نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 مهر

لایحه عملیات بانکی بدون ربا براساس رساله امام نوشته شد

کدخبر: ۵۲۸۴۸۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
لایحه عملیات بانکی بدون ربا براساس رساله امام نوشته شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 مهر 1362؛ لایحه عملیات بانکی بدون ربا براساس رساله امام نوشته شد

از اول بهمن‌ماه سال‌جاری نظام جدید بانکی براساس قوانین عالیه اسلام در بانک‌ها به اجرا درخواهد آمد. به همین منظور و برای آمادگی و آموزش کارکنان سیستم بانکی و همچنین آشنا کردن و مشتریان بانک‌ها تدارکاتی انجام شده است.

محمدجواد وهاجی، دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: بعد از اینکه لایحه عملیات بانکی بدون ربا از طریق هیات دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و همزمان با بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال گذشته، ‌بانک مرکزی به این نتیجه رسید که با توجه به موارد ذکرشده در لایحه که با استفاده از رساله امام و تحریرالوسیله نوشته شده بود، این لایحه تصویب شده تلقی شود و براساس همین پیش‌بینی، بانک مرکزی سعی کرد مقدمات اولیه اجرای این قانون را فراهم آورد و براساس همین پیش‌بینی بانک مرکزی سعی کرد مقدمات اولیه اجرای این قانون را فراهم آورد و به همین منظور به پیشنهاد شورای عالی بانک‌ها و تصویب مجمع عمومی بانک‌ها 3 کمیسیون ویژه برای تدارک اجرای قانون تشکیل شد که یکی در زمینه آموزش کارکنان است که در اجرای این لایحه دخالت مستقیم دارند، دوم کمیسیونی در زمینه تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی و حسابداری و تفاوت قراردادهای مربوطه و کمیسیون سوم در رابطه با مسائل تبلیغاتی در سطح جامعه.

وی افزود: طبق برنامه پیش‌بینی‌شده از بانک‌ها خواسته شده است که تا اول بهمن‌ماه سال‌جاری آموزش کلیه کارکنان را در این زمینه به پایان رسانند.

دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که براساس عقود شرعی تاکنون بانک‌ها چه معاملاتی انجام داده‌اند، گفت: خوشبختانه طی سال گذشته بیش از 100 میلیارد ریال براساس عقود شرعی توسط بانک‌های سراسر کشور معامله انجام پذیرفته و نرخ متوسط بازدهی این عقود بیش از نرخ بهره یعنی بیش از 12 درصد بوده است.

وی گفت: بیشتر این عقود در رابطه با مضاربه و مشارکت مدنی است.

27 مهر 1372؛ ایران رسما از «گات» درخواست عضویت می‌کند

ایران پس از پایان مذاکرات دور اروگوئه به‌طور رسمی از «گات» (موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت) درخواست عضویت خواهد کرد.

این مطلب را سیروس ناصری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در دیدار با «پیتر ساترلند» دبیرکل «گات» عنوان کرد.

وی افزود: تغییرات اساسی ساختاری پیش‌بینی‌شده در دو برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی پنجساله و رشد بالای اقتصادی همگام با افزایش صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران، حضور کشور ما را در موافقت‌نامه «گات» ضروری می‌سازد.

«پیتر ساترلند» در این دیدار عضویت ایران را در «گات» حائز اهمیت خواند و آمادگی این نهاد را برای همکاری و ارائه مشاوره و کمک به ایران در طی مراحل عضویت اعلام کرد.

وی افزود: برخلاف آنچه از مطبوعات و رسانه‌ها برداشت می‌شود، «گات» منحصر به آمریکا و اروپا نیست و کشورهای در حال توسعه در همه مراحل تصمیم‌گیری نقش دارند و امتیازات خوبی نیز در مذاکرات «گات» به‌دست آورده‌اند.

تاکنون 111 کشور جهان به عضویت گات درآمده‌اند.

27 مهر 1382؛ تولید بنز در ایران قطعی شد

نایب رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو گفت: توافقنامه ایران‌خودرو با شرکت بنز آلمان برای تولید بنز آماده است که در صورت بروز نکردن مشکلات سیاسی امضا خواهد شد.  

دکتر رحیم اسماعیلی با تاکید بر قطعی بودن تولید بنز در کشور ازسوی ایران‌خودرو گفت: با امضای این توافقنامه، 1.5 سال بعد تولید خودروهای بنز در ایران آغاز می‌شود.

وی پیش‌بینی اولیه برای تولید بنز را حدود 5 هزار دستگاه ذکر کرد.

‌دکتر اسماعیلی با اعلام این خبر که بدون در نظر گرفتن افزایش تولید، سود شرکت ایران‌خودرو در سال آینده حدود 120 میلیارد تومان افزایش می‌یابد، ‌گفت: ایران‌خودرو امسال حدود 60 میلیارد تومان هزینه مالی دارد که به‌دلیل تغییر روش از سال 82 به سال 83 منتقل شده است.

احمد توکلی مناظره نمی‌کند

احمد توکلی مناظره با دکتر مسعود نیلی در مورد «استراتژی توسعه صنعتی» را نپذیرفت.

چندی پیش دکتر به همراه 9 استاد دانشگاه ضمن ارسال نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور انتقادات خود بر طرح «استراتژی توسعه صنعتی» که با تلاش 68 کارشناس و استاد دانشگاه به سرپرستی دکتر نیلی تدوین شده است، مطرح و خواستار تغییرات بنیادی در آن شدند.

با انتشار این نامه که نویسندگان آن به «جهانی‌سازی»، «حذف موانع غیرتعرفه‌ای و تعرفه‌ای واردات» و «آزادسازی بی‌قید و شرط جریان سرمایه خارجی» انتقاد کرده بودند، دکتر مسعود نیلی اعلام کرد «با وجود اینکه در تهیه این نامه از نگاه سیاسی به جای پشتوانه علمی استفاده شده و علی‌رغم اینکه متن نامه نشان‌دهنده این است که نویسندگان، کتاب استراتژی توسعه صنعتی را مطالعه نکرده‌اند، حاضرم با نویسندگان نامه انتقادی به رئیس‌جمهور در حضور کارشناسان علم اقتصاد مناظره کنم.»

پس از اعلام آمادگی دکتر نیلی، جمعی از روزنامه‌نگاران اقتصادی با نیت هموار کردن مسیر برگزاری مناظره با دکتر توکلی ارتباط برقرار کرده و خواستار نظر وی در این خصوص شدند که پس از گذشت چند روز دکتر توکلی اعلام کرد که حاضر به مناظره نیست.

27 مهر 1392؛ واشنگتن به دنبال آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران

پایان مثبت و امیدبخش مذاکرات دو روزه ژنو که همزمان با موافقت کنگره برای آغاز به کار دولت آمریکا بود، موقعیت دولت آمریکا را برای اتخاذ تصمیمات گام‌به گام درخصوص برداشتن تحریم‌ها در وضعیت دشواری قرار داده است.

یک مقام علی‌رتبه دولت آمریکا گفت که واشنگتن به‌دنبال دور جدید مذاکرات دلگرم‌کننده با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش در حال سبک و سنگین کردن پیشنهادی برای کاهش فشار تحریم‌ها به تهران از طریق پیشنهاد دادن: دسترسی ایران به میلیاردها دلار درآمدی است که مسدود شده است به شرطی که دولت ایران گام‌های مشخصی را برای کاهش برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ کند.

در همین ارتباط و طبق گزارش بلومبرگ، 50 میلیارد دلار از پول ایران در بانک‌های سراسر جهان مسدود شده که این اقدام به خاطر تلاش‌های کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری آمریکا است. چند مقام دولتی آمریکا به جفری گلدبرگ، خبرنگار بلومبرگ گفته‌اند که آماده‌اند به مذاکره‌کننده‌های ایرانی که در حال حاضر در ژنو هستند، پیشنهاد دسترسی به دست‌کم بخشی از این پول را در ازای دریافت امتیازاتی از برنامه هسته‌ای ایران بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید