تخلف یک میلیاردی در صنف مرغ فروشان /مقام وزارت کشاورزی: خب دزدها را هم می گیرند، مگر دزدی تمام شده؟!

کدخبر: ۵۲۷۷۹۴
زنجیره گران‌فروشی مرغ به ادعای اکثر مرغ فروشان به مرغداری‌ها برمی‌گردد که مرغ زنده را باقیمتی بیش از قیمت مصوب (41 هزار تومان) و در برخی موارد باقیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رسانند.
تخلف یک میلیاردی در صنف مرغ فروشان /مقام وزارت کشاورزی: خب دزدها را هم می گیرند، مگر دزدی تمام شده؟!
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه خراسان در گزارشی در باره بازار مرغ در استان های شمال شرق کشور نوشت: شرکت‌های توزیع  به فروش مرغ باقیمت های  61 و 63 هزار تومان به مغازه‌داران اقدام می‌کنند. در نهایت قیمت مرغ حدود 66 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. در این میان هرچند برخی از مرغ فروشان به فروش مرغ باقیمت مصوب اقدام می‌کنند، اما اکثر آنان برای خرید مرغ باقیمت حداقل 61 هزار تومان از شرکت‌های توزیع اظهار گلایه می‌کنند.

این‌ها در حالی است که مدیر بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی‌ها به دلیل ضعف نظارت می‌گوید: «در دزدی هم دزد را می‌گیرند و مجدد دزدی می‌شود.» وضعیت آشفته‌بازار مرغ فقط به گران‌فروشی منتهی نمی‌شود، بلکه برخی از مرغ فروشان از کمبود مرغ گرم نیز صحبت می‌کنند، به گونه ای که یکی از مرغ فروشان دراین‌باره ادعا می‌کند: قبلا روزانه یک تن تا یک و نیم تن مرغ خریداری می‌کردیم، اما به تازگی این میزان به 200 کیلو رسیده است. این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند که کمبود نداریم و فقط مصرف مرغ کاهش یافته است.

تخلف تقریبا یک میلیاردی صنف مرغ فروشان در شهریور ماه

ناصر شعربافیان، مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره دلیل گرانی مرغ می‌گوید:  تولیدکنندگان مرغ گرم در کشور از طریق تشکلی که دارند قیمت تمام شده خودشان را بالاتر از قیمت‌های مصوب تنظیم بازار کشور اعلام می‌کنند و می‌گویند قیمت مصوب برای ما صرف نمی‌کند. با این حال رعایت قیمت مصوب لازم الاجراست با این توضیح که هم اکنون میزان مصرف گوشت مرغ گرم بر اساس شواهد و قراین در بین مردم کاهش یافته است. چون خانواده‌ها بیشتر به سمت مصرف گوشت قرمز رفته‌اند که در مقایسه با گوشت مرغ قیمت مناسب تری دارد. به واحدهای تولیدی هم اعلام کردیم اجازه فروش بیشتر از نرخ مصوب ندارند.

وی خاطر نشان کرد: اگر واحدهایی در حال توزیع با قیمت مصوب و قانونی هستند وظیفه خود را انجام می‌دهند، هرچند این میزان کم باشد. وی درباره میزان بازرسی‌ها گفت: در شهریور امسال هزار و 89 مورد بازرسی منجر به تشکیل 96 پرونده تخلف  با ارزش ریالی حدود یک میلیارد تومان شد.

کاهش مصرف مرغ

مدیر بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که اگر نظارت وجود دارد پس چرا در بازار تخلف گران فروشی زیادی وجود دارد، می‌گوید: خب در دزدی هم دزد را می‌گیرند و مجدد دزدی می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم چون دزد را گرفتیم دزدی قطع می‌شود. ما درصدی از تخلفات را می‌توانیم کشف و تنظیم پرونده کنیم. دقیقا مثل این می‌ماند شما به نیروی انتظامی بگویید تمام دزدان را بگیرید و دیگر دزدی نشود. اگر این شدنی است، فرمایش شما برای بازرسی و نظارت هم شدنی است.

وی درباره کمبود گوشت مرغ و مرغ زنده می‌گوید: تولید مرغ کاهش یافته چون میزان مصرف کاهش یافته اما به هیچ عنوان کمبود نداریم. وی افزود: قیمت مصوب مرغ منجمد هر کیلو گرم 45 هزار تومان فروش توسط امور پشتیبانی دام و 48 هزار تومان فروش برای مصرف کننده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید