی که دولت «هلموت کهل» صدراعظم آلمان، تاکنون تبلیغات زیادی برای جلب رضایت مردم آلمان با سیاست‌ اتحاد اروپا به راه انداخته، بیم اکثر آلمانی‌ها از این طرح کم نشده است.

همچنین با خروج «لیر» ایتالیا و «پوند» انگلیس از سیستم پولی اروپا و کاهش ارزش واحدهای پول اسپانیا و پرتغال در این سیستم، صاحب‌نظران اقتصادی آلمان معتقدند بدهی بیش از حد، کسری بودجه و نرخ تورم بالا در کشورهای بازار مشترک، سیستم پولی واحد اروپا را به خطر انداخته است.

24 مهر 1382؛ 3 منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به زودی ایجاد می‌شود

مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران گفت: هم‌اکنون زمینه‌های لازم و تسهیلات فراوانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور فراهم شده است.

حسین نصیری در جمع تعدادی از نمایندگان شرکت‌ها، موسسات اقتصادی و بانک‌های فرانسوی در پاریس افزود: در زمان حاضر ایران دارای سه منطقه آزاد فعال شامل کیش، قشم و چابهار است که امکان سرمایه‌گذاری خارجی در تمام زمینه‌ها در آن وجود دارد.

وی گفت: براساس برنامه پیش‌بینی شده سه منطقه جدید «الوند» ]اروند[ در جنوب کشور، «ارسباران» در ناحیه شمال غربی و حوزه کشورهای آذربایجان و ارمنستان و منطقه آزاد «انزلی» در شمال کشور ایجاد خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران افزود: مناطق ویژه در کشور نیز به سرعت در حال توسعه است و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده از 18 منطقه به 28 منطقه افزایش یابد.

نصیری در پایان بر آمادگی کامل مناطق آزاد کشور برای همکاری همه‌جانبه با فرانسه در تمامی بخش‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت بانکی و دانشگاهی تاکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید