انتقاد صالح آبادی از عملکرد بانک های خصوصی

کدخبر: ۵۲۸۹۴۱
صالح آبادی گفت: بانک مرکزی محدودیتی برای پرداخت پول ندارد، چون تنها منبع خالق پول در کشور است و به آسانی می‌تواند پول تولید کند، اما این کار اگر بدون ضابطه باشد موجب افزایش تورم و در پی آن بهم ریختگی اقتصادی خواهد شد.
انتقاد صالح آبادی از عملکرد بانک های خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی از عملکرد بانک های خصوصی و ورود منابع آنها به شرکت های وابسته انتقاد کرد و گفت: اصلاح نسبت کفایت سرمایه بانک ها امری ضروری است، بانک های خصوصی باید سرمایه شان را بالا ببرند در غیر اینصورت بانک مرکزی وظیفه دارد به موضوع ورود پیدا کند.

علی صالح آبادی  شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس با تاکید بر اینکه منابع مالی بانک‌ها پاسخگوی نیاز کشور نیست، افزود: ضروری است راه‌های تامین منابع مالی بانک‌ها متنوع باشد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: تکالیفی به بانک‌ها ابلاغ شده اما بعضا این وظایف اجرایی نمی‌شود که همین امر موجب بروز نارضایتی در جامعه نسبت به عملکرد بانک‌ها شده است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای تسهیلات بانکی در سراسر کشور بالا است، گفت: نظام تامین مالی در کشور ما بانک است که این رویه باید اصلاح و نظام تامین مالی متنوع شود.

صالح آبادی اضافه کرد: بانک مرکزی محدودیتی برای پرداخت پول ندارد، چون تنها منبع خالق پول در کشور است و به آسانی می‌تواند پول تولید کند، اما این کار اگر بدون ضابطه باشد موجب افزایش تورم و در پی آن بهم ریختگی اقتصادی خواهد شد.

قطع دستان بانک‌ها از جیب بانک مرکزی

وی خلق پول بدون ضابطه را در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ممنوع دانست و اظهار داشت: دست در جیب بانک مرکزی برای تامین مالی باعث تورم می شود و در حال حاضر اغلب بانک ها انتظار دارند که بانک مرکزی منابع‌شان را تامین کند که این وضیت به بی ثباتی اقتصادی و عدم کنترل تورم منجر خواهد شد.

وی سیاست اقتصادی و بانکی دولت سیزدهم را انضباطی عنوان کرد و افزود: برخلاف روال گذشته قصد داریم که دیگر دست بانک‌ها در جیب بانک مرکزی نباشد.

رییس کل بانک مرکزی سپرده و تسهیلات را دو رکن اصلی بانکداری کشور دانست و گفت: سپرده برای بانک هزینه در پی دارد، چون باید سود آن را به تناسب ذائقه جامعه پرداخت شود.

وی با بیان اینکه اغلب بانک های کشور منابع خود را از طریق جذب سپرده تامین می کنند، افزود: منابع متعلق به سرمایه اصلی بانک های کشور اغلب منفی است.

صالح آبادی تاکید کرد: اصلاح نسبت کفایت سرمایه بانک ها امری ضروری است، بانک های خصوصی باید سرمایه شان را بالا ببرند در غیر اینصورت بانک مرکزی وظیفه دارد به موضوع ورود پیدا کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر انجام تکالیف مصوب بانک مرکزی اغلب به دوش بانک‌های دولتی و شبه دولتی است و باید دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزام بانک ها برای افزایش سرمایه ورود کنند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استاندارد جهانی کفایت سرمایه بانک‌ها ۱۲ درصد کل منابع است که باید در کشور ما نیز تدابیری اندیشیده شود که این آمار حداقل ۸ درصد تعیین شود.

وی در ادامه بر لزوم افزایش سرمایه نقدی بانک ها تاکید کرد و گفت: بانک ها باید شرکت‌ها و اموال مازاد خود را به فروش رسانده که این یکی از راه حل های موجود برای افزایش سرمایه نقدی است.

بدهکاران کلان بانکی توان پرداخت معوقات را دارند اما از این کار سرباز می‌زنند

صالح آبادی وصول مطالبات معوق را یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرمایه نقدی بانک ها عنوان کرد و گفت: اغلب بدهکاران کلان بانکی در کشور توان پرداخت بدهی خود را دارند، اما از انجام آن سرباز می زنند که باید راهکاری برای وصول این نوع مطالبات برای افزایش سرمایه بانک ها انجام شود.

اغلب کارخانه‌های تملک شده توسط بانک‌ها به مخروبه تبدیل شده است

وی در بخش دیگر سخنان خود بر هدایت منابع منجمد بانک‌ها به چرخه تولید و اشتغال تاکید کرد و افزود: بانک بنگاه دار و سرمایه گذار خوبی نیست و بر همین اساس اغلب کارخانه ها و واحدهای تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها به انبار و یا مکانی مخروبه تبدیل شده که باید تصمیمات لازم برای بازگشت این واحدها به عرصه تولید اتخاذ شود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه به مساله تضامین بانکی پرداخت و گفت: مطالبات شرکت ها و اشخاص از دولت بهترین نوع وثیقه برای دریافت تسهیلات است که باید ملاک عمل بانک ها باشد.

بازار خرید و فروش اوراق دولتی ایجاد می‌شود

وی از ایجاد بازاری برای خرید و فروش اوراق دولتی خبرداد و گفت: این بازار باید ایجاد شود که از این مسیر نیز بتوان به رونق تولید و اقتصاد کمک کرد.

صالح آبادی ادامه داد: در حال حاضر نسبت مصارف به منابع بانک‌های دولتی در وضعیت خوبی قرار دارد، اما این روند در بانک‌های خصوصی مناسب نیست.

جلوگیری از ورود منابع بانک‌های خصوصی به سمت شرکت‌های وابسته

وی اضافه کرد: از دیرباز بعضی از منابع در بانک‌های خصوصی وارد شرکت‌های وابسته به بانک‌ها می‌شد که امری مطلوب نیست، البته در این دولت از این اقدام جلوگیری شده تا تسهیلات به سمت شرکت‌های وابسته به بانک‌ها سرازیر نشود.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید و این کار را یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی در دوره کنونی عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان امکان تامین وثیقه مورد نیاز را ندارند که در ماه‌های اخیر روندی در پیش گرفته شده که ضمانت صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و پژوهش و فناوری پذیرفته شود.

امکان دسترسی مشتری به قراردادهای بانکی قابل استناد در مراجع قضایی فراهم شد

وی گفت: در ماه‌های اخیر موضوعی به بانک‌های سراسر کشور ابلاغ شده که براساس آن مشتری می‌تواند به تمام قراردادهایی که با بانک امضاء کرده دسترسی داشته باشد که این نسخه قرارداد قابل استناد در مراجع قضایی است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان از ابلاغ دستورالعمل دیگری در سال جاری به تمام بانک های سراسر کشور برای تسهیل تضامین بانکی خبرداد که براساس آن ۱۴ نوع وثیقه ازجمله یارانه افراد، سند تلفن همراه و ... جزء ضمانت‌های مورد قبول برای دریافت تسهیلات بانکی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید