رصد بازار خودرو؛

ده نکته کاربردی برای خرید ماشین چینی در ایران!+عکس

کدخبر: ۵۲۸۰۲۵
پیدا کردن خودرویی زیبا، کم استهلاک و مدرن و خوش استایل در بازار ایران کار آسانی نیست، اما به قول یک مثل چینی «انتخاب هزاران سرباز آسان و یافتن یک ژنرال خوب دشوار است.»
 ده نکته کاربردی برای خرید ماشین چینی در ایران!+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گجت نیوز، این رسانه در گزارشی درباره ده نکته مهم نوشته که در زمان خرید خودروی چینی بهتر است حتما به آنها توجه داشته باشید.

خرید خودرو چینی با ۱۰ نکته طلایی

از سال ۱۳۹۶ به بعد و همزمان با ممنوع شدن واردات خودرو صنعت خودروی چین نیز رونق گرفت و چینی‌ها تنها کسانی بودند که بی‌ توجه به تحریم‌های ایران همچنان به فعالیت خود در بازار ایران ادامه دادند. امروزه خودروهای چینی پای ثابت بازار داخلی ما شده‌اند و خیلی زود جای خود را در میان مشتریان ایرانی باز کرده‌اند.

خرید خودرو چینی

از طرف دیگر خودروهای چینی نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط خاورمیانه از جمله عربستان، امارات متحده عربی و قطر نیز حضور موفق و پر رونقی داشته‌اند. اگرچه پیش‌تر گفته می‌شد که خودروهای چینی تقلیدی ضعیف از محصولات خودروسازان مطرح جهان است، اما این روزها نظر بر این است که کیفیت آنها بهبود یافته و پخته‌تر از گذشته شده‌اند.

اگر این روزها قصد خرید خودروی چینی دارید و بین تنوع بالای این محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه مردد مانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را دنبال کنید. اگر نکاتی را که در ادامه ذکر می‌کنیم با دقت به کار ببندید مسلما انتخاب خوبی خواهید داشت. البته پیدا کردن خودرویی زیبا، کم استهلاک و مدرن و خوش استایل در بازار ایران کار آسانی نیست، اما به قول یک مثل چینی «انتخاب هزاران سرباز آسان و یافتن یک ژنرال خوب دشوار است.»

۱۰ نکته طلایی برای بازار چینی شده ایران

همان‌طور که گفتیم صنعت خودروسازی چین تا همین نیم دهه گذشته در بخش فنی عملکرد ضعیفی داشت به طوری که برای مشخصات فنی خودروهای خود از فناوری‌های دست چندم ژاپنی، اروپایی و آمریکایی بهره می‌برد. از طرف دیگر در بخش طراحی نیز از کمپانی‌های صاحب نام کره‌ای، ژاپنی و آلمانی تقلید به عمل می‌آورد و بدنه اکثر خودروهای چینی نامتقارن بود و هارمونی مناسبی نداشت.

تصاویر | ده نکته مهم و ضروری که باید برای خرید خودروی چینی حتما در یاد داشته باشید !

امروزه دیگر خبری از آن دوران نیست و صنعت خودروسازی چینی‌ها وارد عصر جدیدی شده است. بازار ایران نیز به علت تحریم‌ها و ممنوعیت واردات و از طرفی بی‌کفایتی خودروسازان داخلی نتوانسته به خودکفایی برسد و به همین دلیل به مونتاژ خودروهای چینی می‌پردازیم. هم‌اکنون می‌توان گفت چینی‌ها در بازار داخلی ما و در هر رده قیمتی و کلاس بدنه‌ای دارای یک خودروی جدید هستند.

در چنین شرایطی که بازار کشور ما پر شده از محصولات ساخت چین با کیفیت‌های مختلف و تنوع بالا، انتخاب کردن یک خودروی چینی مناسب و با کیفیت کار بسیار دشواری شده است. به همین خاطر امروز قصد داریم به معرفی ده نکته طلایی پیرامون خرید خودروی چینی خوب بپردازیم.

۱. ایمنی خودرو و آمارهای درست

متاسفانه امروزه خودروهای چینی در هر کلاس بدنه‌ای پر زرق و برق و جذاب و مدرن طراحی می‌شوند تا بتوانند مشتریان خود را مجذوب هویت بصری آن کنند و کمبود و کاستی‌ها را در پس این زیبایی‌ها پنهان کنند. هرگز به خودتان چنین اجازه‌ای را ندهید که آپشن‌های لوکس و جذاب و امکانات به‌روز و طراحی اسپرت خودروهای چینی قاپ شما را بدزدند.

بررسی تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال و حقیقت آمارهایی که در پس این ایمنی خودروها وجود دارد را از یاد نبرید. موسسه C-NCAP تنها موسسه در چین است که ایمنی خودروهای چینی را مورد بررسی قرار می‌دهد و تا ۵ ستاره به آنها اعطا می‌کند. باید حتما توجه داشته باشید که اغلب خودروهای چینی حداقل دارای ۴ ستاره روی شانه خود هستند.

خرید خودرو چینی

در واقع می‌توان گفت این موسسه ایمنی خودرو به هیچ وجه آمار درست و دقیقی نمی‌دهد و بر خلاف یورو انکپ اروپا گزارش‌های جامع و مانعی ندارد. بنابراین نمی‌توان ستاره‌های دریافتی یک خودرو را ملاک بهتر یا بدتر بودن آن در نظر گرفت. می‌توانید در جهت بالا بردن دانش و اطلاعات خود از مطالب منتشر شده در سایت‌های روسی و آمریکای لاتین نیز بهره ببرید.

۲. حجم و قدرت موتور مهم است

امروزه اغلب خودروهای چینی که در بازار ایران مونتاژ شده‌اند، مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربوشارژ بوده‌اند. باید در نظر داشته باشید که خرید خودروهایی با پیشرانه توربوشارژ خصوصا برای خودروهای اسپرت و مدرن حیاتی است، اما این موتورها مشکلات خاص خودشان را دارند.

باید قبل از این که خودروی چینی بخرید، نسبت قدرت پیشرانه به وزن خودرو را مد نظر قرار دهید. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است بدون در نظر گرفتن این نسبت به وجود بیاید، کاهش کشش خودرو در سربالایی‌ها و مسیرهای جاده‌ای است. از طرفی با این مشکل ممکن است استهلاک خودروی شما افزایش یابد.

خرید خودرو چینی

۳. گیربکس مهم است و آن را جدی بگیرید

خودروهای حال حاضر بازار ایران دارای انواع و اقسام گیربکس‌های دستی و اتوماتیک هستند. در سال‌های اخیر مشتریان تقاضای زیادی برای گیربکس‌های اتوماتیک داشته‌اند و تعداد خودروهایی که دارای این مشخصه هستند نیز روز به روز در حال افزایش است. انواع گیربکس‌های حال حاضر بازار ۴ یا ۶ سرعته تیپ ترونیک، سی وی تی، AMT و دو کلاچه است.

بهتر آن است که پیش از خرید خودرو راجع به جزئیات گیربکس آن و حتی نحوه عملکرد آن اطلاعاتی کسب کنید. برای مثال شاید بدانید که گیربکس‌های CVT نمی‌توانند شتاب خوبی برای خودرو به ارمغان بیاورند یا رانندگی با جعبه دنده‌های دو کلاچه قلق خاصی دارد و باید از آن آگاه باشید. مسئله مهم اینجاست که یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین چینی‌ها مربوط به گیربکس آنهاست.

۴. صحبت کردن با مالکان خودروهای چینی دست دوم

اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید کارکرده یا دست دوم است سعی کنید حتما با مالکان قبلی آن صحبت کنید و درباره مشکلات احتمالی خودرو با آنها گفتگو کنید. از طرفی کار بهتر این است که خودرو را در حضور خود مالک قبلی به تعمیرگاه و نمایندگی‌ها ببرید و اطلاعاتی درباره خودروی مد نظرتان کسب کنید.

از دیگر نکات مهم این است که برای خرید خودروی چینی عجله نکنید و به محض ورود یک خودروی چینی تازه وارد به کشور برای خرید آن صف نکشید یا ثبت نام نکنید، چرا که ممکن است این خودروهای جدیدالورود مورد استقبال خریداران قرار نگیرند و خیلی زود فروش یا مونتاژ آنها متوقف شود. در این صورت خدمات پس از فروش آنها نیز متوقف می‌شود و یک خودروی بدون خریدار روی دست شما خواهد ماند.

خرید خودرو چینی

۵. اطلاع داشتن از مشخصات فنی دقیق

شاید هنگام خرید یک خودروی چینی فروشنده به شما کاتالوگ آن خودرو را بدهد و از شما بخواهد آن را مطالعه کنید تا بدین وسیله از مشخصات دقیق خودرو مطلع شوید؛ اما باید بگوییم که این روش خوبی نخواهد بود، چرا که به علت گستردگی و تنوع بالایی که خودروهای چینی دارند ممکن است خودروی خریداری شده با آنچه در کاتالوگ است متفاوت باشد.

از همین روی به کاتالوگ خودروهای چینی و خصوصا کاتالوگ خودروهایی که کمتر شناخته شده‌اند اکتفا نکنید و حتما اطلاعات فنی خودرو را از سایت‌های معتبر و مرجع و نمایندگی‌ها به دست آورید. گاهی اوقات شرکتی که خودروی چینی را در ایران مونتاژ می‌کند روی آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن مانور می‌دهد و همین می‌تواند مشتریان را به اشتباه بیندازد.

۶. چک کردن خدمات پس از فروش خودرو

هیچ یک از مشتریان دوست ندارند خودرویی بخرند که خدمات پس از فروش آن خوب نیست، چرا که در این صورت صاحبان این خودروها با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین پیش از آن که خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید ابتدا سری به کیفیت خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های آن در سراسر کشور بیندازید.

برای این که در این خصوص بهترین مشورت‌ها را بگیرید و از نظرهای تخصصی و غیرجانب‌دارانه بهره‌مند شوید بهتر است سراغ مشاوران بی طرف پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش و راهنمای خرید یا مالکانی که سوار خودروی مد نظر شما هستند مراجعه کنید.

خرید خودرو چینی

۷. خودروی چینی را نباید زود به زود عوض کنید

فرض کنید یک خودروی اروپایی وارد بازار ایران می‌شود و چندین سال از حضور آن در بازار داخلی ما می‌گذرد. آیا شما تمایلی برای خرید نسخه دست دوم این خودروی با کیفیت اروپایی دارید؟ اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید یک خودروی بی‌کیفیت صفر یک خودروی با کیفیت کارکرده بخرند.

خودروهای چینی که در بازار وجود دارند دارای دست دوم‌های ضعیف‌تری نسبت به سایر برندها هستند. ناگفته نماند این مشکل امروزه تا حدودی و در مورد برخی از خودروها برطرف شده و بهبود یافته است. متاسفانه مشکل اینجاست که در ایران خودروی هر فرد سرمایه او را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان موقع خرید ریسک کرد.

از همین جاست که اهمیت انتخاب یک خودروی مناسب دوچندان می‌شود و باید در نظر داشته باشید که هرگز به سراغ خودروهای کمتر شناخته شده نروید. از طرف دیگر پیشنهاد ما این است که اگر خودروی چینی صفر خریدید، آن را برای مدتی طولانی نگه دارید چرا که فروش آن می‌تواند افت قیمت بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

خرید خودرو چینی

۸. به آگهی‌های خودروی مورد نظر خود سایت‌های خرید و فروش سر بزنید

یکی از راه‌های خوبی که می‌توانید با آن متوجه شوید آیا بازار خرید و فروش آن داغ است یا خیر این خواهد بود که به سایت‌های خرید و فروش خودرو سر بزنید و ببینید خودروی مد نظر شما چند روز است که فروش نرفته! البته بدیهی است که باید تعداد آگهی‌های زیادی را مورد بررسی قرار دهید و به یک یا چند تا بسنده نکنید.

از طرف دیگر بد نیست شماره تماس صاحبان خودروهای قدیمی‌تری را که به فروش رسیده‌اند بردارید و از مالکان پیشین آنها درباره خرید آن مشورت کنید. این افراد از بهترین مشاوران برای شما محسوب می‌شوند، چرا که هم خودروی مورد نظر شما را داشته‌اند و هم آن را فروخته‌اند. از طرف دیگر این عده چون خودروی خود را فروخته‌اند دیگر تعصبی روی آن ندارند.

۹. خریداری خودروی چینی دست دوم با کارکرد پایین

همان‌طور که گفتیم، همین که خودروی چینی را خریداری کنید از قیمت آن کم خواهد شد. بنابراین بهتر آن است که به جای خرید یک خودروی چینی صفر کیلومتر به دنبال خرید نسخه‌هایی بروید که کارکرد زیر ۱۰ هزار کیلومتر دارند. البته اگر روی خودروی خود حساس هستید باید اقدام به خرید نسخه صفر آن کنید.

۱۰. استفاده از خدمات پیش از خرید شرکت‌ها

می‌توانید با مقایسه خودروهای صفر کیلومتر با نمونه‌های کارکرده آنها که برای همان سال یا یک مدل قدیمی‌تر هستند به این نکته مهم پی ببرید که کدام خودروها دچار افت قیمت بیشتر و کدام یک افت قیمت کمتری شده‌اند. در حال حاضر بهترین خودروهای مونتاژی چینی متعلق به سه خودروسازی بهمن موتور، مدیران خودرو و کرمان موتور است.

خرید خودرو چینی

یک ویژگی خوبی که شرکت‌های خودروسازی فراهم می‌کنند امکان تست درایو خودرو در محیط نمایندگی‌ها و شرکت‌ها است تا مشتریان بتوانند پیش از خرید آن خودرو کیفیت سواری و اطلاعات دیگر را دریابند. بنابراین اگر قصد دارید یک خودروی چینی خریداری کنید سری به نمایندگی‌ها و یا شرکت‌های سازنده آن بزنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید