نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29 مهر

ارزیابی مثبت وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس از مذاکرات تهران

کدخبر: ۵۲۸۶۹۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ارزیابی مثبت وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس از مذاکرات تهران

 

29 مهر 1352

صادرات نفت عربستان به آمریکا قطع شد

عربستان سعودی و الجزایر که در میان کشورهای عرب بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان نفت و گاز مایع به آمریکا هستند، دیروز اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند تمام صادرات نفت و گاز خود را به آمریکا قطع کنند.

رادیوهای ریاض و الجزایر اعلام کردند که این تصمیم به تلافی ادامه ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل گرفته شده است. عربستان سعودی و الجزایر سومین و چهارمین کشورهای عرب صادرکننده نفت هستند که تصمیم گرفته‌اند آمریکا را از صادرات نفتی خود محروم کنند. نظیر این تصمیم قبلا از طرف دولت لیبی و امارت ابوظبی نیز گرفته شده است.

عربستان در نیمه دوم سال‌جاری روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است.

شرکت نفت آرامکو که عمده‌ترین قسمت نفت عربستان سعودی را استخراج می‌کند در ماه‌های اخیر در نظر داشته است تولیدات خود را به میزان وسیع‌ توسعه دهد تا به آمریکا کمک کند که بر کمبود روزافزون نفت در این کشور فائق آید.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 مهر 1382؛ ارزیابی مثبت وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس از مذاکرات تهران

کمال خرازی، وزیر امور خارجه پس از مذاکره با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلسی خود در تهران اعلام کرد که این مذاکرات بسیار خوب و رضایت‌بخش بود.

وی گفت: مدیران کل وزارتخانه‌های خارجه چهار کشور در حال مذاکره برای تهیه بیانیه پایانی هستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر این متن تهیه و اعلام شود.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در دیدار و گفت‌و‌گو با وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس روی شفافیت نسبت به فعالیت گذشته و آینده ایران تاکید کردم؛ چون ما به‌دنبال برنامه غیرقانونی نیستیم ولی باید حقوق ما محفوظ بماند.

خرازی تصریح کرد: آنچه مشروع است، برای ما باید محترم شمرده شود و به عزت و امنیت ما باید توجه شود.

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس امروز با دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار می‌کنند.

رتبه اول ایران در فرار مغزها

ایران در بین 91 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه مقام اول را در زمینه مهاجرت نخبگان داراست.

محمدعلی نجفی، مشاور عالی وزیر صنایع و معادن و رئیس کنفرانس توسعه منابع انسانی در مورد آمار مشخصی در مورد فرار مغزها یا مهاجرت نخبگان از کشور گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند تعداد کسانی که به‌عنوان افراد نخبه از کشور خارج شده‌اند را مشخص کند؛ چراکه برای فرد نخبه در هر کشور یک تعریف مشخص وجود دارد و در کشور ما متاسفانه تعریف مشخصی برای فرد نخبه وجود ندارد.

نجفی تصریح کرد: مساله‌ای که در حال حاضر در بین اغلب مردم باب شده، این است که مردم خارج شدن افرادی که برای ادامه تحصیل در مدارج دکترا و بالاتر به خارج از کشور می‌روند را به‌عنوان مهاجرت نخبگان تلقی می‌کنند؛ درصورتی‌که این افراد بعد از پایان دوره تحصیلاتشان به ایران بازخواهند گشت.

29 مهر 1392؛ پایان 39 ماه افزایش تورم

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند افزایشی نرخ «تورم میانگین» در مهرماه متوقف می‌شود و از آبان‌ماه اقتصاد کشور شاهد کاهش نرخ تورم خواهد بود.

روند افزایشی نرخ تورم میانگین از شهریورماه 139 آغاز شد و از آن زمان به بعد، اقتصاد ایران با افزایش پیوسته و ماه به ماه نورخ تورم مواجه بوده است. به طوری که تورم از نرخ 8.8 درصد در مرداد سال 1389 به رقم 40.1 درصد در شهریورماه سال جاری رسیده است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که حتی در صورت تورم ماهانه صفر درصدی در مهرماه نیز، نرخ تورم با «تورم میانگین» در این ماه افزایشی خواهد بود اما از آبان‌ماه نرخ تورم مجددا به سطح حدودا 40 درصدی کاسته شده و مسیر نزولی تورم آغاز خواهد شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان عواملی مثل «تغییر در انتظارات» به دنبال تحول در روابط خارجی و نیز «راهکارهای دولت در جبران کسری بودجه» بر روند تورمی آینده اثرگذار خواهد بود.

بر این اساس، برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند دولت به جای راهکارهای آزموده‌شده برای جبران کسری بودجه (مثل استقراض از بانک مرکزی) که اثرات تورمی بیشتری برای اقتصاد کشور دارد، از طریق تعدیل در قیمت‌ها به‌دنبال ایجاد توازن در بودجه نامتوازن کنونی خود باشد.

حمایت بخش خصوصی از مذاکرات ژنو

بیست و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با محوریت حمایت از مذاکرات ژنو و تاکید بر تسهیل شرایط برای صادرات در شرایطی به پایان رسید که با خبر خوش رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنی‌بر آغاز زودهنگام دریافت تسهیلات ده‌ها میلیارد دلاری خارجی همراه بود.

محمد نهاوندیان در این نشست با اشاره به تاثیر تحرکات دیپلماتیک بر اقتصاد کشور تصریح کرد: این نکته شایسته تقدیر هرچه بیشتر است اگر ما بتوانیم غیرتمندانه از همه حقوق ملت ایران پاسداری کنیم و با رسمیت بخشیدن به حقوق هسته‌ای کشورمان از حق پیشرفت اقتصادی کشور حراست کنیم و موانع سر راه حضور اقتصاد جهانی را برداریم، مطمئنا می‌تواند توفیق بزرگی باشد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه با ابتکاراتی که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، امید می‌رود که این توفیق حاصل شود، تاکید کرد: تاثیرات مثبت اقتصادی این رویکرد بر هیچ ناظری پوشیده نیست و ما آثار آن را شاهد هستیم و اگر به مرحله توافق برسیم، حتما پیامدها و برکات بیشتری ملموس خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اجلاس اعضای شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان در هامبورگ اشاره کرد و افزود: نحوه برخورد و ابراز اشتیاق به کسب اطلاع بیشتر از رویکرد جدید دیپلماسی ایران و همکاری‌های دوجانبه در این اجلاس با گذشته قابل‌قیاس نبود.

موافقت کمیته اقتصادی مجلس با حذف یارانه سه دهک

کمیسیون برنامه و بودجه و کمیته اقتصادی مجلس به حذف یارانه سه دهک از یارانه‌بگیران رای مثبت دادند. در صورت موافقت کلیه نمایندگان، دولت موظف می‌شود حداکثر سه ماه پس از تصویب اصلاحیه لایحه بودجه 92، این مصوبه را اجرا کند.

جعفری قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها اعضای کمیته با حذف 30 درصد افرادی که در جامعه دارای درآمد بالایی هستند از دریافت یارانه موافقت کردند.

پیش‌تر این دغدغه و نگرانی وجود داشت که مبادا دولت در زمان کوتاه نتواند دهک‌های درآمدی را شناسایی و تفکیک کند. به همین دلیل مقرر شد این مصوبه کمیسیون حداکثر 3 ماه پس از تصویب لایحه اصلاحیه بودجه در مجلس شورای اسلامی اجرا شود تا دولت زمان لازم را برای شناسایی و حذف دهک‌ها داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید